Svar: Påmindelser om toiletbesøg?
22. juli 2024
Alder:
2 år, 7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine spørgsmål - som jeg faktisk ikke tror, at jeg har fået før;)
Hvor er det flot, at jeres datter har smidt bleen både dag og nat, og at hun selv har givet udtryk for, at det var nu. Det har været helt perfekt for jeres samarbejde og samtidig passet super godt med årstiden, dejligt :)
Jeg kan sagtens forstå dine overvejelser, og jeg mener, det er vigtigt, at man husker sit barn på toiletbesøg i forbindelse med renlighed.
1. For det første så forebygger det uheld. Små børn er, præcis som du beskriver, optaget af leg og aktiviteter, så de glemmer at gå på toilettet og overhører deres tissetrang, hvilket ofte vil medføre, at de kommer til at tisse i bukserne. Og det er meget vigtigt, at det ikke at bruge ble, fortsat er en succesoplevelse for hende - våde bukser vil altid være et nederlag.
2. Når I husker hende på at gå på toilettet, så er det med til at opbygge en rutine. Hun lærer, hvornår det er passende at gå på toilettet, og hun vil stille og roligt begynde at gøre det selv. Derfor er det godt, hvis I kan indlægge toiletbesøgende på tidspunkter, hvor det er normalt at tisse af - f.eks. når man står op om morgenen, og før man går i seng om aftenen. Når man skal ud af døren, før man løber ud for at lege, i forbindelse med måltider osv.
3. I hjælper hende også med at mærke tissetrang og dermed lytte til kroppens signaler, så hun ikke først mærker, at hun skal tisse, når blæren er så fuld, at det næsten kan gå galt, men faktisk lære at genkende de tidlige tegn på, at hun skal gå på toilettet.
4. Stille og roligt vil de små succesoplevelser med at huske toilettet styrke hendes selvtillid og selvstændighed. Hun vil naturligt blive stolt, når hun oplever, at hun kan holde sig tør og er i stand til at bruge toilettet som forventet. Og at I hjælper hende med at mærke efter og huske hende på, at det er nu, vil kun være opmuntrende og hjælpe hende den rigtige vej.
5. Det vil ofte også gøre, at I bliver lidt mindre stressede, når I ved, at hun har tisset af. Det er lettere at tage på tur, op at handle osv. hvis I har tisset af, før I tog af sted - når I ved, at hun har tisset, så behøver I ikke bekymre jer om, hvorvidt I skal finde et toilet med det samme, I kommer frem et sted.
6. Faktisk tænker jeg, at det også er vigtigt for hendes blære, at I sikrer jer, at hun kommer på toilettet jævnligt og ikke lader hende holde sig for længe, så det går galt. Regelmæssige toiletbesøg kan forebygge f.eks. blærebetændelse, så ud fra dette vil det også kunne være vigtigt.
Det er derudover en god idé, at I ikke altid spørger hende "skal du tisse", men blot siger "kom, vi skal lige tisse, før vi kører", eller "du skal lige gå ud at tisse og vaske hænder, før vi spiser" eller lignende - som en helt naturlig ting, der gælder for alle, både børn og voksne. Hvis I spørger om hun skal tisse, så kan I risikere, at hun siger nej og tisser få minutter efter:)
Når alt dette er sagt, så er det naturligvis en balance, det er vigtigt, at I til en vis grad også lader hende selv mærke efter, sådan at forstå, at hun ikke skal bedes om at gå på toilettet en gang i timen. De fleste børn kan holde sig ca. 3 timer, og det er naturligt vigtigt, at hun ikke presses eller påmindes så meget, at hun føler, at hun mister sin selvbestemmelse og netop ikke har mulighed for at lytte til sin egen krop.
Gradvist skal I derfor også reducere jeres påmindelser i takt med, at hun virker til at have helt styr på processen:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske