Påmindelser om toiletbesøg?

22. juli 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Påmindelser om toiletbesøg?

Hej Helen!

Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål!

Nu står vi overfor en ny “fase” af forældeskabet. Vores datter er stoppet med at bruge ble for cirka 1 måned siden, og det går alt i alt virkelig godt. Efter et par uger, hvor hun havde været helt uden ble herhjemme sagde hun selv, at hun ikke ville have den på i vuggestue længere og ikke længere ville have den på om natten. Hun er tør hver morgen, og der er ingen problemer med den del.

Jeg er bare blevet i tvivl om, hvordan vi skal gribe det med at komme på toilettet an. Lige nu kommer hun typisk på toilettet, fordi vi kan se, at hun skal tisse og derfor spørger hende, om hun trænger til at komme på toilettet. Jeg er ikke i tvivl om, at hun sagtens kan mærke det, når hun skal tisse. ...

Annonce

... Jeg tror, at hun ofte udskyder det, fordi hun er travlt optaget af alt, hvad der foregår omkring hende - leg, andre mennesker osv.
Hun siger som regel selv til, når hun kan mærke, at hun skal lave stort.

Mit spørgsmål er om det er bedre, at vi ikke “sender” hende på toilettet men venter på, at hun selv siger til - også hvis det så betyder uheld - mhp. at lade hende øve sig i selv at sige til?

Hun er jo trods alt ikke så stor endnu, så måske det med at “sige til” kommer af sig selv med tiden?
Er det vigtigere, at det bliver ved med at være en god oplevelse og en succes for hende, eller skal vi lade hende “prøve mere selv”

På den tid hun har været blefri har hun stort set ikke haft uheld, og når hun har, siger vi pyt :-)

Venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

31. august 2024 | Diverse | 2 år, 6 mdr.

Uro i kroppen - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har lige brug for at hører dine tanker, omkring min bekymring til...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Selvstændighedsalder - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen Tak for svar omkring lillebror, det går allerede meget...

9. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Når små børn er bange

Kære Helen Vi har lille H som nu nærmer sig 2,5 år. Over de sidste par...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet