Brev:
Påmindelser om toiletbesøg?
22. juli 2024
Alder:
2 år, 7 mdr.
Påmindelser om toiletbesøg?
Hej Helen!
Mange tak for svaret på mit sidste spørgsmål!
Nu står vi overfor en ny “fase” af forældeskabet. Vores datter er stoppet med at bruge ble for cirka 1 måned siden, og det går alt i alt virkelig godt. Efter et par uger, hvor hun havde været helt uden ble herhjemme sagde hun selv, at hun ikke ville have den på i vuggestue længere og ikke længere ville have den på om natten. Hun er tør hver morgen, og der er ingen problemer med den del.
Jeg er bare blevet i tvivl om, hvordan vi skal gribe det med at komme på toilettet an. Lige nu kommer hun typisk på toilettet, fordi vi kan se, at hun skal tisse og derfor spørger hende, om hun trænger til at komme på toilettet. Jeg er ikke i tvivl om, at hun sagtens kan mærke det, når hun skal tisse. Jeg tror, at hun ofte udskyder det, fordi hun er travlt optaget af alt, hvad der foregår omkring hende - leg, andre mennesker osv.
Hun siger som regel selv til, når hun kan mærke, at hun skal lave stort.
Mit spørgsmål er om det er bedre, at vi ikke “sender” hende på toilettet men venter på, at hun selv siger til - også hvis det så betyder uheld - mhp. at lade hende øve sig i selv at sige til?
Hun er jo trods alt ikke så stor endnu, så måske det med at “sige til” kommer af sig selv med tiden?
Er det vigtigere, at det bliver ved med at være en god oplevelse og en succes for hende, eller skal vi lade hende “prøve mere selv”
På den tid hun har været blefri har hun stort set ikke haft uheld, og når hun har, siger vi pyt :-)
Venlig hilsen