Svar: Kostplan 4 måneder
11. juli 2024
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev, det lyder som om, at din dreng stortrives på alle måder:)
Det er helt korrekt, at din dreng godt kan have behov for skemad tidligere, når han får fuld flaske. Det er dog vigtigt, at han er både fysiologisk og mentalt parat til maden, og det anbefales, at du venter med skemaden, til han er mindst 17 uger gammel.
Når du begynder, kan du tilbyde både grød og mos, og det kan være en god idé, at du laver skemaden med den modermælkserstatning, som han er vant til at få, da smagen så ikke vil være så forskellig fra det han kender og er tryg ved. I begyndelsen kan han også have glæde af, at du laver grød eller mos lidt tyndt, så han "drikker" det af skeen, og gradvist kan du så tilbyde ham grød og mos i en lidt fastere konsistens.
Det er også vigtigt, at de første måltider er smagsprøver, så han vænnes til at spise og bearbejde lidt andet end mælk, og i takt med at du fornemmer, at hans trives med at spise af en ske, og hans mave har vænnet sig til andet end mælk, så kan du øge mængden af grød og mos.
Du kan som nævnt tilbyde både grød og grøntsagsmos, hvad du begynder med afhænger lidt af, hvad du tænker, at han vil synes om. Grød kan f.eks. laves af majsmel, boghvedemel eller lignende. Grøntsagsmos kan i begyndelsen f.eks. laves af kartoffel eller gulerod. I alt hjemmelavet grød/mos skal tilsættes fedtstof og modermælkserstatning. I begyndelsen er det ofte en god idé at tilbyde samme slags grød eller mos i nogle dage, før du tilbyder ham noget nyt, så han kan vænne sig til i det hele taget at spise af en ske, og ikke oplever konstant variation.
Jeg anbefaler ofte, at man tilbyder lidt smagsprøver på grød eller mos om dagen, f.eks. til frokost, men du kan også vælge at tilbyde ham lidt mad om aftenen. Det er vigtigt, at han virker glad og veludhvilet, og ikke er alt for sulten, når du forsøger. Nogle gange kan det være en idé at tilbyde ham en flaske, når han f.eks. vågner af sin formiddagslur, hvorefter I kan lege, tumle og pludre lidt. Så kan han tilbydes smagsprøver på lidt grød eller mos, og så kan du tilbyde ham en flaske, før han puttes til middagsluren. På den måde vil han få mælk, som han plejer, og skemaden vil komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er først, når han er betydeligt ældre, at skemaden vil begynde at kunne erstatte et mælkemåltid.
En dagsplan for et barn på 4 måneder, der skal begynde med lidt smagsprøver på skemad, kunne f.eks. se således ud:
Morgen: Flaske og sover måske lidt videre, I står op og dagen begynder stille og roligt.
Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur.
Tilbydes en flaske, når han vågner af sin formiddagslur, så er han ikke for sulten, når du forsøger med skemaden.
Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød eller mos, tilbyd også gerne lidt vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur.
Eftermiddag: Flaske og sover dagens 3. lur.
Aften: Flaske.
Sen aften: Flaske.
Nat eller tidlig morgen: Flaske.
Som du kan se, er der i denne plan gjort plads til de ca. 8 flasker, som han tilbydes nu, og smagsprøverne på grød eller mos kommer ud over hans vanlige indtag af mælk:) Derudover har jeg lavet planen med 3 lure, som du også beskriver, at han får.
Når han bliver ældre og virker parat til to skemåltider dagligt, så kan han tilbydes skemad om aftenen omkring det tidspunkt, hvor I andre ofte også spiser aftensmad. Så kan du f.eks. tage udgangspunkt i de grøntsager, som I spiser, så I på den måde naturligt begynder at spise samme mad.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og så vi jeg også anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om fingermad og bælgfrugter" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske