Svar: Kostplan 4 måneder

11. juli 2024

Alder:
4 mdr.

Kære Camilla

Tak for dit brev, det lyder som om, at din dreng stortrives på alle måder:)

Det er helt korrekt, at din dreng godt kan have behov for skemad tidligere, når han får fuld flaske. Det er dog vigtigt, at han er både fysiologisk og mentalt parat til maden, og det anbefales, at du venter med skemaden, til han er mindst 17 uger gammel.

Når du begynder, kan du tilbyde både grød og mos, og det kan være en god idé, at du laver skemaden med den modermælkserstatning, som han er vant til at få, da smagen så ikke vil være så forskellig fra det han kender og er tryg ved. I begyndelsen kan han også have glæde af, at du laver grød eller mos lidt tyndt, så han "drikker" det af skeen, og gradvist kan du så tilbyde ham grød og mos i en lidt fastere konsistens.

Det er også vigtigt, at de første måltider er smagsprøver, så han vænnes til at spise og bearbejde lidt andet end mælk, og i takt med at du fornemmer, at hans trives med at spise af en ske, og hans mave har vænnet sig til andet end mælk, så kan du øge mængden af grød og mos.

Du kan som nævnt tilbyde både grød og grøntsagsmos, hvad du begynder med afhænger lidt af, hvad du tænker, at han vil synes om. Grød kan f.eks. laves af majsmel, boghvedemel eller lignende. Grøntsagsmos kan i begyndelsen f.eks. laves af kartoffel eller gulerod. I alt hjemmelavet grød/mos skal tilsættes fedtstof og modermælkserstatning. I begyndelsen er det ofte en god idé at tilbyde samme slags grød eller mos i nogle dage, før du tilbyder ham noget nyt, så han kan vænne sig til i det hele taget at spise af en ske, og ikke oplever konstant variation.

Jeg anbefaler ofte, at man tilbyder lidt smagsprøver på grød eller mos om dagen, f.eks. til frokost, men du kan også vælge at tilbyde ham lidt mad om aftenen. Det er vigtigt, at han virker glad og veludhvilet, og ikke er alt for sulten, når du ...

Annonce

... forsøger. Nogle gange kan det være en idé at tilbyde ham en flaske, når han f.eks. vågner af sin formiddagslur, hvorefter I kan lege, tumle og pludre lidt. Så kan han tilbydes smagsprøver på lidt grød eller mos, og så kan du tilbyde ham en flaske, før han puttes til middagsluren. På den måde vil han få mælk, som han plejer, og skemaden vil komme ud over hans vanlige indtag af mælk. Det er først, når han er betydeligt ældre, at skemaden vil begynde at kunne erstatte et mælkemåltid.

En dagsplan for et barn på 4 måneder, der skal begynde med lidt smagsprøver på skemad, kunne f.eks. se således ud:

Morgen: Flaske og sover måske lidt videre, I står op og dagen begynder stille og roligt.

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur.

Tilbydes en flaske, når han vågner af sin formiddagslur, så er han ikke for sulten, når du forsøger med skemaden.

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød eller mos, tilbyd også gerne lidt vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Eftermiddag: Flaske og sover dagens 3. lur.

Aften: Flaske.

Sen aften: Flaske.

Nat eller tidlig morgen: Flaske.

Som du kan se, er der i denne plan gjort plads til de ca. 8 flasker, som han tilbydes nu, og smagsprøverne på grød eller mos kommer ud over hans vanlige indtag af mælk:) Derudover har jeg lavet planen med 3 lure, som du også beskriver, at han får.

Når han bliver ældre og virker parat til to skemåltider dagligt, så kan han tilbydes skemad om aftenen omkring det tidspunkt, hvor I andre ofte også spiser aftensmad. Så kan du f.eks. tage udgangspunkt i de grøntsager, som I spiser, så I på den måde naturligt begynder at spise samme mad.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og så vi jeg også anbefale dig meget to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om fingermad og bælgfrugter" :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor