Svar: Gåstol til baby

11. juli 2024

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Kære Kristine

Tak for dit brev - det er rigtig godt, at du skriver :)

Det er super, at din dreng er begyndt at rejse sig ved møblerne, og at du kan se, at han elsker netop at kunne dette nu. Det skal du endelig lade ham gøre, det er netop vigtigt at lade ham bruge sig selv motorisk, som han selv viser tegn til og støtte ham i den videre udvikling.

At sætte ham i en gåstol, kan dog ikke anbefales. Og det er der flere grunde til:

1) Stolen kan forsinke hans motoriske udvikling. Han lærer netop at gå ved at trække sig op, øve at stå med f.eks. bordet som støtte og stille og roligt øve sig i at tage sine første skridt. En gåstol støtter ikke denne udvikling, da din dreng vil blive afhængig af støtte fra stolen.

Der er undersøgelser, som viser at babyer, der bruge gåstole, kan begynde at gå senere end babyer, der ikke bruger gåstole.

2) Stolen påvirker hans muskelstyrke og balance. Når han sidder i en gåstol og dermed "holdes af stolen", så udvikler han ikke de muskler og den balance, som er helt essentielt for at lære at gå korrekt. Når han, som nu, rejser sig ved møblerne, så øver han netop dette og får gradvidst styrke i kroppen. Han falder, rejser sig igen og igen, hvilket også styrker hans balance - og dette vil gåstolen forhindre.

3) Gåstole kan fremme en forkert kropsholdning og gangmønster. En gåstol støtter ofte under armene og omkring bækkenet, hvilket betyder, at din dreng ikke vil bruge sine kernemuskler til at holde sig oprejst. Han får derfor ikke den nødvendige styrke i ...

Annonce

... ryggen og i maven.

I en gåstol bruger baby heller ikke sine benmuskler korrekt, når der skal tages et skridt frem. Barnet skubber sig i stedet fremad med tæerne eller ved at trække frem med armene. Han lærer således ikke et korrekt gangmønster, hvis han sidder i en gåstol.

Samtidig kan børn, der sidder i en gåstol, have tendens til at hænge lidt fremad eller til siden, hvilket kan føre til at deres ryg og muskler bliver belastet skævt, så der skabes en ubalance i deres muskeludvikling - hvilket igen kan påvirke deres kropsholdning og gangmønster senere hen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så kan brugen af gåstol også medføre, at barnet begynder at gå på tæer, fordi stolen er for høj, så han ikke kan nå jorden med flad fod, og det kan derfor give problemer med at gå rigtigt senere hen.

4) Gåstole kan øge risikoen for skader og ulykker. Når baby sidder i en gåstol, så kan barnet komme hurtigt af sted og dermed nå farlige områder som f.eks. trapper eller måske en varm ovn i køkkenet - før forældre kan nå at reagere. Der er desværre set tilfælde, hvor babyer er væltet i deres gåstole.

Så - gåstol anbefales ikke. I stedet er det vigtigt, at du lader din dreng være rigtig meget på gulvet og lader ham kravle, rejse sig, øve sig i at stå ved møblerne og selv tage sine første skridt stille og roligt. Når han kan lege frit, så styrkes hans muskler og balance naturligt, og det vil være meget bedre for ham, og hans motoriske udvikling fremover.

Rigtig meget held og lykke fortsat - nyd endelig, at han er så aktiv og godt i gang:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

30. september 2024 | Udstyr | 0 mdr.

Lammeskind til baby

Kære Helen Graviditeten skrider fremad og vi er efterhånden ved at have styr...

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder