Svar: Sensitiv - 2 år, 6 mdr.
9. juli 2024
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og det første jeg vil sige er, at samlet set så lyder hendes adfærd helt normal for et barn på 2.5 år. Det er rigtig dejligt, at hun sover så godt om natten og også stadig får en god middagslur. Søvnen vil naturligt være med til at gøre, at hendes overskud bliver større, og hendes tendens til at blive overtræt eller bryde sammen (fortvivlelsesanfald) bliver mindsket.
Derudover vil jeg dog meget gerne knytte lidt kommentarer til nogle af de udfordringer, som du nævner, at I oplever:)
1) Meget opmærksom på alt og meget aktiv, stor uro i kroppen:
Det er helt normalt, at hun virker meget opmærksom på alt, hvad der sker omkring jer, og naturligt virker interesseret i at udforske alt. Børn i denne alder har naturligt svært ved at koncentrerere sig i længere tid, og de bliver meget let distraherede af deres omgivelser. Hun lærer netop gennem udforskning og leg, og det vil naturligt godt kunne gøre, at hun bliver afledt, når I er nye steder. Der er så meget at opleve og undersøge, - og hun ved ikke, hvad hun skal gøre af sig selv.
En måde at hjælpe hende på kan f.eks. være at tale med hende om, hvad der skal ske, når I f.eks. besøger oldeforældrene. Sætte direkte ord på, hvad hun kan lave der, og hvad I forventer af hende - og så naturligt følge op på dette, når I er der. I kan f.eks. sige "Kan du huske, at vi talte om, at vi skulle sidde stille ved bordet?" og lignende, så hun hjælpes med at finde ud af, hvad hun skal gøre af sig selv. Du må også meget gerne invitere hende til at sidde hos dig "kom og sid lidt hos mig, skat", fordi det at sidde hos dig og få fysisk kontakt, også vil kunne give hende mere ro i kroppen.
Det kan også være en rigtig god idé at medtænke, at hun i en alder af 2.5 år naturligt ikke kan koncentere sig særligt længe ad gangen - og det er naturligt hårdt at sidde sammen med de voksne, så I må meget gerne medbringe legetøj og forskellige aktiviteter, som gør det lettere for hende at være med.
Generelt kan det i forhold til aktivitet og opmærksomhed være en god idé, at I forsøger at skabe lidt struktur og faste tidspunkter på, hvornår I gør det ene og det andet. Altså variere mellem fri leg og strukturerede aktiviteter, så I har tid til læsning, tid til udendørs leg og tid til, at hun selv kan lege. Prøv at medtænke den rytme, som hun f.eks. har i dagplejen, fra hun møder ind og til hun hentes igen - her er dagen ofte også sat i faste rammer og med faste tidspunkter for både spisning, søvn og forskellige aktiviteter.
Udendørs leg er ofte godt, fordi hun der kan løbe, hoppe, cykle osv. Og det vil være med til at mindske uroen i kroppen. At passe udendørs leg ind i en dagsrytme er derfor en rigtig god idé, f.eks. om formiddagen, fordi det vil være med til at gøre, at hun så er parat til at sidde mere stille og bedre kan koncentrere sig, når hun skal sidde ved middagsbordet og spise frokost.
Det er ofte også en god idé at planlægge aktiviteter, som ikke varer alt for længe, og som generelt varierer. Hun kan ikke koncentere sig om samme aktivitet ret længe af gangen, så flere korte aktiviteter vil ofte fungere bedre for hendes alder.
2) Hendes appetit svinger meget i løbet af dagen.
En fast dagsplan med faste spisetider vil ofte kunne hjælpe på appetitten, fordi hendes indre ur vil indstille sig efter rytmen, og hun vil føle sult, når det er spisetid. Derudover er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvor mange forskellige små snacks hun får, og prøve at fokusere på hovedmåltiderne.
Det er helt naturligt, at børns appetit varierer, så de nogle dage spiser mere og andre dage mindre. Det er også helt naturligt, at jeres datter nogle dage vil spise meget af bestemte fødevarer, og efter nogle dage så pludselig ikke vil spise disse ting. Det hører også alderen til og det bedste I kan gøre er at tilbyde hende en bred vifte af sunde fødevarer og undgå at presse hende til at spise. Tilbyd hende små portioner, som ikke virker uoverskuelige, server gerne maden i en ensfarvet inddelt tallerken, og giv hende så mere mad, hvis hun giver udtryk for at kunne spise mere.
Det er naturligt også vigtigt, at I søger for, at det er hyggeligt at spise, at I nyder maden og nyder at sidde omkring middagsbordet. At I slukker for diverse skærme under måltiderne, taler om dagen osv. Ligesom I meget gerne må inddrage hende i måltiderne - hun kan godt være med til at lave mad, I kan lade hende hjælpe med at dække bord, tage af bordet osv.
3) Finder ro ved brug af sut
Der er ingen tvivl om, at sutten giver jeres datter trøst og tryghed. Hun har haft sutten altid, og det er hendes kæreste ven, derfor bruges sutten ofte. I forhold til hendes alder, har du naturligvis helt ret i, at det vil være en god idé at begynde at begrænse brugen af sutten, så den ikke altid er i munden. Det er vigtigt for hendes fortsatte sproglige udvikling og for at forebygge tandproblemer.
Derudover, så vil det være rigtig godt, hvis I kan finde en bamse, slaskedukke eller lignende, som stille og roligt kan blive hendes følgesvend og tryghedsgiver, så hun har en naturlig erstatning for sutten, når sutten på et tidspunkt skal væk. Det skal ikke være skærm, men noget, som hun kan putte sig med og finde trøst ved - både når hun er træt, ked af det, savner jer, er hjemme og er adskilt fra jer:)
Når alt dette er sagt, så har du dog ret i, at hendes reaktioner også kan skyldes en særlig sensitivitet. Særligt sensitive børn reagerer ofte stærkere på stimuli fra deres omgivelser, og de vil ofte opleve indtryk dybere - både de positive og de negative. Hvis jeres datter er særligt sensitiv (High Sensitive Person HSP), så vil hun f.eks. kunne blive mere påvirket af lyde, lys, teksturer og lugte end andre børn.
Hun vil også kunne blive hurtigere overstimuleret, og når I f.eks. er ude at besøge oldeforældre eller lignende, så kan hun have svært ved at filtere de mange indtryk, som hun får, hvilket så kan forklare, hvorfor hun bliver så træt og ked af det. At hun søger sutten så meget, kan derfor godt være et tegn på, at hun søger ekstra tryghed og ro - præcis som I oplever - netop fordi verden bliver for overvældende for hende, så søger hun naturligt den tryghed og trøst, som hun kender bedst - sutten.
At være særligt sensitiv er arveligt, og det betyder ikke, at man "ikke tåler noget". Det er udtryk for, at man er bærer af et gen, som gør, at man bearbejder oplevelser og indtryk med større dybde. Derfor er det også her rigtig godt, hvis I kan skabe nogle faste rutiner i hverdagen - jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo mere ro. Når hun ved, hvad der skal ske, så vil hun naturligt føle sig mere sikker, og hun vil blive mindre overstimuleret.
På samme måde skal I naturligvis medtænke, hvor mange stimuli hun generelt udsættes for. Prøv at holde styr på legetøjet, så alt legetøj ikke ligger fremme på en gang, men det hun gerne vil lege med tages frem, når det er tid til at lege, og sættes på plads, når den leg er slut.
Giv hende masser af fysisk kontakt og nærhed, da jeres fysiske kontakt også beroliger og betrygger, ligesom en bamse, slaskedukke osv. er vigtigt.
Anerkend hendes følelser, lad hende vide, at det er helt okay, når hun oplever verden overvældende og stor. Lad hende sidde hos jer, eller gå evt. lidt afsides med hende, så hun har mulighed for lige at trække vejret og finde roen, slappe af og genoplade lidt, før I så går tilbage til selskabet igen.
Sørg i det hele taget for, at dagen består at tidspunkter, hvor hun kan bruge sig selv fysisk og brænde overskydende energi af, og også stille perioder, hvor hun får slappet af og koblet lidt fra.
Du spørger, om hun viser autistiske træk, og umiddelbart tænker jeg, at de adfærdsmønstre, du nævner i brevet her, hænger mere sammen med hendes alder og den udvikling, som hun naturligt går igennem, eller er relateret til f.eks. særlig sensitivitet. Børn med autisme kan naturligvis også have behov for faste rutiner, let blive overstimulerede eller vise sensorisk sensitivitet, men de har ofte også andre tegn.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - og hvis jeg skal uddybe noget, så skriver du naturligt bare igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske