Svar: Baby behov for ekstra væske i varmen?

28. juni 2024

Alder:
5 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er super godt, at du er opmærksom på din drengs væskebehov - især i øjeblikket, hvor det er så varmt.

Det lyder meget fint og alderssvarende med de 6-7 flasker i døgnet, og derudover tænker jeg, at du skal supplere med lidt vand. Din dreng kan få vand sammen med skemaden, og du må også meget gerne tilbyde ham lidt vand som tørstslukker, når han f.eks. vågner af en lur eller imellem måltiderne, hvis du tænker, at han kan have behov for ekstra væske. Flasken kan han så få, som en fast del af sit putteritual, og på den måde vil han naturligt ofte få væske nok.

Derudover, så skal du naturligvis holde øje med hans bleer. Hvis han tisser færre gange, end han plejer, eller hvis hans urin er gul, så er det tegn på, at han mangler væske, og så skal du tilbyde ham noget at drikke. Han vil sandsynligvis kunne drikke mere af sine flasker end af en kop, så hvis du oplever, at han mangler væske, så er der ikke noget i vejen for, at han får en flaske ekstra. Du har naturligvis ret i, at mælken indeholder næring, hvilket vandet ikke gør, men næring er naturligt også vigtigt for ham, og hvis han mangler væske, så er appetitten ofte også nedsat, og så vil en ekstra flaske være en god prioritering.

Derudover er det super godt, at du giver ham skemad og også mad i hånden. Det lyder som en rigtig god idé at kombinere de to ting. Når du giver ham mad i hånden, kan du også vælge at give ham mad, som naturligt indeholder lidt ekstra væske, det kan være frisk frugt som f.eks. melon (vandmelon, honningmelon og lignende), agurk har også et højt vandindhold, og det må han også meget gerne få.

Når du giver ham grød, grøntsagsmos eller måske begynder at tilbyde ham lidt frugtmos, så må du også gerne komme lidt ekstra modermælkserstatning på, så han på den måde får ekstra væske den vej igennem.

Det er ...

Annonce

... også vigtigt, at du er opmærksom på, at babyer har svært ved at regulere deres temperatur, og han kan derfor godt blive overophedet. Derfor skal du medtænke, hvor han f.eks. sover til middag - hvis han står ude og f.eks. sover på terrassen, så kan det godt blive for varmt for ham. Derfor kan det være bedre at lade ham sove indenfor i et køligt soveværelse.

Hvis du vælger at lade ham sove ude, så er det på samme måde vigtigt, at du IKKE dækker barnevognen til med stofble eller lignende. Temperaturen i en barnevogn kan blive meget høj - du kan evt. prøve at lægge et termometer ud i barnevognen for at se, hvad temperaturen egentlig er, eller måske kan babyalarmen måle temperaturen. Og når temperaturen er høj, og man f.eks. hænger en stofble eller lignende op foran kalechens åbning, så bliver der meget iltfattigt i vognen. Det kan derfor være direkte farligt for børn at sove ude i en varm og overophedet barnevogn.

Derudover er det en god idé at være opmærksom på, at han ikke skal have for meget tøj på eller f.eks. puttes under dyne og tæpper. Det kan være bedre, at du giver han en lille smule tyndt og luftigt tøj på og lader ham sove uden dyne/tæppe, end at du putter ham uden tøj og under dyne eller tæppe. Tyndt luftigt tøj i bomuld er ofte en god idé, når det er så varmt.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle gange kan behovet også være en bomuldsbodystocking, som kan suge lidt sved, og som også kan holde på bleen. Det kan også være så varmt, at han slet ikke har behov for andet end sin ble... Her må du se, hvad du tænker fungere bedst. Det kan også være en idé at medtænke, hvad du selv føler det rart at sove i. Hvis du har det bedst med en t-shirt eller lignende, så har din dreng måske også behov for at få f.eks. en bomuldsbody på.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god varm weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2