Brev:
Psykisk reaktion på vaccine?
25. juni 2024
Alder:
5 mdr.
Psykisk reaktion på vaccine?
Kære Helen
Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover desværre stadig ikke bedre/mere, men prøver at lade ham hvile ved brystet efter amning, selvom det nok er en uvane. Men virker til den eneste måde han kan finde ro for tiden (om dagen i hvert fald). Håber det bliver bedre med tiden, men må indtil da finde ro i, at han virker til at trives trods den begrænsede søvn :-)
Nu til en anden bekymring:
Min søn skal have sin 5 mdr-vaccine om 1,5 uge. Jeg er ved at gå i panik over det og overvejer ikke at gennemføre pga. måden han reagerede på ved 3 mdr-vaccinen. Fysisk var det ikke så slemt - han græd lidt ved stikkene, var lidt pylret og skreg lidt om aftenen/natten. Dagen efter var han bare træt og mat, og herefter var der ikke så meget at mærke. Heller ingen feber. Men hans væremåde/væsen og hans blik ændrede sig fuldstændigt fra den ene til den anden dag.
En ting er at være træt, have lidt ondt, være ked af det og pylret - sådan har vi jo oplevet ham før. Men denne gang føltes det simpelthen som om jeg havde fået en helt anden baby med hjem. De første par dage slog jeg det hen med, at han nok stadig var mærket af vaccinen, men da han efter en uge stadig var helt anderledes, fik jeg faktisk et angstanfald (aldrig haft det før). Følte simpelthen, at jeg havde “mistet” min glade, søde og energiske dreng. Han var bare forsvundet. Man kunne stort set ikke få øjenkontakt med ham, og hvis man gjorde, var hans blik helt mat og blankt som om vi var fremmede for ham. Der var ingen genkendelighed i hans øjne, han smilede ikke mere og pludrede slet ikke. Jeg var så ulykkelig, fordi jeg ikke anede om han ville komme “tilbage” igen.
Både hans far og mormor observerede det samme. Efter en uges tid, begyndte der heldigvis at komme et par tegn på smil og lidt mere kontakt, og efter et par uger var han så småt sig selv igen. Efterfølgende har der intet været. Men nu er jeg naturligvis ekstremt bekymret for om han reagerer på samme måde og måske endda værre og bare lukker helt ned igen. Er så bange for, at han “forsvinder” og ikke bliver sig selv igen. Vi er efterhånden overbevist om, at han er særligt sensitiv, og han bliver jo mere og mere bevidst og observant og virker generelt til at reagere stærkere på alting jo ældre han bliver. Han tager bare alle indtryk, mennesker og oplevelser ind.
Umiddelbart burde man jo ikke kunne få en psykisk reaktion på vaccinen, men kan ikke finde nogen anden logisk forklaring. Har aldrig følt, at han forsvandt på den måde, og det skete i direkte forlængelse af vaccinen.
Hvad synes du vi skal gøre?
Har du hørt om lignende tilfælde?
Har du nogle gode råd i tilfælde af, at vi vælger at give ham vaccinen?
Håber meget, at du har tid til at svare indenfor en uges tid. På forhånd tak igen.
Med venlig hilsen
K