Psykisk reaktion på vaccine?

25. juni 2024

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen

Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover desværre stadig ikke bedre/mere, men prøver at lade ham hvile ved brystet efter amning, selvom det nok er en uvane. Men virker til den eneste måde han kan finde ro for tiden (om dagen i hvert fald). Håber det bliver bedre med tiden, men må indtil da finde ro i, at han virker til at trives trods den begrænsede søvn :-)

Nu til en anden bekymring:
Min søn skal have sin 5 mdr-vaccine om 1,5 uge. Jeg er ved at gå i panik over det og overvejer ikke at gennemføre pga. måden han reagerede på ved 3 mdr-vaccinen. Fysisk var det ikke så slemt - han græd lidt ved stikkene, var lidt pylret og skreg lidt om aftenen/natten. Dagen efter var han bare træt og mat, og herefter var der ikke så meget at mærke. Heller ingen feber. Men hans væremåde/væsen og hans blik ændrede sig fuldstændigt fra den ene til den anden dag.

En ting er at være træt, have lidt ondt, være ked af det og pylret - sådan har vi jo oplevet ham før. Men denne gang føltes det simpelthen som om jeg havde fået en helt anden baby med hjem. De første par dage slog jeg det hen med, at han nok stadig var mærket af vaccinen, men da han efter en uge stadig var helt anderledes, fik jeg faktisk et angstanfald (aldrig haft det før). Følte simpelthen, at jeg havde “mistet” min glade, søde og energiske dreng. Han var bare forsvundet. Man kunne stort set ikke få ...

Annonce

... øjenkontakt med ham, og hvis man gjorde, var hans blik helt mat og blankt som om vi var fremmede for ham. Der var ingen genkendelighed i hans øjne, han smilede ikke mere og pludrede slet ikke. Jeg var så ulykkelig, fordi jeg ikke anede om han ville komme “tilbage” igen.

Både hans far og mormor observerede det samme. Efter en uges tid, begyndte der heldigvis at komme et par tegn på smil og lidt mere kontakt, og efter et par uger var han så småt sig selv igen. Efterfølgende har der intet været. Men nu er jeg naturligvis ekstremt bekymret for om han reagerer på samme måde og måske endda værre og bare lukker helt ned igen. Er så bange for, at han “forsvinder” og ikke bliver sig selv igen. Vi er efterhånden overbevist om, at han er særligt sensitiv, og han bliver jo mere og mere bevidst og observant og virker generelt til at reagere stærkere på alting jo ældre han bliver. Han tager bare alle indtryk, mennesker og oplevelser ind.

Umiddelbart burde man jo ikke kunne få en psykisk reaktion på vaccinen, men kan ikke finde nogen anden logisk forklaring. Har aldrig følt, at han forsvandt på den måde, og det skete i direkte forlængelse af vaccinen.

Hvad synes du vi skal gøre?
Har du hørt om lignende tilfælde?
Har du nogle gode råd i tilfælde af, at vi vælger at give ham vaccinen?

Håber meget, at du har tid til at svare indenfor en uges tid. På forhånd tak igen.

Med venlig hilsen
K

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

1. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

6 mdr baby kan kun trøstes ved brystet

Kære Helen. Jeg har tidligere skrevet ang. min søns manglende søvn. Det er...

30. juli 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Mælk og allergidisponering

Kære Helen Min dreng, som nu er godt 5 måneder gammel, er for 3 uger siden...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder