Svar: Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

22. juni 2024

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

Kære Jesper

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter og jeres putterutiner om aftenen:)

Jeg kan sagtens forstå, at du bliver frustreret, når putningen hver aften trækker ud i halvanden time. Og det er også helt reelt, at du gerne vil hjælpe din datter til at sove hurtigere om aftenen, så hun får en bedre og måske også længere nattesøvn. Når hun skal begynde i skole til august, så er det vigtigt, at hun ikke sover så sent:)

Der er flere faktorer, som kan spille ind på, hvorfor din datter har svært ved at sove. Jeg vil derfor give dig lidt forslag, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, det kan handle om:

1) En forklaring kan være uregelmæssig rytme. Du nævner ikke, hvornår din datter står op om morgenen. Men hendes stå op tidspunkt og hendes dagsrytme vil naturligt spille ind på hendes puttetidspunkt om aftenen. Du skal nok regne med, at hun har brug for mellem 10.5-11 timers nattesøvn, og det betyder, at hvis du gerne vil have et puttetidspunkt omkring kl. 20, så skal hun op omkring kl. 6.30-7 hver morgen. Hvis hun f.eks. først står op kl. 8, så vil det være med til at forklare, hvorfor hun ikke sover, før klokken er 21-21.30.

Det kan derfor være en god idé, at du vækker hende om morgenen, så dagen ikke starter alt for sent - og at komme op kl. 6.30 vil højst sandsynligt også passe med at skulle møde i skole omkring kl. 08 til august. På den måde kan du hjælpe hende med en rytme, som også vil fungere for jer der.

2) Hyggelige og rolige sengerutiner er vigtigt. Det skal være hyggeligt at komme i seng. Det er her super dejligt, at du prioriterer at læse godnathistorie og bruger ca. 20 minutter på dette. Hun skal være glad for sin seng, opleve at det er dejligt og rart at ligge i sengen, hun skal være tryg ved sit værelse, så det generelt opleves trygt at være på eget værelse og i egen seng - selvom far er i stuen.

Derudover vil det være rigtig godt, at hun f.eks. har en puttebamse eller lignende. Nogle børn har glæde af at kunne sove med en af fars aflagte t-shirts, din hovedpude eller lignende, fordi det giver en følelse af, at du er tættere på.

3) For meget lys f.eks. fra skærme kan påvirke hende til vågenhed. Hun må meget gerne have en natlampe, gerne med gullig, ravfarvet, rødligt lys, som gør, at hun kan orientere sig, men ikke holder hende vågen. Brug af iPad, telefoner osv. før sengetid er ikke en god idé.

Nogle børn har brug for at kunne ligge og lytte til lidt beroligende musik, afslapningsmelodier, meditationer eller lignende. Det kan I også forsøge, men det skal ske uden lys.

4) Fysisk aktivitet er vigtigt for at kunne finde ro og falde i søvn. Hun er sandsynligvis meget aktiv i SFO om dagen og får brugt sig selv rigtig godt, men om eftermiddage og om aftenen kan det også være en god idé, at I er aktive.

Har hun lært at cykle? Ellers er det noget, som I f.eks. kan bruge tid på at øve nu. Det kan også være en god idé at gå en aftentur, hvor I går l lidt rundt i byen, hvor I bor, taler sammen om dagens oplevelser og ting I møder på jeres vej. Det er ikke fordi hun skal lave en masse anstrengende aktiviter lige inden sengetid, men fysisk aktivitet kan godt have en positiv ...

Annonce

... effekt - og især, hvis det er noget, som I gør sammen.

Et bad om aftenen kan også have en beroligende effekt og være med til at give ro, når hun skal sove. Badet bør ligge ca. en time før hun kommer i seng.

5) Virker hun bekymret? Måske er det sværere at starte i SFO, end du umiddelbart fornemmer. Du nævner, at hun hovedsageligt bor hos dig, og at der hos mor ikke er så faste rammer - måske er hun bekymret for sin mor? Hvis hun ligger og bekymrer sig, så vil det naturligt være med til at forklare, hvorfor hun har så svært ved at overgive sig til søvnen.

Derfor er det vigtigt, at du taler med hende om dagen, og ofte er det netop ved sengekanten, at hun vil lukke op for posen med bekymringer. Når det er sagt, så er det dog en god idé, at du forsøger at lægge tid ind til at tale om evt. bekymringer i løbet af dagen og aftenen, så alt det svære ikke fylder for meget før sengetid.

6) Søger hun dig ekstra, fordi hun har brug for dig? Du skriver, at hun ofte kalder mange gange, stiller mange spørgsmål, og at hun også kommer ind i stuen, hvorefter du følger hende tilbage igen og igen. Og det lyder lidt som om, at hun søger din nærhed og din tryghed.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg kan ikke se ud af dit brev, hvordan jeres hverdag ser ud, og hvor meget I gør sammen, men det kunne måske handle om, at hun har brug for, at du viser hende ekstra opmærksomhed og nærhed i løbet af eftermiddagen og aftenen - så hun ikke behøver søge dette, når hun skal sove.

I kan gøre mange ting sammen som f.eks. lade hende deltage i madlavningen, borddækningen, opvasken, rengøringen, tøjvasken, oprydningen osv. Det behøver ikke være opdelt, så du laver dine ting, og hun laver sine, eller at du leger med hende for derefter så at lave det, du nu skal. Det handler lige så meget om, at I er sammen og gør ting sammen. Det vil også være godt for hende, at hun f.eks. er med til at smøre sin madpakken, er med til at pakke sin egen taske osv. Alt sammen vigtigt, når man skal begynde i skole.

7) Nogle børn er utrygge ved at være alene og hun kan godt opleve separationsangst, som gør at det er svært for hende at være på værelset, når du er i stuen. Du nævner dog ikke noget om, at hun generelt virker til at have det svært med adskillelse fra dig. Hun er ikke ked af det, når hun afleveres i SFO og hun lyder til generelt at trives.

Du kan dog overveje, om hun vil have glæde af at du er i nærheden af værelset, så hun kan se dig og høre dig, når hun skal sove og måske ikke føler, at du er så langt væk. Hvis hun virker utryg ved at sove alene, så er der naturligt også den mulighed, at du lader hende falde i søvn i soveværelset - når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, hvis du gerne vil holde fast i jeres rutiner om, at hun sover i egen seng på eget værelse, og som jeg læser dit brev, så fungerer dette også godt, og hun sover faktisk godt, når hun først sover. Derfor tænker jeg, at det nok ikke er separationsangst, som spiller ind hos jer. Men det skal naturligt lige nævnes som en mulighed.

Jeg håber, at nogle af mine tanker kan hjælpe lidt videre på vej og give lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer - og hvordan du kan hjælpe din datter videre :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

12. august 2024 | Sovevaner | 19 mdr.

Kun far kan putte - og det tager +1 time.

Hej Helen Vi skriver til dig da vi har udfordringer med putning til nat. Vi...

8. august 2024 | Sovevaner | 2 år, 8 mdr.

Svær putning til nat - 2 år, 8 mdr.

Hej Helen Jeg skriver vedr. vores datter som nu er 2år og 8 måneder. Hun...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder