Brev:
Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn
22. juni 2024
Alder:
5 år, 7 mdr.
Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn
Kære Helen.
Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at falde i søvn om aftenen og jeg er i tvivl om, hvorfor, og hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende.
Jeg læser ofte godnathistorie for hende kl. ca. 20. Jeg læser ofte i ca. 20 minutter, hvorefter jeg siger godnat og går ud. Hun er aldrig faldet i søvn til historie og hun er ikke ked af det, når jeg går, men hun kan ikke falde i søvn. Hun kalder igen og igen, har utallige spørgsmål, ofte rejser hun sig og kommer ind i stuen, siger hun ikke kan sove, hvorefter jeg så følger hende tilbage i seng igen. Det kan vi gøre mange gange hver aften - og ofte sover hun først kl. ca. 21.30 - hun og jeg bruger således ca 1.5 time hver aften på at hun skal sove.
Det ender desværre med, at jeg til sidst bliver lidt sur, for jeg har ofte også noget arbejde, som jeg gerne vil have lavet eller måske bare have mulighed for at slappe lidt af og det er meget frustrerende, når hun ikke kan sove. Jeg har selvfølgelig spurgt ind til hvorfor hun ikke kan sove, men hun ved det ikke og siger ofte, at det kan hun bare ikke.
Til orientering, så bor jeg ikke sammen med hendes mor, og hun er hovedsageligt hos mig. Når hun er hos mor, så er rammerne ofte løsere, men jeg vil stadig gerne have nogle gode søvnrutiner, når hun er her. Hun er begyndt i SFO og jeg har selvfølgelig tænkt på, om det kan spille ind. Selvom det er nyt for hende, så virker det som om, at hun trives, de er et par børn fra børnehaven, som er startet samtidig.
Jeg håber, du kan komme med en godt råd.
Tak,
Jesper