Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

22. juni 2024

Kategori:
Alder:
5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen.

Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at falde i søvn om aftenen og jeg er i tvivl om, hvorfor, og hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende.

Jeg læser ofte godnathistorie for hende kl. ca. 20. Jeg læser ofte i ca. 20 minutter, hvorefter jeg siger godnat og går ud. Hun er aldrig faldet i søvn til historie og hun er ikke ked af det, når jeg går, men hun kan ikke falde i søvn. Hun kalder igen og igen, har utallige spørgsmål, ofte rejser hun sig og kommer ind i stuen, siger hun ikke kan sove, hvorefter jeg så følger hende tilbage i seng igen. Det kan vi gøre mange gange hver aften - og ofte sover hun først kl. ca. 21.30 - hun og jeg bruger således ca 1.5 time hver aften på at hun skal sove.

Det ender desværre med, at jeg til sidst ...

Annonce

... bliver lidt sur, for jeg har ofte også noget arbejde, som jeg gerne vil have lavet eller måske bare have mulighed for at slappe lidt af og det er meget frustrerende, når hun ikke kan sove. Jeg har selvfølgelig spurgt ind til hvorfor hun ikke kan sove, men hun ved det ikke og siger ofte, at det kan hun bare ikke.

Til orientering, så bor jeg ikke sammen med hendes mor, og hun er hovedsageligt hos mig. Når hun er hos mor, så er rammerne ofte løsere, men jeg vil stadig gerne have nogle gode søvnrutiner, når hun er her. Hun er begyndt i SFO og jeg har selvfølgelig tænkt på, om det kan spille ind. Selvom det er nyt for hende, så virker det som om, at hun trives, de er et par børn fra børnehaven, som er startet samtidig.

Jeg håber, du kan komme med en godt råd.

Tak,
Jesper

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

8. august 2024 | Opdragelse | 5 år, 7 mdr.

Vred 5årig

Hej Helen! Det er noget tid siden jeg har skrevet, men vi har en problematik...

22. maj 2024 | Opdragelse | 5 år

Familie logistikken hænger ikke sammen

Kære Helen, Jeg har to overordnede spørgsmål som jeg søger råd på....

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre