Svar: Hvordan får baby jern nok?

21. juni 2024

Alder:
7 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og tillykke med, at I har fået en lillebror :)

Når det lille barn bliver født, så har det jerndepoter med sig, og omkring 6 måneders alderen vil de medfødte jerndepoter være brugt op. Det er helt korrekt, at man tidligere anbefalede, at børn fra 6 måneders alderen derfor skulle tilbydes jerndråber, men i 2015 kom der nye anbefalinger. ESPGHANs ernæringskomité (The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) konkluderede på dette tidspunkt, at der ikke var behov for at give jerntilskud til sunde europæiske spæd- og småbørn, som var født med normal fødselsvægt.

Anbefalingen har siden derfor været, at alle børn fra 6 måneders alderen tilbydes jernholdig kost, hvilket inkluderer kød, fjerkræ, fisk samt modermælkserstatning, hvis barnet har behov for andet mælk end modermælk.

Sundhedsstyrelsen opdaterer jævnligt deres anbefalinger vedr. vitamin- og jerntilskud, sidst her i maj 2024. Vejledningen indeholder ændringer af, hvornår jerntilskud til særlige grupper af børn skal starte, og der er også anbefalinger om tilskud af B12 vitamin til de børn, hvis forældre vælger at ernære deres barn vegansk.

Der gælder følgende anbefalinger nu:

- Alle børn skal fra de er 14 dage gamle og til de er 4 år tilbydes D-vitamintilskud hele året. Efter 4 års alderen skal de fortsætte med D-vitamin tilskud i vinterhalvåret fra oktober til april, hvilket også gælder resten af familien.

Hvis barnet får modermælkserstatning med 1,3 μ D-vitamin pr. 100 ml færdig blanding, og barnet drikker mere end 800 ml dagligt, så skal barnet ikke tilbydes D-vitamintilskud, men vil være dækket af sin erstatning. Når barnets begynder at spise mere rigtig mad, og mængden af modermælkserstatning sættes ned, så opstartes D-vitamintilskud.

- Alle børn skal tilbydes overgangskost så tæt på 6 måneder som muligt, hvis barnet vokser, som det skal, og mor og barn trives med amning. Børn, der får modermælkserstatning, kan have behov for overgangskost tidligere end 6 måneder. Overgangskosten skal være jernholdig med kød eller fisk til de fleste måltider.

Jernholdig kost er blandt andet kød, fisk, æg, grøntsager, bælgfrugter, grød og groft brød. Det kan være en idé at variere grød med industrielt fremstillede grødprodukter tilsat jern. Det er også en god idé at servere frugt sammen med den jernholdige mad. Det kan være citrusfrugter, æbler, pærer og lignende, som indeholder C-vitamin, der hjælper med optagelsen af jern.

Modermælkserstatning er jernberiget og kan derfor være et godt supplement til overgangsmaden.

Fra 9 måneders alderen tilbydes barnet familiens mad, dog med større energitæthed.

Særlige anbefalinger:

- Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud. Det samme gælder børn, der er født til tiden med en fødselsvægt under 2500 gram. Jerntilskud gives også til børn, der er for tidligt født - selvom de har en fødselsvægt over 2500 gram.

Børn, der er født for tidligt, og som har en fødselsvægt under 1500 gram, skal tilbydes jerntilskud dagligt indtil 12 måneder.
Børn, der er født til tiden, med en fødselsvægt under 2500 gram, tilbydes jerntilskud fra 2 uger efter fødslen ...

Annonce

... og dagligt indtil 6 måneder.
Børn der er født for tidligt og med en fødselsvægt på mere end 1500 gram, skal tilbydes dagligt jerntilskud til 6 måneder.

Generelt gælder, at man altid skal følge neonatal- eller børneafdelingens vejledning.

- Børn, der lever vegansk. Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke, at spæd- og småbørn ernæres vegansk, da det kan være vanskeligt for barnet at få tilstrækkeligt med energi og næringsstoffer med denne diæt. Hvis forældre vælger at ernære deres barn vegansk, bør barnet have tilskud af B-12 vitamin - også i den tidlige overgang, hvis barnet starter med skemad før 6 måneder. Fra barnet er 7 måneder til 3 år anbefales 1.5 mikrogram dagligt. Fra 3 år skal man følge Fødevarestyrelsens anbefalinger om råd til veganere og vegetarer, der kun spiser lidt æg og mejeriprodukter.

Der gælder følgende anbefaling om tilskud af B12 vitamin ved vegetariske ernæring med lidt brug af mælkeprodukter og æg samt børn, der ernæres vegansk:

For børn på 6 måneder eller derunder (hvis barnet starter tidligere på overgangskost): Der gives 0,4 μg B-12 vitamintilskud dagligt
I alderen 7 måneder til 3 år: Der gives 1,5 μg B-12 vitamintilskud dagligt.

- Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen ofte er tildækket om sommeren, skal tilbydes D-vitamin gennem hele barndommen og hele året rundt.

- Børn med hyppige infektioner og deraf manglende appetit og indtag af ensidig kost kan i perioder have behov for ekstra vitamintilskud.

- Børn, der ikke får mælk f.eks. på grund af mælkeallergi, bør fra 1 års alderen tilbydes et dagligt tilskud af calcium på 500 mg.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det er også sådan, at hvis barnet ikke får tilstrækkelig jernholdig kost, så kan der være behov for jerntilskud, i givet fald kan du drøfte dette med jeres læge.

Og så tilbage til dit spørgsmål omkring jern til lillebror. Du skal sikre ham jern nok ved at tilbyde ham en varieret kost bestående af følgende:

- Hjemmelavet grød, lavet med forskellige typer gryn og mel, og gerne lavet med modermælkserstatning - og en gang imellem må du gerne variere med færdiglavede grødprodukter, som indeholder jern. Du kan med fordel servere frugt til grøden, så han får C-vitamin.

- Grøntsagsmos lavet med forskellige typer grøntsager, kartofler, bælgfrugter osv. og også forskellige typer kød/fisk - samt modermælkserstatning. Tag gerne udgangspunkt i jeres mad, så han natuligt tilbydes variation og også lærer at spise familiemaden.

- Når han bliver omkring 8 måneder kan du begynde at tilbyde små brødshapsere og lignende, og her meget gerne bruge en variation af kød, fisk og grønsager som pålæg. Igen gerne serveret med lidt frugt og bær.

- Du må også gerne give ham æg, - det kan være hårdkogt æg eller æg kan indgå i farsretter, postejer, æggepandekager og lignende.

Du kan også finde opskrifter og masser af idéer i min nyeste bog "Helens bog om fingermad og bælgfrugter":)

Hvis du er i tvivl om hans jernstatus, så kan du naturligvis altid drøfte det med jeres læge. Jeg håber, at ovenstående giver lidt forklaring på hans behov, og hvad anbefalingerne er nu:)

Rigtig meget held og lykke med ham, glæder mig til at følge jeres familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren