Svar: Hårpilleri
18. juni 2024
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg kan sagtens forstå, at du synes, det er uholdbart, at din datter igen og igen skal have fat i dit hår, når hun skal sove og søger tryghed. Det gør både ondt og afbryder din søvn, og det fungerer naturligt ikke. Det er helt reelt, at du gerne vil skabe nye vaner og rutiner - og det er netop det du skal:)
At ændre på en vane, som din datter har haft siden 6 måneders alderen kan være udfordrende, og det vil naturligt tage tid - derfor er det vigtigt, at du er tålmodig, men det er også vigtigt, at du er konsekvent i de ændringer, som du nu vil indføre.
Jeg vil foreslå følgende:
1. Indfør en substitut for dit hår.
Du fortæller, at du har fundet en kludedukke med hår på hovedet, som din datter godt kan lide. Det er super godt. Den skal du endelig bibeholde. Det er netop vigtigt, at hun får et alternativ til dit hår. Hun har brug for en ny tryghedsgiver, og det er kludedukken. Det kan også være en putteklud, bamse, kanin eller lignende - hvad som helst, der kan fungere som trøst og skabe en følelse af tryghed.
2. Skab en ny putte- og søvnrutine.
Det er vigtigt, at du indfører nogle nye rutiner og aktiviteter, som på sigt kan erstatte dit hår. Det kan f.eks. være et lunt bad, afsluttet med lidt massage, blive smurt med lidt creme osv. Det kan være at læse en godnathistorie og synge en godnat sang.
Som jeg læser dit brev, så ligger du ned sammen med din datter, og hun ligger helt tæt med dit ansigt og piller dig i håret - denne rutine er du nødt til at ændre nu. I stedet for at ligge tæt med hende, så vil det være en rigtig god idé, hvis du kan sidde op, så hun ligger ved siden af dig, stadig har dig helt tæt på og kan mærke dig - men så du øger den fysiske afstand lidt mellem jer. I stedet skal hun stille og roligt lære at falde i søvn med dig ved sin side, og imens du f.eks. læser historie og synger sang - og hun putter med sin kludedukke.
3. Skab gradvise ændringer - også i løbet af dagen.
Det er vigtigt, at du hver gang din datter forsøger at trække dig i håret - uanset om det er i løbet af dagen eller om aftenen eller natten - med det samme tilbyder hende kludedukken i stedet.
Det er vigtigt, at hun generelt drejes væk fra behovet om at skulle have fat i dit hår, og stille og roligt lærer, at hun godt kan føle sig sikker og tryg uden denne vane - men at du naturligt stadig er der for hende, ser hende, krammer osv.
Og det er vigtigt, at du her er konsekvent med at tage håret væk fra hende og erstatte med kludedukken. Hvis hun nogle gange kan nusse hår, og andre gange ikke kan, så vil det naturligt forvirre hende og også skabe ekstra frustration. Hun kan ikke forstå, hvorfor hun f.eks. må om dagen, men ikke om aftenen og om natten. De nye vaner med ikke at pille i mors hår gælder derfor hele døgnet.
4. Sørg for at vise positivitet og glæde, når I er sammen på en anden måde.
Vis hende, at du nyder, når I putter, krammer, kærtegner, masserer, kysser, kilder osv. Alt det gode, som ikke hænger sammen med at hive i hår. Så når du afleder hende og tilbyder kludedukken i stedet, så viser du hende igen og igen dejlige måder at være sammen på. Så hun hele tiden har en følelse af, at du naturligt gerne vil hende - det er ikke hende, men det at hun hiver dig i året, som du ikke vil.
5. Bevar roen og tålmodigheden, selvom det er svært.
Hvis din datter mærker, at du stille og roligt afleder hende, og igen og igen roligt fjerner hendes hånd, så er der større sandsynlighed for, at hun vil begynde selv at kunne vænne sig til nye vaner. Hvis hun mærker, at du bliver stresset og frustreret, så kan det være med til at skabe yderligere stress og frustration i hende, og dermed være med til at gøre, at hendes behov for at få fat i dit hår øges.
6. Har du langt hår, så flet håret eller sæt håret op.
Det vil alt andet lige gøre det sværere for hende at få fat i dit hår, og hvis du så kan aflede med kludedukken, kærtegn, historie, sang og lignende, så kan det hjælpe jer lettere på vej væk fra at skulle hive i hår:)
7. Sig til dig selv, at det er helt okay, at det tager tid, og at det er lidt svært.
Det er helt normalt og helt okay, at hun har brug for tid til at få nye vaner - og det er ikke forkert, at du igen og igen skal flytte hendes arme væk fra dit hår eller flytte dig lidt væk, for at hun kan lære det. Du giver hende stadig masser af støtte og kærlighed, og hjælper hende på en helt naturligt måde med at finde nye måder at føle sig tryg og sikker på. Du er der stadig for hende og elsker hende højt, det er tydeligt at mærke:)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske