Svar: Tudkop - ja eller nej?

17. juni 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev - dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar, og rigtig godt, at du skriver tilbage. Jeg vil naturligvis meget gerne uddybe omkring brug af tudkopper:)

Når man anbefaler at lade barnet drikke af en almindelig kop eller glas, så er det fordi (som du selv nævner), at brug af tudkopper på sigt kan påvirke barnets mundmotoriske udvikling. Det gælder blandt andet:

1. Tandudvikling. Hvis barnet konstant suger på en tud, så kan det medføre fejlstilling af tænder og bidproblemer.

2. Taleudvikling. Hvis barnet konstant suger på en tud, så kan det forhindre barnet i at bruge mund- og tungemuskler korrekt, og det er netop vigtigt, at barnet udvikler disse muskler, fordi det har betydning for udviklingen af barnets sprog.

3. Tørstfornemmelse. Hvis barnet konstant suger på en tud, så kan det gøre, at barnets naturligt tørstfornemmelse påvirkes, fordi det er let at få væske ud af en tudkop, og barnet derfor drikker unødigt meget vand.

Derfor bør brug af tudkop bruges i en overgangsperiode, og derefter skal brugen af tuden fjernes, og barnet skal stille og roligt lære at drikke af koppen uden tud. Derfor anbefaler jeg også, at man vælger en kop med to hanke, så barnet kan lære at holde koppen selv og dermed drikke selv, og gradvist kan man så tage tud-låget af, og barnet kan drikke stort set, som det er vant til. Hvis jeg skal sætte alder på, så er det særlig vigtigt, at børn efter 12 måneders alderen drikker af en almindelig kop eller evt. en sugerørskop en gang imellem, fordi denne form for kopper vil støtte barnets mundmotorik bedre.

Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til, at du ikke skulle kunne tilbyde din dreng vand af en tudkop/trainer cup med den alder han har. Han er 6.5 måned gammel, og jeg tænker, at tuden kan hjælpe ham med at svøbe, så han bedre kan holde fast og vandet havne i munden, nå svælget, og han således bedre kan synke vandet. Og ...

Annonce

... gradvist skal han så naturligvis lære at drikke uden tud.

Når sugerørskopper kan anbefales frem for tudkopper, så er det fordi det at suge gennem et sugerør kan støtte og være med til at udvikle de muskler, som er nødvendige for at tale og tygge. Sugerør kan også være mindre skadelige for tænderne sammenlignet med tuden på en tudkop, da sugerør ofte er små i omkreds og samtidig bløde. Og så vil barnets væskeindtag ofte ikke være helt så stort, når det lille barn skal drikke af et sugerør, fordi barnet skal arbejde lidt mere for at få væsken op. For større børn kan det derimod virke modsat - at barnet drikker mere, fordi det er sjovt at drikke af sugerør. Sugerør kan derfor nogle gange være et fif til børn, som har svært ved at drikke nok.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover så skal man naturligt også tage højde for andre faktorer, når det kommer til mundmotorisk udvikling. Det spiller f.eks. ind, hvorvidt barnet bliver ammet, får flaske, bruger sut osv. Ligesom det også spiller ind, hvordan barnet f.eks. får mundstimulering via mad - altså om barnet f.eks. spiser blendet skemad eller mad med mere bid og spiser mad, som det kan sidde med i hånden.

Derfor tænker jeg, at det er vigtigt, at man forsøger at finde en balance, hvor barnet naturligt får bryst/flaske, så mælkebehovet bliver dækket, tilbydes vand af kop - og i en periode f.eks. via tudkop, hvis dette fungerer bedst. At man forsøger at begrænse brugen af sut, så barnet ikke vænnes til at skulle have sut i munden hele tiden, og at man gradvist tilbyder barnet mad med mere og mere bid og også giver barnets mad i hånden, så barnets kost er med til at stimulere barnets mundmotoriske udvikling. Så med så meget andet - så er balancen vigtig - ikke for meget og ikke for lidt - også når det kommer til brug af tudkopper og trainer cups:)

Jeg håber, at dette svar giver lidt mere viden om brug af tudkopper og lignende, og at det også har givet lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udstyr:

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

11. juli 2024 | Udstyr | 10 mdr.

Gåstol til baby

Kære Helen Min dreng er 10 måneder og er begyndt at rejse sig ved møblerne -...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene