Svar: Fra flaske til kop og spisetid

17. juni 2024

Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I er kommet fint igang med mad og drikke, og at skulle lære at drikke af en kop kræver naturligt lidt tilvænning. Det er meget fint, at du forsøger med et snapseglas og en babykop - der er dog intet i vejen for, at du forsøger med f.eks. en tudkop, da dette netop kan hjælpe vand tilbage i svælget, og derfor gøre det lettere for din dreng at synke vandet, som du tilbyder.

Du må gerne forsøge med en gammeldags tudkop af den slags, hvor vandet blot løber ud, når koppen tippes, og hvor der således ikke er modstand. Du kan også forsøge med f.eks. Mushie Trainer Sippy Cup, som jeg har hørt, at selv helt små børn skulle kunne drikke af. Det er naturligt, at der vil være tale om en overgang. I takt med, at din dreng lærer at drikke af f.eks. en tudkop, - gerne med to hanke, så han stille og roligt også selv lærer at holde koppen, så vil han stille og roligt også kunne lære at drikke af en almindelig kop uden tud. Tuden kan altså fjernes hen af vejen.

En anden mulighed er at lade ham drikke af en sugerørskop, hvis du fornemmer, at han vil kunne finde ud af dette... Der sker her ikke noget ved at forsøge:)

Med hensyn til rytme og spisetider, så må du gerne begynde at indføre mellemmåltider nu, hvor han er 6.5 måned gammel - et mellemmåltid om eftermiddagen vil måske kunne gøre, at han ikke er så sulten kl. 17, men i stedet kan vente med aftensmaden til klokken er 18-18.30. Spisetiderne dagen igennem afhænger dog også af, hvornår han står op, og hvordan hans rytme generelt kører - om han sover to længere lure eller måske stadig har behov for en powernap om eftermiddagen osv.

En plan for dagen kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen ca. 05: Flaske og sover lidt videre indtil dagen begynder stille og roligt måske omkring kl. 07...

Morgen 7.30-8: Havregrød, suppleres gerne med frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, ...

Annonce

... bælgfrugtfritter eller lignende at gumle på, og du følger f.eks. efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, og du supplerer med lidt mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Det må også gerne være grøntagsmuffins med bælgfrugter. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt grød med frugtmos og måske lidt grødmuffins eller lignende at gumle på. Giv også gerne frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Har måske stadig brug for en powernap her, det afhænger af, hvor lang middagsluren er, og hvor sent han står op fra den. Og han vil evt. have behov for en flaske om eftermiddagen stadigvæk, for at finde ro og kunne sove en lille ekstra lur her.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Grøntagsmos med kød eller fisk - og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres også her med mad i hånden, som han kan gumle på selv. Vand af kop.

Kommer evt. i bad, og frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt massage osv. Får børstet tænder, hvis han allerede har fået tænder:)

Flaske og puttes til natten måske kl. 19.30

Sen aften 22-23: Drømmeflaske, og de fleste børn vil nu stille og roligt kunne lære at sove uden mælk midt nat.

Jeg kender jo ikke jeres nuværende tider for dagens forløb, men forhåbenligt kan denne dagsplan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen:)

Jeg vil anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" - i denne finder du dagsplaner og forslag til rytme i forskellige aldre, du kan også slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan. Og "Helens bog om fingermad og bælgfrugter", som er 50 opskrifter på fingermad med bælgfrugter, så det at spise selv og også spise bælgfrugter bliver en naturlig del af jeres hverdag.

Jeg håber, at dette kan hjælpe videre på vej - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

22. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Salt i mad til børn

Hej Helen Tak for dig og dine altid gode svar! Jeg har fulgt med på siden og...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger