Fra flaske til kop og spisetid

17. juni 2024

Alder:
6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen.

Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor det er så svært at vænne ham at drikke af en kop. Jeg har både forsøgt med et snapseglas og en babykop, men han protesterer højlydt hver gang og kommer der lidt vand i munden, spytter han det ud med det samme. Det er som om, at han har svært ved at synke vandet eller måske snarere svært ved at lade vandet komme tilbage i svælget, hvis du forstår, hvad jeg mener.

Han skal begynde i vuggestue til august, og jeg vil derfor gerne lære ham at drikke vand før vuggestuestart - har du nogen idéer til hvordan?

Derudover, så spiser han ofte aftensmad omkring kl. 17, hvilket er for tidligt for os. Selvom jeg giver ham mad der, og han så sidder med ved bordet, sammen med os, når vi spiser ca. ...

Annonce

... kl. 18-18.30, så er det svært at få kabalen til at gå op. Lige nu kan jeg godt lave hans mad først, og så vores mad bagefter, men igen så ved jeg slet ikke, hvordan spisetider osv. skal kunne hænge sammen, når han begynder i vuggestue til august. Ofte bliver han også træt og skal puttes, før vi er færdige med at spise og helt ærligt, så bliver aftenerne ofte meget stressede, hvor hans måltid, vores måltid, putning og evt. et bad osv. skal gå op i en højere enhed, jeg ved bare ikke hvordan.

Jeg vil derfor høre om du evt. kan give et forslag til en rytme, hvor han spiser aftensmad omkring kl. 18-18.30, så det passer med vores spisetid - og så han ikke bliver hverken for sulten eller for træt, før han tilbydes mad?

Håber du kan hjælpe os og har lidt idéer.

Tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

2. september 2024 | Udstyr | 7 mdr.

Kravlegård, højstol og daglig gåtur i bæresele?

Kære Helen Jeg vil gerne høre, hvad din holdning er til...

17. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Skemad og snacks til hånden

Kære Helen Tusind tak for dit sidste svar vedr. min søn, som sover for lidt...

9. august 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvor meget mælk er nok?

Kære Helen Min datter er 7 måneder gammel og jeg ammer hende ca. 4 gange...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

6. august 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Rugbrød - hvordan?

Hej Helen Min dreng er 6 måneder gammel og godt i gang med maden. Han...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder