Brev:
Fra flaske til kop og spisetid
17. juni 2024
Alder:
6 mdr.
Fra flaske til kop og spisetid
Kære Helen.
Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor det er så svært at vænne ham at drikke af en kop. Jeg har både forsøgt med et snapseglas og en babykop, men han protesterer højlydt hver gang og kommer der lidt vand i munden, spytter han det ud med det samme. Det er som om, at han har svært ved at synke vandet eller måske snarere svært ved at lade vandet komme tilbage i svælget, hvis du forstår, hvad jeg mener.
Han skal begynde i vuggestue til august, og jeg vil derfor gerne lære ham at drikke vand før vuggestuestart - har du nogen idéer til hvordan?
Derudover, så spiser han ofte aftensmad omkring kl. 17, hvilket er for tidligt for os. Selvom jeg giver ham mad der, og han så sidder med ved bordet, sammen med os, når vi spiser ca. kl. 18-18.30, så er det svært at få kabalen til at gå op. Lige nu kan jeg godt lave hans mad først, og så vores mad bagefter, men igen så ved jeg slet ikke, hvordan spisetider osv. skal kunne hænge sammen, når han begynder i vuggestue til august. Ofte bliver han også træt og skal puttes, før vi er færdige med at spise og helt ærligt, så bliver aftenerne ofte meget stressede, hvor hans måltid, vores måltid, putning og evt. et bad osv. skal gå op i en højere enhed, jeg ved bare ikke hvordan.
Jeg vil derfor høre om du evt. kan give et forslag til en rytme, hvor han spiser aftensmad omkring kl. 18-18.30, så det passer med vores spisetid - og så han ikke bliver hverken for sulten eller for træt, før han tilbydes mad?
Håber du kan hjælpe os og har lidt idéer.
Tak!