Svar: 4 mdr og store søvnproblemer
30. maj 2024
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng:) Det lyder som om, at du har fulgt lidt med på sidelinjen, og det er dejligt, at du nu selv har fået lyst til at skrive til mig - jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
De fleste forældre vil opleve en ændring i barnets spise- og søvnvaner i 3-4 månedersalderen, og det lyder til, at I er der nu. Ændringerne hænger blandt andet sammen med, at søvnen ændrer sig rent fysiologisk. Hvor spædbarnet sover skiftevis "aktiv søvn" og "stille søvn", så begynder søvnen nu at indeholde flere stadier, og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den søvn, som større børn og voksne sover.
Denne ændring gør, at nogle børn får svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet, og de vågner derfor op, og når de først er vågne, så er det rigtig svært at få dem til at sove videre - også selvom de er trætte og tydeligvis har brug for mere sammenhængende søvn. De får altså tendens til at powernappe mere, sjatsove mere.
Samtidig vil børn i denne alder være meget mere opmærksomme på verden, og hvad der sker omkring dem - præcis, som du beskriver, at jeres lille dreng er. Han følger mere og mere bevidst med i, hvorvidt I er hjemme eller ude, hvor I opholder jer i rummet, om han bliver holdt af mor, far, bedsteforældre eller andre, Og han reagerer naturligt på alle de oplevelser og stimuli, som han får. Han vil ofte også let lade sig forstyrre, når han spiser - uanset om han ammes eller får flaske, så vil han kunne spise, slippe, tage fat og spise igen, slippe, kikke på dig, smile og pludre med dig, og så kommer far måske ind i stuen, og det er langt mere spændende at kikke på ham, end det er at spise. Derfor vil børn i denne alder også have tandens til ikke at spise helt nok, de sjatspiser mere.
For at hjælpe din dreng, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 eller 4 lure dagligt. Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg, at han måske har brug for 4 lure. Mange børn går sent i seng i denne alder, og en 4. lur kan være nødvendig og helt okay. Det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham med at sove en formiddagslur, en middagslur, en lur sidst på eftermiddagen - og måske en 4. lur i løbet af aftenen. Om han har brug for den 4. lur afhænger af, hvor meget han samlet når op på at sove, og hvor sen hans rytme lige nu synes at være.
Gennemsnitligt vil han have behov for ca. 15 timers søvn i døgnet - og det lyder naturligvis af rigtig meget i forhold til de tider, du lige nu angiver. Men du skal her tælle nattens timer med, selvom han der vågner op og skal ammes, have skiftet ble eller andet. Og du skal hos jer også medtænke, at han måske nogle gange faktisk halvsover, når han dier hos dig - og derfor måske faktisk sover mere, end du lige umiddelbart tror.
Derfor tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at se hans døgn inddelt i vågne og aktive perioder, og så perioder, hvor han skal spise og sove. I stedet for at se på mængden af søvn og hvor mange timer han sover, så vil det måske hjælpe dig at se på afbræk i løbet af dagen - at han efter at have været aktiv og brugt sig selv, skal have et afbræk, en lille lur.
Det vil være super godt og vigtigt, at mælk indgår som en fast del af hans putteritual, fordi det vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og også sove længere og mere sammenhængende, hvis han har fået mælk, lige før han bliver puttet:)
Det er også vigtigt, at du ikke længere ser ham som et spædbarn, men som en aktiv lille baby, og det er derfor rigtig godt, at du gør alt, hvad du kan, for at stimulere ham både motorisk og mentalt, når han er vågen. Det betyder, at du endelig skal fortsætte med at tumle med ham, lade ham ligge på maven, trille osv. som du allerede gør. Men du må også meget gerne trille ham ture i barnevognen, så han får stimuli den vej igennem. Nogle gange kan det faktisk være en god idé at gå en tur med ham, når han skal sove - og så holde barnevognen igang indtil I har passeret det søvnstadie, hvor han plejer at vågne. Det vil sige, at du meget gerne må gå en tur på 30-45 minutters varighed, da det er her han ofte vågner op.
Alternativ kan du putte ham i barnevognen og gå ud til ham og stå parat efter 30-40 minutter i håb om at du ved at være der, når han skifter søvnstadie, kan få ham videre i søvnen med det samme og dermed undgå, at han vågner og ikke kan sove mere.
Det er super godt, at du har en masser tanker omkring hans mælkeindtag og hans behov for mælk. Jeg synes, det er super, at du fortsætter med at amme, og så synes jeg, at du skal supplere ham med en flaske, når du føler, at dette virker nødvendigt. De observationer, du har gjort dig - at han kæmper mod søvnen og generelt virker meget vågen og ligger med store uforstående øjne, at han er blevet mere pylret og er begyndt at græde, når han kommer til brystet, virker irriteret, kan ligge og die i 1.5 time uden at virke døsig af det, at du skal skifte bryst flere gange, for at han til sidst overgiver sig - det kunne godt lyde som behov for mere mælk. Et behov, som både handler om alder, udvikling og tendens til at sjatspise ved brystet, men også et behov som handler om, at han er fysisk større nu og derfor kan have brug for at sætte din mælkeproduktion lidt op.
Jeg vil som sagt anbefale dig, at du altid lader amningen indgå som en fast del af hans putteritual. Og hvis han sover en længere lur, så vil jeg anbefale dig, at du også ammer ham, når han vågner. Du må meget gerne amme fra det ene bryst, når han vågner og fra modsatte bryst, når han skal sove. Når han vågner af en lur, så lad ham starte med at die på det bryst, som han fik mælk af, før han blev lagt til at sove - og giv ham toppen af modsatte bryst, før han så puttes igen. På den måde får du stimuleret dine bryster ekstra, og mælkeproduktionen vil blive sat op.
Når du ammer ham, når han vågner, så hold ham i gang under amningen, så han spiser så effektivt som muligt og ikke falder hen og ligger og hyggesutter. Det er vigtigt, at han spiser godt og effektivt, og derefter skal I så lege, hygge, tumle, pludre, synge sange osv. så han bliver rigtig godt stimuleret både motorisk og mentalt. Når du så ammer ham, og han skal puttes, så må han gerne falde næsten i søvn ved brystet.
Du kan ligge ned og amme ham i din seng og lade ham falde i søvn ved siden af dig, du skal her blot sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, han må ikke kunne trille ud af din seng. Du kan blive hos ham, og hvis han så vågner op efter 30 minutter, så har du brystet parat og lader ham die sig ind i søvnen igen - for på den måde at holde ham sovende i længere tid.
Du kan også amme ham og derefter putte ham i barnevognen, gerne med de putteritualer, som du allerede har indført med putteklud, sut, kærtegn osv. Du kan f.eks. en gang dagligt gøre det til en rutine at putte ham i barnevognen på denne måde, så du gradvist vænner ham til netop at kunne sove i sin barnevogn.
Hvis du fornemmer, at du ikke har mælk nok på dette tidspunkt, så kan du tilbyde ham en flaske, og derefter lade ham sove i barnevognen. Nogle gange kan flasken være det, som får ham til at overgive sig, og det er helt okay:) Du kan elevere hovedgærdet i barnevognen, så han ikke ligger helt fladt, ligesom du har gjort i hans seng.
Nogle gange er det faktisk en fordel at give mælk af to omgange, så han får brystet, bliver skiftet, og gjort klar til putning og så toppes op med lidt mme på en flaske, hvorefter han så er parat til at sove.
Jeg er med på, at du de sidste dage føler at supplement med flaske har gjort ham helt overfyldt, og det er en vigtig pointe. Det er vigtigt, at du her er opmærksom på, hvordan hans mave fungerer og om han kan have tendens til forstoppelse...
Jeg tænker dog, at det godt kan hænge sammen med, at jeres dreng lyder til at få mælk løbende - og at hans mælkemåltider skal være mere adskilt. Og netop adskilt af aktivitet, leg, stimuli - og naturligvis søvn. Og hvis han ikke sover ret meget, så er det mælken, når han vågner, som du skal forsøge at undvære, og i stedet netop give ham mælk, før han så puttes igen.
En dagplan kunne f.eks. se således ud:
Tidlig morgen ca. 05/06: Ammes og sover måske videre. Får ofte lidt mælk igen, når dagen begynder, og I står op.
I leger, jeres dreng er vågen, aktiv og hjælpes med at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Formiddag ca. 9: Ammes og puttes til formiddagslur. Du kan evt. lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen for at se, om det kan holde ham sovende lidt længere. Sover han kun 45 minutter, er det også helt okay.
Vågner igen og er aktiv. Du kan overveje at lægge et bad ind her, fordi badet kan være med til at aktivere ham lidt ekstra. Han må gerne blive ammet før badet. Badet afsluttes med god frottering med håndklædet, smøre med lidt creme efter behov.
Frokost ca. 12-13: Ammes (eller flaske efter behov) og puttes til middagslur. Du må her gerne forsøge at putte ham i barnevognen og trille ham en tur, så han gradvist vænnes til at sove middagslur i sin vogn.
Vågner af middagsluren og er igen parat til leg og aktivitet, pludrer, bruger sig selv motorisk. Hvis han har sovet en god lang lur, så må du meget gerne amme ham, når han vågner - og så kan I lege og tumle bagefter.
Eftermiddag ca. 15-16: Ammes og puttes til dagens 3. lur. Tidspunktet for denne lur afhænger af, hvor lang middagsluren er, og hvad tid han står op fra sin middagslur.
Aften 18: Mange børn vil have en vågenperiode her. Det er normalt, at han vil spise hyppigt af brystet om aftenen, da mælken er mere koncentreret og derfor mere mættende til natten.
Den 4. lur kan så ligge her, da mange børn går sent til ro for natten i denne alder, og han må gerne tage denne ofte korte lur på din eller fars brystkasse.
Sen aften ca. 22: Ammes (eller drømmeflaske) og puttes til natten. Som sagt er det helt normalt, hvis han sover sent til natten i denne alder.
Midt nat 02: Ammes og sover videre. De fleste børn er 6 måneder, før de begynder at kunne undvære mælken om natten.
Som du spørger til, så har jeg her forsøgt at lave en dagsplan med tidspunkter, som jeg tænker kan passe ind i forhold til din dreng og hans behov. Tidspunkterne kan naturligt variere, men forhåbentlig kan det give dig lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen, og jeg har lavet planen med 4 lure, da jeg tænker, det vil være realistisk hos jer netop nu - det kan sagtens og vil sandsynligvis ændre sig igen.
Jeg synes ikke, at du skal begynde med skemad - det er for tidligt. Du bør ikke starte før tidligst 17 uger, og lige nu er det ikke skemaden, som vil gøre en forskel - det handler nok mere om at få skabt en rytme for dagen, præcis som du faktisk havde i begyndelsen af april måned - det skal du lidt tilbage til igen - jeg håber, at dagsplan giver lidt idé om, hvordan:)
Det er helt normalt at han flagrer med armene, bruger sine ben, støtter og sparker - det er vigtigt, at han bruger sin krop. Og mange børn vil i denne alder begynde at protestere mod brug af svøb og lignende, fordi det netop forhindrer dem i at bruge sig selv, skifte stilling osv. undervejs i søvnen. Derudover er svøb jo for varmt nu, hvor sommervejret er begyndt at vise sig fra sin gode side:)
Jeg håber, at jeg er kommet lidt omkring det hele, og at du kan bruge mine tanker og dagplan lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske