Svar: Søvnudfordringer 7 uger baby
21. maj 2024
Alder:
1 mdr.
Kære Katrine
Stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Det lyder som om, at fødsel og den første tid er gået rigtigt fint, og med en fødselsvægt på 3348 og en vægt på 5 kg ved 5 uger, så lyder det som om, at amningen går godt, og du har fint med mælk - dejligt!
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe jeres datter med at sove i løbet af dagen. I en alder af 7 uger, har hun brug for flere dagslure, men hendes lure kan godt variere en del i varighed. Nogle gange vil hun måske kun sove 30 minutter, og andre gange kan hun måske sove et par timer ad gangen. Denne fleksibilitet er nødt til at være der.
På samme måde kan det variere, hvor længe hun kan være vågen ad gangen. Hvis hun har sovet en god lang lur, vil hendes vågenperiode naturligt kunne være længere, og hvis hendes lur har været kortere, vil hun ofte ikke kunne være vågen særligt længe, før hun så skal puttes igen. Jeg vil sige, at hun vil kunne være vågen mellem 45-90 minutter ad gangen. Børn er forskellige, og der er naturligt børn, som kan være vågen i 2 timer, men det vil være en meget lang vågenperiode, med den alder hun har.
Du skal være opmærksom på tegn på træthed. Det kan være, at hun gaber, får blanke, røde, trætte øjne, måske gnider hun sig i øjnene. Hun begynder ofte også at smågræde, vægrer sig mod øjenkontakt. Man taler om, at spædbørn har forskellige bevidsthedsstadier, og det er vigtigt at du kender til dem:
Stille årvågenhed: Din datter ligger og kikker. Hun ligger ganske stille, studerer omgivelserne, lyspletter på væggen, dit ansigt, dine bevægelser. Hun følger med øjnene, men uden at dreje kroppen eller sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Hun bevæger sig lidt mere, kikker aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten, eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som, at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, brug for at få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.
Døsig: Her er hun træt og har brug for at blive puttet. Tegnene på døsighed kan man også se lige der, hvor hun er ved at vågne op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene kan ikke holde fokus, øjnene virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i, og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode, at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det er rigtig godt, hvis du kan lade amningen være en fast del af hendes putteritual. Hun må meget gerne være fyldt med mælk i maven, før hun puttes - da hun så naturligt vil kunne sove længere, før hun vågner, fordi hun har brug for mælk igen. Og du skal lige nu ikke være bekymret for, om hun falder i søvn med brystet i munden. Du må meget gerne lægge dig ned og amme hende, eller sætte dig med hende, og efter amning flytte hende over i f.eks. en lift - som så kan stilles i barnevognen, og hun på den måde gradvist kan vænnes til at sove i den.
Du fortæller, at hun generelt virker meget frisk i løbet af dagen, selvom hun gaber rigtig meget. Gab betyder ikke nødvendigvis træthed, og at hun gaber kan skyldes mange forskellige ting - det kan f.eks. være tegn på kedsomhed, at hun har brug for mere eller ny stimulation. Det kan også skyldes, at hun regulerer sit iltniveau i blodet, eller det kan være fordi det at strække kæbemusklerne er med til at styrke og udvikle netop kæbemuskulaturen. Gaben kan også spille en rolle i reguleringen af kropstemperaturen.
Så - et gab betyder ikke altid, at hun skal sove - men jeg kan sagtens forstå, at det forvirrer dig:) Prøv derfor at se lidt på hendes træthedstegn og se også lidt på klokken, så du forsøger at putte hende, før hun bliver overtræt, men dog har været vågen og aktiv, brugt sig selv både motorisk og mentalt, så hun er parat til at sove, når du putter hende.
Hvis hun sover en længere lur, så vil hun naturligt have behov for brystet, når hun vågner. Og så ammer du hende her. Herefter kan I så lege, og du kan stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og når det så er puttetid, så skifter du hende og lægger hende til brystet igen - og putter hende. Hvis hun har sovet en kort lur, så behøver hun ikke nødvendigvis brystet, når hun vågner, men det vil stadig være godt at du ammer hende, før hun puttes til næste lur, så amningen som nævnt indgår som en fast del af putteritualet.
Som jeg læser dit brev, så ammes hun ofte således om natten:
kl. 22-23, 04 og 07. Her står I kortvarigt op, skifter ble og så ammes hun igen, hvorefter hun sover til ca. 9-10 og dagen begynder. Det lyder rigtig fint og meget alderssvarende, og du må gerne sove med hende om morgenen, hvis I begge har glæde af at sove længe og starte dagen der:) Resten af dagen må hun på samme måde gerne blive ammet ca. hver 3. time - nogle gange går der kortere tid mellem amningerne, og andre gange måske op til 4 timer - det vil variere efter hendes søvn og lure, og du skal forsøge at følge hendes naturlige behov og efterspørgsel.
Men, du må om dagen også gene forsøge at skabe lidt rytme omkring amningerne. Og hvis hun f.eks. har sovet en længere lur, så kan du forsøge at lægge hende til det ene bryst, når hun vågner. Hjælp hende med at die effektivt, tryk hende lidt i hænderne, under fødderne osv. Og når hun har spist godt, så lader du hende bøvse, I pludrer osv. ligesom hendes ble skal skiftes. Og så kan I lege, tumle, øve at ligge på maven, pludre mere osv. Når det så er tid til at sove, så tilbyder du hende modsatte bryst, og lader hende spise toppen (eller hvad hun nu har behov for) fra dette bryst. Her flyder mælken let til hende, og hun vil falde til ro og falde i søvn.
Når hun så vågner op igen, så starter du med at tilbyde hende det bryst, som hun tog toppen af, før hun faldt i søvn. Du hjælper hende med at spise godt fra dette bryst, så hun får spist godt i bund, og derefter så bøvser I af, leger, tumler, pludrer osv. Og før hun så skal sove, så tilbyder du hende modsatte bryst.
På den måde kan du både tilbyde hende noget at spise, når hun vågner af en lur og kan også sikre hende mælk i maven, som en fast del af putteritualet. Samtidig får du stimuleret begge bryster rigtig godt, og får måske også sat din mælkeproduktion en lille smule op - ikke at hun mangler mælk, men hun er måske ved at være så stor, at hun har brug for lidt mere, og samtidig gør det varme vejr, at behovet for mælk/væske godt kan være lidt øget.
Hvis du kun kan få hende til at falde i søvn ved at vugge hende, så må du naturligvis gøre dette - det vigtigste er, at hun får sovet. MEN, prøv om du måske kan undgå at hoppe og vugge med hende hele tiden. Prøv om du kan se hendes vågen perioder som aktive perioder, hvor hun skal bruge sig selv rigtig godt motorisk og mentalt, og så hjælpe hende med at sove, når hun har været vågen i passende tid - hvilket som sagt kan variere mellem 45-90 minutter.
Det kan som nævnt være en mulighed, at du putter hende i en lift, og jeg kan se, at hun allerede sover i en lift i sin bedside - kan hun ikke puttes i den om dagen, den er genkendelig og dermed tryg for hende - og er hun vant til liften, kan den stilles i barnevognen, og I kan trille en tur. Det vil kunne gøre hende mere tryg ved barnevognen, og I kan stille og roligt få skabt nogle gode vaner her.
Du må også meget gerne lægge dig med hende og amme hende liggende i dobbeltsengen, så hun falder i søvn ved siden af dig - og du efterligner måden, som hun sover på aften og nat. Fordelen ved dette er, at hun falder i søvn liggende stille og dermed ikke vænnes til at skulle være i bevægelse. Samtidig er det også genkendeligt og tryghed for hende - og så er det måske også det køligste sted at sove lige nu, hvor sommervejret er over os. Hun sover naturligt bedst, hvis hun kan sove køligt og gerne i et mørkt rum med nedrullede gardiner. Hvis hun har tendens til at ville vågne op efter 10 minutter, så bliv liggende hos hende, vær parat med brystet og brug gerne brystet til at få hende videre i søvnen igen.
Sover hun i dobbeltsengen skal du naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade.
Det lyder som om, at hun er en pige, som sover bedst med din (eller fars) nærhed. Derfor kan I også forsøge med en ergonomisk bæresele, som kan bruges fra fødslen og således have hende tæt på jer. Det kan være en måde, hvorpå hun kan sove med masser af nærhed, og I samtidig kan få lavet lidt praktiske ting - eller en måde, hvorpå I kan komme lidt ud af huset, fordi hun kan sove i bæreselen...
Hun er stadig så lille, at I ikke skal være så bekymrede for, hvorvidt I gør noget forkert eller får skabt dårlige vaner. Det vigtigste lige nu er, at hun får hjælp til at koble fra, så hun kan få sovet lidt. I forhold til hendes alder, så er det især rutinerne og genkendeligheden, som I gerne må forsøge at indføre - f.eks. at putning starter med bleskift, amning, blive puttet i liften med puttebamse, klud der dufter af mor, beroligende ord, samme kærtegn, måske svinge liften lidt eller stille liften i barnevognen og trille den lidt...
Og så skal du prøve at holde lidt øje med tiden også. Når du oplever, at lillepigen slet ikke får den søvn, som hun har behov for, så kan man meget let komme ud i, at hele dagen handler om at få hende til at sove. Det er en helt naturlig reaktion, og det forstår jeg godt. Prøv dog, om du kan prøve at holde fokus lidt på hendes vågne perioder, at der netop skal være tale om perioder, hvor du hjælper hende med at være aktiv og bruge sig selv motorisk og mentalt - fordi hun derefter så vil være mere parat til at sove og dermed også bedre vil kunne overgive sig til søvnen.
Du fortæller, at hun ofte falder i søvn om morgenen og her sover videre til klokken er mellem 9-10. Når hun vågner, og dagen her begynder, vil hun naturligt have behov for mælk, fordi hun vil være sulten efter så lang en søvn, og derefter må du f.eks. gerne give hende et bad. Det at blive badet vil netop aktivere hende rigtig godt, og badet må gerne afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt massage osv. I kan lege og tumle lidt - og så kan hun blive ammet og puttet til en forhåbentlig god og lidt længere middagslur.
Når det så er sagt, så kan du naturligt ikke forvente flere meget lange lure, og hun vil naturligt have brug for de afbræk, som lurene giver hende. Hvis hun sover fra kl. 22 om aftenen til kl. 10 om formiddagen - naturligt afbrudt af mælk, bleskift osv. så har hun allerede sovet 12 timer. Samlet vil hun måske have behov for at sove ca. 16 timer i døgnet, og det betyder, at hun har ca. 4 timer tilbage at sove resten af dagen. Disse timer vil ofte blive spredt ud over flere korte lure, netop for at eftermiddagen og aftenen ikke skal blive alt for lang for hende. Derfor skal du også se på hendes samlede søvnbehov og ikke kun på længden af lurene, når du vurderer, hvorvidt hun reelt får den søvn, som hun har behov for:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg glæder mig rigtigt meget til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske