Svar: Triller kun til den ene side

17. maj 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære Malene

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring det at trille:)

Når din dreng ligger på ryggen, tager fat i sine tæer og triller om på maven, så burde han kunne trille til både højre og venstre side. Ideelt set bør han kunne trille begge veje uden problemer, så det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke gør dette.

Da han kun er 6 måneder og derfor sandsynligvis først for nylig er begyndt at trille fra ryg til mave på denne måde, så kan det være en præference, som han har lige nu. Men stille og roligt skulle han meget gerne begynde at trille til begge sider, og jeg tænker, at du gerne må støtte hans udvikling, så hans bevægelser bliver mere symmetriske:)

Du kan f.eks. prøve at placere legetøj og lignende på den side, som han ofte ikke triller til, for at se om det kan få ham til at interessere sig for netop denne side.

Det vil også være rigtig godt, at du stadig lægger ham på maven, fordi det styrker hans muskler og er med til at ...

Annonce

... fremme symmetrisk udvikling.

Når han ligger på gulvet, øver sig i at trille og bruge sig selv motorisk, så må du meget gerne hjælpe ham med at trille til den mindre foretrukne side og dermed guide og støtte hans bevægelser lidt i den retning, du ønsker.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Du må også meget gerne lave forskellige bevægelege med ham, så han hjælpes med at bruge sin krop og stimuleres til at dreje kroppen og bevæge sig på forskellig vis.

Hvis han bliver ved med kun at trille til den ene side, så synes jeg, at du bør få en børnefysioterapeut eller f.eks. en osteopat til at tjekke ham igennem. Vedkommende vil kunne se, om din dreng har nogle muskelspændinger og/eller asymmetri, som man f.eks. skal gå ind og løsne og hjælpe ham med - og som kan forklare, hvorfor han kun triller til den ene side. Det kan være en god idé at få ham tjekket igennem en ekstra gang, så du sikrer dig, at alt er som det skal være.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!