Svar: Triller kun til den ene side
17. maj 2024
Alder:
6 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring det at trille:)
Når din dreng ligger på ryggen, tager fat i sine tæer og triller om på maven, så burde han kunne trille til både højre og venstre side. Ideelt set bør han kunne trille begge veje uden problemer, så det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke gør dette.
Da han kun er 6 måneder og derfor sandsynligvis først for nylig er begyndt at trille fra ryg til mave på denne måde, så kan det være en præference, som han har lige nu. Men stille og roligt skulle han meget gerne begynde at trille til begge sider, og jeg tænker, at du gerne må støtte hans udvikling, så hans bevægelser bliver mere symmetriske:)
Du kan f.eks. prøve at placere legetøj og lignende på den side, som han ofte ikke triller til, for at se om det kan få ham til at interessere sig for netop denne side.
Det vil også være rigtig godt, at du stadig lægger ham på maven, fordi det styrker hans muskler og er med til at fremme symmetrisk udvikling.
Når han ligger på gulvet, øver sig i at trille og bruge sig selv motorisk, så må du meget gerne hjælpe ham med at trille til den mindre foretrukne side og dermed guide og støtte hans bevægelser lidt i den retning, du ønsker.
Du må også meget gerne lave forskellige bevægelege med ham, så han hjælpes med at bruge sin krop og stimuleres til at dreje kroppen og bevæge sig på forskellig vis.
Hvis han bliver ved med kun at trille til den ene side, så synes jeg, at du bør få en børnefysioterapeut eller f.eks. en osteopat til at tjekke ham igennem. Vedkommende vil kunne se, om din dreng har nogle muskelspændinger og/eller asymmetri, som man f.eks. skal gå ind og løsne og hjælpe ham med - og som kan forklare, hvorfor han kun triller til den ene side. Det kan være en god idé at få ham tjekket igennem en ekstra gang, så du sikrer dig, at alt er som det skal være.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske