Svar: Født med bule i hovedet

8. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og stort tillykke med jeres lille pige - og velkommen til:)

Det lyder som om, at jeres datter er født med det, man kalder for et kefalhæmatom. Det er en blodansamling, der ligger mellen kraniet og den hinde/membran (periost), der ligger på kranieknoglen. Blødingen opstår, fordi der under fødslen springer et blodkar, og på grund af kranieknoglen kan blodet ikke løbe væk. Kroppen absorberer gradvist det ophobede blod, og hævelsen forsvinder derfor med tiden.

Hvor lang tid, det tager, varierer og afhænger af, hvor stor kefalhæmatomet er. Det kan tage uger til måneder - og du fortæller, at det er blevet gradvist mindre hos jer, så selvom jeres datter nu er ca. 8 uger, og det stadig ikke er forsvundet, så lyder dette okay, og du fortæller også, at jeres læge ikke har været bekymret, da I var til 5 ugers undersøgelse.

Du skal naturligvis fortsat holde øje med hævelsen, og du skal søge lægehjælp, hvis du oplever følgende symptomer:

- Hvis kefalhæmatomet vokser, ...

Annonce

... eller hvis det ændrer tydeligt farve og f.eks. bliver mere rødt eller lilla i farven. Det kan være tegn på komplikationer.

- Hvis du ser tegn på infektion - at du ser hævelse, rødme, varme, eller hvis det væsker eller bløder fra det, så skal du søge læge.

- Hvis du oplever, at det gør ondt på jeres datter. Hvis hun virker irritabel, urolig, grædende og f.eks. viser tegn på smerter, hvis du rør ved hæmatomet, så bør du også få jeres læge til at se på det igen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Generelt vil jeg sige, at du naturligvis skal søge lægehjælp, hvis du er bekymret eller usikker på, hvad der er normalt - og selvom jeres læge har set jeres datter for 3 uger siden og sagt, at hun ikke er bekymret, så er der naturligvis ikke noget i vejen for, at du kontakter lægen igen, hvis du er bekymret:)

Jeg håber, at mit svar giver dig lidt ro med på vejen, og at du har lidt idé om, hvad du kan forvente, og hvornår du evt. bør søge læge:)

Rigtig meget held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

24. august 2024 | Sygdom | 1 mdr.

Vil kun sove lur i vikle

Kære Helen. Jeg har en skøn datter på vej til de 7 uger, som har været et...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

12. juni 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Klør næse non-stop. Symptomer på nye tænder?

Hej Helen. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind! Min søn på knap 11...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.