Svar: Drikker hun nok?

8. maj 2024

Alder:
7 mdr.

Kære Alma

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring din datters væskeindtag :) Det lyder som om, at du er opmærksom på din datters væskeindtag og gør rigtigt meget godt for at sikre, at hun får væske nok - og umiddelbart lyder det ikke som om, at hun mangler væske...

Du fortæller, at hun har fine våde bleer - hun tisser, og urinen er ikke koncentreret, hvilket indikerer, at hun får væske nok. Det er helt naturligt at børn i overgangen, hvor amningerne trappes ned, og indtaget af fastere føde øges, kan få lidt tendens til træg mave, og det kræver naturligt tilvænning at finde ud af at drikke af en kop. Derfor kan du forsøge med lidt forskellige kopper for at se, om der er noget, som hun måske har lettere ved at drikke af. Du skriver, at hun lige nu tilbydes vand af en lille almindelig kop, du kan prøve med en tudkop, en sugerørskop eller måske en drikkedunk - det kan godt gøre hendes indtag af vand lidt større. Jeg har hørt positivt om Mushie Trainer Sippy Cup, som er en drypfri kop, som selv de yngste børn skulle kunne drikke af.

Det kan også være en god idé at tilbyde hende lidt ekstra vand mellem måltiderne. Du kan f.eks. prøve at tilbyde hende vand, når hun vågner af en lur. Når hun vågner op efter både formiddagslur og middagslur, så kan hun naturligt godt være tørstig, og det kan være et godt tidspunkt at få hende til at drikke lidt ekstra vand.

Det lyder alderssvarende med de ca. 4 amninger i døgnet, og hun kan sagtens få en del mælk i løbet af 5-10 minutter. At hun ikke ...

Annonce

... drikker så meget vand, kan godt hænge sammen med, at hun får en del væske via modermælken. Når det er sagt, så må du naturligvis gerne tilbyde hende en ekstra amning, hvis hun virker til at søge brystet og viser tegn på, at hun måske har brug for en ekstra tår - det er helt okay:)

At hun har tendens til træg mave behøver ikke handle om, at hun mangler væske, det kan også være, fordi hun er ved at vænne sig til at spise fastere føde. Og så længe hendes bleer forbliver våde, og urinen ikke er koncentreret, så tyder det som sagt på, at hun får væske nok.

Til at sætte lidt gang i maven og øge hendes væskeindtag, så kan du f.eks. give hende vandmelon, cantaloupe melon, appelsiner, jordbær - som har et højt vandindhold.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Du kan også komme lidt ekstra modermælkserstatning i hendes grød og mos, evt. serverer frugtmos, smoothies og lignende med lidt mme på - som en gammeldags frugtgrød serveret med mælk. Det kan også øge hendes væskeindtag.

Du kan lave lidt grøntsagsovs, supper og lignende, som I også kan spise om aftenen, hvilket også vil øge væskeindtaget - og så udgør amning som nævnt naturligt også stadig en væsentlig del af hendes kost og væskeindtag:)

Hvis du oplever, at hun pludselig ikke drikker nok, afviser brystet, afviser vand, urinen bliver koncentreret, afføringen hårdere, der kommer færre våde bleer, hun virker tør i huden, irritabel, sløv osv. så vil det være en god idé at drøfte det med lægen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

26. september 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Opstart med mad

Hej Helen Min søn bliver 6 måneder i næste uge og skal derfor opstarte med...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Mælkeforvirring - komælk til baby

Kære Helen Jeg er altså efterhånden blevet temmelig forvirret over...

23. september 2024 | Kost og ernæring | 9 mdr.

Kiks til baby

Kære Helen Vi er en mødregruppe med børn i alderen 9-10 måneder, som har...

26. august 2024 | Kost og ernæring | 1 mdr.

Hjælp til at skifte rytme i flaske

Hej igen, Tak for dit meget fine svar på mit sidste brev :-) Det går...

25. august 2024 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Ufordøjet mad i afføringen

Kære Helen Min dreng er nu blevet 8 måneder og er rigtig godt i gang med at...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.