Svar: Drikker hun nok?
8. maj 2024
Alder:
7 mdr.
Kære Alma
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring din datters væskeindtag :) Det lyder som om, at du er opmærksom på din datters væskeindtag og gør rigtigt meget godt for at sikre, at hun får væske nok - og umiddelbart lyder det ikke som om, at hun mangler væske...
Du fortæller, at hun har fine våde bleer - hun tisser, og urinen er ikke koncentreret, hvilket indikerer, at hun får væske nok. Det er helt naturligt at børn i overgangen, hvor amningerne trappes ned, og indtaget af fastere føde øges, kan få lidt tendens til træg mave, og det kræver naturligt tilvænning at finde ud af at drikke af en kop. Derfor kan du forsøge med lidt forskellige kopper for at se, om der er noget, som hun måske har lettere ved at drikke af. Du skriver, at hun lige nu tilbydes vand af en lille almindelig kop, du kan prøve med en tudkop, en sugerørskop eller måske en drikkedunk - det kan godt gøre hendes indtag af vand lidt større. Jeg har hørt positivt om Mushie Trainer Sippy Cup, som er en drypfri kop, som selv de yngste børn skulle kunne drikke af.
Det kan også være en god idé at tilbyde hende lidt ekstra vand mellem måltiderne. Du kan f.eks. prøve at tilbyde hende vand, når hun vågner af en lur. Når hun vågner op efter både formiddagslur og middagslur, så kan hun naturligt godt være tørstig, og det kan være et godt tidspunkt at få hende til at drikke lidt ekstra vand.
Det lyder alderssvarende med de ca. 4 amninger i døgnet, og hun kan sagtens få en del mælk i løbet af 5-10 minutter. At hun ikke drikker så meget vand, kan godt hænge sammen med, at hun får en del væske via modermælken. Når det er sagt, så må du naturligvis gerne tilbyde hende en ekstra amning, hvis hun virker til at søge brystet og viser tegn på, at hun måske har brug for en ekstra tår - det er helt okay:)
At hun har tendens til træg mave behøver ikke handle om, at hun mangler væske, det kan også være, fordi hun er ved at vænne sig til at spise fastere føde. Og så længe hendes bleer forbliver våde, og urinen ikke er koncentreret, så tyder det som sagt på, at hun får væske nok.
Til at sætte lidt gang i maven og øge hendes væskeindtag, så kan du f.eks. give hende vandmelon, cantaloupe melon, appelsiner, jordbær - som har et højt vandindhold.
Du kan også komme lidt ekstra modermælkserstatning i hendes grød og mos, evt. serverer frugtmos, smoothies og lignende med lidt mme på - som en gammeldags frugtgrød serveret med mælk. Det kan også øge hendes væskeindtag.
Du kan lave lidt grøntsagsovs, supper og lignende, som I også kan spise om aftenen, hvilket også vil øge væskeindtaget - og så udgør amning som nævnt naturligt også stadig en væsentlig del af hendes kost og væskeindtag:)
Hvis du oplever, at hun pludselig ikke drikker nok, afviser brystet, afviser vand, urinen bliver koncentreret, afføringen hårdere, der kommer færre våde bleer, hun virker tør i huden, irritabel, sløv osv. så vil det være en god idé at drøfte det med lægen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske