Svar: Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

5. maj 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Kære Mette

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter:)

Hvor er det dejligt at høre, at du oplever så stor en udvikling med hende. Det er virkelig skønt, at sproget begynder at tage mere fart, og at I kan mærke, at hun begynder at give udtryk for sig selv og sine behov mere og mere - og hvor skønt, at kontakten også er blevet meget bedre. Det lyder som om, at hun er blevet meget mere social og bruger sig selv meget mere både motorisk og mentalt, - og I mærker det både derhjemme og i vuggestuen, så dejligt:)

Særligt sensitive børn er bærere af et gen, som giver en særlig sensitivitet - og det er derfor arveligt. At være særligt sensitiv betyder ikke, at man er "sart" eller "ikke tåler noget", men det dækker over et karaktertræk, som betyder, at man bearbejder indtryk med større dybde. Det betyder, at man f.eks. reagerer overfor lyde, synsindtryk og berøring - og det er derfor helt normalt, at man kan føle det meget voldsomt, hvis man er sammen med mange mennesker et sted. Det kan godt forklare, hvorfor et gymnastik-arrangement med 500 mennesker har været meget voldsomt for jeres datter (og for dig).

Særligt sensitive børn bliver ofte også smittet af andres humør og følelser. Hvis andre griner, så griner de. Hvis andre græder, så græder de. Hvis andre er stressede, så bliver de stressede... Man taler om, at særligt sensitive børn har et højere arousalniveau. Det betyder, at de let bliver overstimulerede, og det betyder også, at de ofte har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. De har rigtig meget brug for forudsigelighed, brug for at vide, hvad der skal ske...

Arousal handler om barnets modtagelighed overfor sanseindtryk. Børn kan både have en høj arousal og en lav arousal, og det har betydning for deres evne til at koncentrere sig og holde opmærksomheden på det som sker. Hvis et barn har en lav arousal, så vil barnet ofte være meget rolig og næsten grænsende til at være sløv. Hvis barnet har en høj arousal, så vil det være konstant i bevægelse, kan have svært ved at finde ro og kan være meget følsom overfor både lyd og lys og nogle gange også berøring.

At et barn sætter sig ned og slapper af i sofaen i 5-15 minutter efter at være kommet hjem fra daginstitution, eller at barnet trækker sig fra andre børn for at finde ro, er reaktioner, som man godt kan se hos særligt sensitive børn. Disse pauser hjælper barnet med at regulere nervesystemet og undgå overstimulering, og det er rigtigt godt, at jeres datter er i stand til at trække sig - og så vende tilbage, når hun igen er klar. Jeg tænker, at dette hjælper hende med at reducere den uro og stress, som hun sandsynligvis føler, fordi hun godt kan være overstimuleret af alle de lyde, lys og oplevelser, som en dag kan byde på.

Det er derfor også rigtig godt, at I respekterer hendes behov for pauser og giver hende mulighed for at tage disse pauser, når det er nødvendigt:)

Selvom jeres datter måske er særligt sensitiv og derfor kan reagere stærkere på stimuli, har behov for tid til at bearbejde indtryk og finde ro, så betyder det ikke nødvendigvis, at hun er introvert eller har en tilbageholdende personlighed. Særligt sensitive personer kan sagtens være udadvendte og sociale mennesker, og nogle trives virkelig med at være samen med andre mennesker - som nævnt er man ikke "særlig sart", fordi man er særligt sensitiv, men de fleste har dog brug for tid alene for at genoplade og finde balance igen. Præcis, som det også lyder til, at du selv har ...

Annonce

... det:)

Med hensyn til ADHD og særlig sensitivitet, så viser undersøgelser, at særlig sensitivitet er meget almindeligt blandt mennesker med ADHD. Det er to vidt forskellige ting, men der kan godt være en sammenhæng. Mange med ADHD vil have tendens til at føle sig overvældede, og nogle studier har vist, at personer med ADHD ofte har et højere niveau af sensitivitet overfor stimuli, end man ser hos den generelle befolkning. Man ser ofte en øget reaktion overfor både fysiske og følelsesmæssige stimuli.

Det kan f.eks. være morgenrutiner, hvor de fleste mennesker kommer ud af døren uden at glemme noget og med en klar plan for dagen. En person med ADHD, som ofte vil have svært ved at sortere opgaver og prioritere, vil føle sig træt og overvældet, når de når frem til arbejde. Det kan medføre, at det bliver sværere at håndtere andre ting, som man naturligt møder i løbet af sin dag, der skal ikke så meget til, før "filmen knækker".

Særligt sensitivitet er ikke en diagnose, men som nævnt et personlighedstræk, hvor ADHD er en diagnose. Det er her naturligvis vigtigt at nævne, at ikke alle mennesker med ADHD er særligt sensitive og ikke alle særligt sensitive mennesker har ADHD, men der er visse karaktertræk, som kan overlappe.

Så vidt jeg ved, stiller man ikke ADHD diagnosen hos et barn på 2.5 år, så det er for tidligt at tale om dette hos jeres datter. Men, tegn på ADHD kan f.eks. være, at barnet er meget uroligt og impulsivt, at barnet har vanskeligt ved at fastholde opmærksomheden på aktiviteter, at barnet har svært ved at regulere sine følelser, svært ved at forstå og følge instruktioner, måske virker barnet til konstant at være i bevægelse og have svært ved at sidde stille og slappe af. Mange børn vil dog naturligt i 2.5 års alderen være meget impulsive og virke til at være motorisk igang hele tiden, ligesom de naturligt også får anfald af fortvivlelse, når ting er lidt svære. Det er en del af deres naturlige udvikling.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til at sidde med ved bordet, så er det naturligvis fint, at I lader jeres datter gå til og fra, hvis hun svært ved at sidde med. Jeg tænker, at det er rigtig fint, at I giver hende korte pauser væk fra bordet, hvis hun efter lidt tid, så vender tilbage og er mere fokuseret omkring måltidet. Men, det er naturligvis en balance, for I må også gerne hjælpe hende med at holde koncentrationen omkring maden, når det er spisetid. Måske kunne I prøve:

- at indføre lidt leg og aktiviteter før spisetid, som kan gøre, at hun måske bedre kan koncentrere sig ved middagbordet. Det kunne være at lege lidt udenfor, måske gå en kort tur. Det kunne også være, at I kunne danse til lidt musik.

- at slukke for tv, skærme osv. da disse ting naturligt vil trække på hende fokus. Hvis I kan undgå for mange distraktioner i rummet eller ved bordet, vil det kunne hjælpe.

- at indføre struktur og genkendelighed. Jo mere ens I gør tingene, jo mere forudsigelighed, jo lettere vil det ofte være at overskue situationen. Det gælder ved middagsbordet, hvor I f.eks. kan servere maden på samme måde hver aften, eller det kan gælde leg og aktivitet, når I f.eks. bygger puslespil, tegner eller andet, hvor I gerne vil hjælpe hende med at holde fokus.

- købe en speciel siddepude. Der findes forskellige puder på markedet, som kan hjælpe urolige børn med at sidde mere stille ved middagsbordet:)

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring alle dine tanker, og at du kan bruge mit svar lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Tænk forebyggelse, når du skifter ble – og undgå rød numse

Hudproblemer hos de små er desværre et udtalt problem, men ved at bruge korrekt og forebyggende hudpleje ved hvert bleskift kan du skånsomt, naturligt og nemt undgå, at din baby får rød numse.

Derfor får blebørn nemt røde numser
Hvis din baby har rød numse, er du ikke alene. ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....

17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Flytning - 2.5 år

Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....

16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.

Afvisende overfor mor

Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...

21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Datter vil bæres

Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...

16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.

16 måneder - tryghedssøgende

Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig