Svar: Sveskemos - hvor meget?
2. maj 2024
Alder:
5 mdr.
Kære Lillepigens mor
Tak for dit brev, - det er rigtigt godt, du skriver:)
Sveskemos er et gammelt husmoderråd mod forstoppelse, men det anbefales faktisk ikke, at give sveskemos før efter 6 månedersalderen, og det anbefales heller ikke at give sveskemos som behandling af forstoppelse.
Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet i bogen "Ernæring til spædbørn og småbørn - håndbog for sundhedspersonale 2019: "Svesker, hørfrø o.l. bør ikke gives, førend barnet er 6 måneder og da som en del af en varieret kost. Svesker, hørfrø o.l. kan ikke anvendes til behandling af obstipation...".
Det er nemlig ikke helt uproblematisk med svesker. Svesker kan godt have en mild afførende virkning, fordi de indeholder fibre, og derudover indeholder svesker også sorbitol. Sorbitol er en sukkeralkohol, der forekommer naturligt i visse frugter f.eks. svesker, æbler, pærer og blommer. Sorbitol kan fremme tarmbevægelser, og det kan trække væske ind i tarmen, hvilket gør, at afføringen bliver blødere, så barnet lettere kan komme af med den.
Men, mængden af sorbitol er betydeligt højere i svesker, end det f.eks. er i æbler. Og et højt indhold af sorbitol over længere tid f.eks. via sveskemos, kan faktisk påvirke det lille barns mave- og tarmsystem i den forkerte retning. Barnet kan faktisk risikere at få problemer med oppustethed, for meget luft i maven og kronisk diarré. Man kan altså risikere det modsatte af, hvad man ønsker som forælder.
Så selvom det lyder lækkert med hjemmelavet sveskemos, så vil jeg anbefale jer, at I venter med at tilbyde jeres datter sveskemos, til hun er 6 måneder gammel, og jeg vil også anbefale, at I varierer mellem sveskemos og andre former for frugt- og bærmos, så hun får så stor en variation som muligt. Netop variation af fødevarer vil ofte også være med til at holde maven i gang naturligt:)
Generelt er det også en god idé at bruge frugtmos som topping på en grød, så du på den måde varierer grøden lidt - samtidig kan frugtmos (C-vitamin) være med til at sikre optagelsen af f.eks. jern fra grøden.
Jeg håber, at mine tanker hjælper videre - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske