Svar: Hyppigere afføring efter start med skemad
2. maj 2024
Alder:
6 mdr.
Kære mor til M.
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring opstart med skemad:)
Det er helt normalt, at din drengs afføringsmønster ændrer sig nu, hvor han er begyndt at få både grød og mos. Hans mave- og tarmsystem skal vænne sig til den fastere føde, og der vil naturligt komme ændringer i afføringens farve og konsistens, ligesom der også kan komme øget luft i maven i de første uger eller måneder efter start med skemad.
At afføringen er grøn-brun tænker jeg lyder normalt og er tegn på, at hans fordøjelse fungerer. Afføringens farve kan dog variere efter, hvad du tilbyder ham at spise, og hos så lille et barn vil man godt kunne fornemme, at visse fødevarer er sværere at fordøje end andre - og så kan det ses i bleen:) Frisk banan kan f.eks. nogle gange godt ses i bleen, og har du f.eks. givet ham broccoli, så kan dette godt være med til at give afføringen en mere grønlig farve.
Det kan være en god idé at bruge f.eks. kartofler - det kan være almindelige eller søde kartofler, som en basis for andre grøntsager. Det er vigtigt, at du koger grøntsagerne eller bager dem i ovnen og derefter moser dem godt.
Når du giver ham grød, må du gerne forsøge med f.eks. havregrød eller øllebrød. Du kan tilsætte frugtmos som topping - det kan være bananmos, eller du kan forsøge med lidt æblemos, evt. lidt fintrevet frisk æble, som godt kan være med til at samle afføringen lidt. Du må dog også gerne give ham f.eks. jordbærmos eller lignende for at variere hans indtag.
Fødevarer, som har et højt fiberindhold (som f.eks. havregryn, øllebrød (rugbrød), bananer, æbler, broccoli, kartofler, gulerødder, blomkål, kål) vil være med til at opretholde en sund fordøjelse, og de vil netop hjælpe med at forebygge forstoppelse.
Det er generelt en god idé at variere din drengs kost så meget som muligt, fordi du på den måde kan sikre ham mange forskellige næringsstoffer. Og umiddelbart tænker jeg, at du gerne må begynde at tilbyde ham grød om morgenen, så han nu får 3 måltider dagligt. Derudover vil det være rigtig fint, at du stille og roligt også begynder at tilbyde ham mellemmåltider - og så må du meget gerne også begynde at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde med.
Hvis din dreng havde en maveinfektion, så ville han f.eks. ofte have ondt i maven, han ville have diarré - altså gentagende vandtynde afføringer. Han ville ofte også kaste op, ligesom han måske ville have feber. Mange børn vil også have svært ved at spise og vil ikke vise interesse for maden, fordi de har ondt, eller generelt føler ubehag. Du beskriver umiddelbart en glad dreng, der trods sine nu lidt flere afføringer virker helt upåvirket af det. Jeg tænker derfor, at hans øgede maveuro sandsynligvis hænger sammen med, at hans mave skal vænne sig til at få andet end mælk:)
Nogle børn har glæde af at få et tilskud af mælkesyrebakterier, der kan gives som dråber. Det kan være med til at genoprette balancen af de gode bakterier i maven og det kan du naturligvis overveje. Der findes forskellige produkter på markedet, som kan gives til babyer.
Jeg tænker ikke, at du ud fra din beskrivelse behøver vente med at introducere mere mad for din dreng, men du kan med fordel introducere lidt ad gangen og så holde øje med, hvordan hans mave reagerer. Det er ikke nødvendigvis problematisk at introducere flere fødevarer i kosten, for en større variation af fødevarer kan nogle gange godt have en positiv effekt på barnets mave, og han vil naturligt få en bredere vifte af næringsstoffer, så prøv dig lidt frem.
Som jeg læser din beskrivelse, så er de ændringer, som du oplever i farve, konsistens og hyppighed naturligt fordi din drengs mave er ved at tilpasse sig fastere føde. Så længe han ikke viser tegn på ubehag, smerte eller har andre symptomer, så lyder det helt normalt:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen:)
Fortsat god appetit! Og tak - dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og er glad for dem!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske