Svar: Problemer med putning til nat
30. april 2024
Alder:
20 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og hans behov for at blive vugget og hoppet med på en pilatesbold:)
Jeg kan sagtens forstå, at I synes, det er uholdbart, og det er naturligvis helt okay, at I gerne vil arbejde på nye rutiner. Det er også en rigtig god idé at få ændret på jeres rutiner i god tid, før lillesøster bliver født - og stort tillykke med, at I venter jer igen:)
I fortæller, at jeres dreng altid har haft et stort behov for tryghed. Han har, fra han var ganske lille, kun ville sove i jeres arme, og det gælder stadig. Når I forsøger at putte ham i tremmesengen, så går det fint i begyndelsen. Han kan sagtens ligge og lytte til en bog, at I synger for ham osv. men så snart han skal overgive sig til søvnen, så har han brug for at komme op, og han græder, indtil I tager ham op jeres favn og sidder med ham. Det samme gælder, når han vågner om natten - her er det ofte ikke nok at være hos ham, berolige ham med hænder og kærtegn - også her skal han op i jeres favn, vugges og hoppes med.
Som jeg læser jeres brev, så har jeres dreng to behov - som ikke er det samme:
1) Han har brug for at blive holdt i jeres favn, så han føler sig omsluttet og mærker jer tæt på.
2) Han har brug for bevægelse, brug for at I vugger ham eller hopper med ham på en pilatesbold.
Min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtigt godt, hvis I kan fjerne behovet for bevægelse først. Det vil hjælpe ham med at falde trygt i søvn, hvis I stadig er der til at berolige ham med jeres fysisk kontakt og nærhed. Men han skal lære at falde i søvn uden at blive vugget eller hoppet med.
Når han kan falde i søvn uden bevægelse, så kan I begynde at øge afstanden mellem jer og gradvist vænne ham til, at han ikke behøver være i jeres favn for at kunne falde i søvn - men gradvist finde ud af, at det er helt okay og trygt at falde i søvn i sin tremmeseng.
Lige nu er forskellen mellem at falde i søvn i jeres favn, med vuggen og bevægelse, til at falde i søvn i en stillestående tremmeseng, med jer ved siden af, for stort et spring. Derfor skal han vænnes til at falde i søvn uden bevægelse først, men stadig gøres tryg med jeres nærhed.
Det betyder, at I kan gøre to ting. I kan enten vælge at lægge jer med ham, så han får lov at falde i søvn liggende ved siden af jer. Det vil gøre, at han netop lærer at falde i søvn liggende stille. I kan stadig være tæt ved siden af ham, holde om ham, give ham masser af nærhed og tæt kontakt, men han lærer, at han skal falde i søvn liggende og uden at blive vugget eller hoppet med.
Hvis I ikke ønsker at vænne ham til soveværelset, fordi han allerede nu er vænnet til eget værelse, så kan løsningen være en madras på gulvet, hvor I lægger jer med ham. På den måde holder I fast i, at han stadig forbinder sit værelse med stedet, hvor han skal sove, og I lærer ham også at falde i søvn liggende og uden bevægelse.
Det andet I kan gøre er at tage en stol ind på hans værelse - som ikke kan bevæges, men som I sidder godt i. Det vil give jer mulighed for stadig at sidde med ham i armene, som han er vant til, men det er slut med at vugge og hoppe med ham. I kan stadig læse godnathistorie, synge godnatsang osv. som I plejer at gøre, han vil stadig føle sig omsluttet og holdt, men I sidder stille, imens I holder ham på jeres skød, snakker og synger beroligende.
I begyndelsen vil han højst sandsynligt have behov for at falde i søvn i jeres favn, ligesom han gør nu. Men gradvist kan I så begynde at flytte ham over i egen seng, før han sover helt. Flytte ham fra jeres favn, lige før han falder i søvn, så han registrerer, at han bliver flyttet, men er træt nok til at kunne komme det sidste stykke ind i søvnen ved, at I stadig er der, holder hænderne på ham, synger godnatsangen, siger de beroligende ord, putter ham med bamsen osv.
Det er netop vigtigt, at han gradvist begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han falder i søvn, fordi det har betydning for hans opvågninger om natten og hans evne til at komme videre i søvnen på egen hånd der. Lige nu, hvor han falder i søvn i jeres favn og med bevægelse, så er det naturligt utrygt for ham at vågne op i sin seng. Det er forkert, at han ligger et andet sted, end da han faldt i søvn, og derfor har han svært ved at sove sammenhængende om natten. Derfor vågner han op og kan ikke sove videre, før I atter tager ham op og lader ham falde i søvn i jeres favn - fordi det er sådan, at han faldt i søvn.
Det er derfor vigtigt, at I gradvist arbejder på at vænne ham til egen seng, men det skal ske gradvist. Ved at bruge puttebamse (som vil fungere som substitut for jer), det kan også være en aflagt t-shirt af fars eller lignende, så kan I give ham noget af den nærhed, som han forbinder med jer, over i egen seng. Og det samme med de øvrige ritualer som godnatlæsning og godnatsang. I kan starte med at sidde med ham på skødet, læse historie, synge sang, putte med bamse, putteklud osv. og derfra putte ham i seng - til at I begynder at putte ham i seng tidligere og tidligere i ritualet. Så han forhåbentlig ender med f.eks. at sidde lidt på skødet, mærker jer, beroliges, får læst en historie, puttes i egen seng, og I læser måske en bog mere, han putter med sin bamse, I synger for ham osv., og så falder han i søvn.
Hele tiden små gradvist ændringer, så han kan følge med. Første skridt er dog, at I fjerner behovet for bevægelse, enten at lægge jer med ham eller ved at sætte jer med ham på en stillestående stol:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt, og fortsat held og lykke med lillesøster i maven, glæder mig til at følge jer videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske