Svar: Toårig dreng og sproglig støtte
Kære A
Tak for dit brev :) Det er super godt, at du er opmærksom på at stimulere din drengs sprog, og jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt idéer:)
Det er vigtigt, at du sætter ord på alt, hvad du laver sammen med din dreng. Det betyder, at når du f.eks. hjælper ham med tøjet, så kan du sige "nu skal du have bluse på. Først over hovedet, så den ene arm. Hvor er din arm henne? Så den anden arm? Så ned over maven, hov hvor er maven? Hvad er det? er det din navle?" osv. osv. så du småsnakker med ham hele tiden omkring alt, hvad I laver.
Det gælder f.eks. også, når I vasker hænder. Her kan du sige: "Vi vasker hænder med sæbe. Sæben den er blå" eller lignende. På den måde får du sat ord på både jeres handlinger og på det I bruger (sæben). Det vil også stimulere hans sprogudvikling.
Det er på samme måde vigtigt, at du reagerer, når han forsøger at kommunikere med dig. Det er vigtigt, at han har en følelse af, at I taler sammen, og at du forstår, hvad han forsøger at fortælle dig. Hivs han f.eks. siger en lyd, som du kan fortolke som et ord, så er det f.eks. vigtigt, at du laver denne fortolkning og gentager ordet korrekt, så han hører, hvordan det skal lyde, og du på den måde også udvider hans ordforråd.
Et eksempel på dette kan f.eks. være, at du giver ham et glas mælk, og han siger "mæ", så fortolker du lyden "mæ" til ordet "mælk", og derfor gentager du ordet korrekt og siger f.eks. "mælk. Ja det er dejlig kold mælk". Det er godt at bruge ordet mælk i en sætning, fordi du på den måde også udvider hans ordforråd, så flere og flere ord kommer til, og så han naturligt selv begynder at forstå, hvordan ord kan sættes sammen.
Det er helt naturligt, at han forstår langt mere end han selv kan udtale. Det er også helt naturligt, at han nogle gange kikker væk, eller måske har svært ved at kikke dig i øjnene. Især, hvis du skælder ud eller kræver at han skal kikke på dig, når du taler til ham, så vil han naturligt have svært ved at holde øjenkontakt. Du bør dog generelt ikke have svært ved at skabe øjenkontakt med ham.
Når du gerne vil skabe øjenkontakt med ham, så brug hans navn. Du kan f.eks. sige "Hej (hans navn) og vente på, at han kikker på dig. Du kan også røre ved ham, sætte dig ned i øjenhøjde og lægge en arm på hans arm eller rundt om ham. Når han kikker på dig, kan du fortsætte med at tale til ham. Mange børn har brug for let berøring eller kærtegn, så kikker de:)
Hvad laver han, når du har svært ved at få hans kontakt? Hvis han sidder og kikker på fjernsyn, en iPad eller telefon, så kan det være rigtigt svært at få kontakten. Derfor er det vigtigt, at han ikke sidder med skærme, og at du inviterer ham til at sidde sammen med dig og netop have kontakt med dig.
Stil åbne spørgsmål, som giver mulighed for at bruge flere ord. Du kan f.eks. spørge "hvad ...
... skal vi lege med?", "hvad har du lyst til, at vi skal lave?" eller "hvordan har du det?". Det er alt sammen åbne spørgsmål. Lukkede spørgsmål kan også bruges, men de kræve ofte kun et ja eller nej svar. Det kan være spørgsmål som "er du sulten?", "vil du lege med toget?", "skal vi læse en bog?".
Det er også vigtigt, at du giver din dreng tid til at svare dig, når I taler sammen. Tålmodighed er vigtigt, for det tager naturligt tid for en 2 årig at finde ud af og formulere et svar.
Gentag hans ord og udvid hans ordforråd. Hvis han f.eks. siger "bold", så kan du gentage og sige "Ja, det er en stor rød bold". På den måde hører han ordet bold i en sætning, der udvider hans ordforråd.
Læs bøger sammen. Det er vigtigt, at I læser bøger hver dag. Gerne bøger med farverige billeder og enkle tekster. Tal med ham undervejs om hvad illustrationerne viser og hvad der sker i historien. På biblioteket kan du låne dialog-bøger, som passer til hans alder. Jeg har blandt andet lavet to bøger om Inger og Carlo, som du kan få på biblioteket.
Syng sange med ham. Der findes rigtig mange gode børnesange, og det er en super god idé at synge sammen. I kan synge sange, som du kender fra du var barn, eller som han måske allerede kender fra dagplejen (spørg endelig, hvad de synger der). Du kan også finde på sange selv, hvor du synger om ting, som I møder og ting, som I laver.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Leg med ord, rim og remser. Lav sjove lyde og bruge gerne rim og remser i hverdagen. Det er med til at gøre sprogudviklingen mere spændende.
Vær altid positiv i din kommunikation med din dreng, så han oplever det som noget dejligt og trygt. Afkræv aldrig, at han skal sige noget bestemt eller sige tingene på en bestemt måde. Det vigtigste lige nu er, at han motiveres til at tale og ikke føler, at han siger eller gør noget forkert. Du skal ikke skelne så meget mellem, om det er rigtige ord eller mere lyde, han laver - men i stedet holde øje med alt det han siger, og så responderer på alt dette. Du skal altså forsøge at vise, at du forstår ham, også selvom det nogle gange kan virke lidt som volapyk og så svare ham ud fra det, som du skønner, at han prøver at fortælle dig.
Når du viser ham, at du forstår, hvad han siger, så får han lyst til at forsøge at sige ordet igen og i det hele taget sige mere.
Som tidligere nævnt, kan det altid være en god idé at få tjekket hans ører, så du sikrer dig, at han ikke har problemer med væske eller mellemørebetændelse. Du kan også altid kontakte kommunens talepædagog, som ofte sidder i PPR - pædagogisk psykologisk rådgivning:) Talepædagogen er uddannet i at støtte børns sproglige udvikling og han eller hun vil kunne teste jeres dreng og også give vejledning i, hvordan I kan støtte ham sprogligt videre.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Olívy - meget mere end bleskift
Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.
Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
Viden om børn:
Skråstol
Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.
Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...
Citrusfrugter
Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.
Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.