Svar: Sprog - mig og dig
Kære mor til H
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Jeg har helt bestemt indtryk af, at I forældre er meget omsorgsfulde og anerkendende i jeres måde at møde jeres dreng på, og det skal I endelig blive ved med at være! Også selvom den ældre generation måske har en anden mening;)
H. er super godt med sprogligt, og det er dejligt, at I mærker så stor en lyst til at lære nye ord og kommunikere mere og mere med netop ord. Det er bare om at fylde på:)
Det er helt naturligt, at han siger "dig" om sig selv. Det sker netop ofte, fordi du naturligt har brugt netop hans navn og dig om ham, og naturligt sprogligt ikke kan sige jeg, når du taler om ham.. men det skal nok komme :)
De fleste børn er i 2 års alderen, når de begynder at bruge ord som "mig" og "min". Stille og roligt kommer flere ord til, og i 2-3 års alderen vil man kunne høre ord som han, hun, de og vi i barnets sprog, ligesom ejestedord som f.eks. "hans" dukker op. Det kommer stille og roligt i takt med, at sproget gradvist udvides. Børn får naturligt forståelse for, hvordan visse ord kan repræsentere forskellige personer og også deres ejendele - det er dog helt normalt, at børn i 2-3 års alderen kan sige "min, min, MIN!" om ting, som ikke er deres;)
I 2års alderen forventes det også, at barnet begynder at sætte 2 eller 3 ord sammen til korte sætninger f.eks. "mig gynge". Barnet begynder så småt at bruge ord i flertal f.eks. "biler", ligesom barnet begynder at bruge ejefald i en sætning f.eks. "mors bil". I denne alder vil barnet også begynde at kunne enkelte forholdsord som "i", "på" og "under".
I 2års alderen vil barnet også begynde at sige sætninger, hvor ordene har to stavelser (altså 4 stavelser i alt) f.eks. "bamse sover". Derudover vil børn i denne alder også begynde at forstå talte sætninger med flere ord. Han vil f.eks. kunne forstå, hvis du siger "bamse sover i sengen".
For at hjælpe ham med at lære forskel på f.eks. min og din, så kan du bruge gentagelser og enkel kommunikation. Så når I f.eks. sidder og spiser ved bordet, drikker af en kop, så kan du pege på hans kop og sige "det er ...
... din kop", derefter kan du pege på din kop og sige "det er min kop". Det samme, når du leger på gulvet, og I sidder med hver sin bil eller lignende. "Det er mors, det er min", det er H´s, det er din".
Du kan også bruge illustrationer i en bog, sætte ord på "pigen har kjole på, det er pigens kjole". "Drengen leger med en blå bil, det er drengens bil" og f.eks. fortsætte fortællingen med "du har også en bil, din bil er grøn" og "mor har en bil, mors bil er hvid" osv.
Du kan på samme måde lære ham "mig" og "dig, når I f.eks. spiser sammen og du lægger mad på tallerkenerne "det er til dig", "det er til mig", "en kartoffel til dig, H." og "en kartoffel til mig, mor" osv.
Det er helt normalt, at H. lige nu har flest navneord i sit ordforråd, og du skal endelig blive ved med at fylde på. Sæt ord på kroppen, legetøj, mad, drikke osv. Så han hører så mange ord som muligt fra hverdagen og de ting, som I naturligt beskæftiger jer med. Han må meget gerne lære sin krop at kende med øjne, ører, næse, hår, navle, tæer osv. osv. Når han f.eks. får tøj på, så sæt ord på blusen, der skal over hovedet, armene der skal ud i ærmerne, strømper der skal på fødderne osv.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Læs billedbøger for ham dagligt og tal om alt det I læser, peg på illustrationerne, når du taler om dem, så han kobler ordet og illustrationen sammen. Du kan også omkring 2 års alderen begynde at lære ham farverne som rød, blå, gul og grøn... Hvis han selv peger på noget, så skal du endelig følge ham og sætte ord på det I oplever og ser sammen.
Det er også vigtigt, at du bruger de forskellige ord i sætninger og ikke kun lærer ham enkelt stående ord. Hvis du f.eks. gerne vil lære ham ordet mælk, så kan du naturligvis sige "mælk", men du må gerne sætte det i en sætning "mælken smager godt", "hmmm, dejlig mælk", "mælken er i din kop" osv. Det samme, når I f.eks. øver farver - "gul - solen er gul", "rød - "bolden er rød", "blå - ballonen er blå". Så han hører, du peger, sætter ord på, bruger ordet i sætninger...
Det er dejligt, at I kan kommunikere så fint sammen, og jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
1. december 2024 | Udvikling | 2 år, 11 mdr.
Hej Helen. Tak for din gode brevkasse. Vi er stødt på et spørgsmål igen,...
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
Viden om børn:
Kræsenhed
Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.
Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.
Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.
I må respektere at der er noget mad,...
Vestibulærsans
Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.
Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.