Svar: Gangtræning med pige på 11 mdr
25. september 2003
Alder:
11 mdr.
Kære "Working-mom"
Det er altid svært at skulle overgive sit barn i en andens varetægt og det er klart at du bekymrer dig for om det nu går godt nok eller om din datter sidder på numsen hele dagen. Ud fra din beskrivelse lyder det som om at du egentlig er glad for dagplejemoderen og synes at hun er sød og passer din datter godt, der er bare lide det der med at gå.
Jeg tror ikke at dagplejemoderen lader din datter sidde på numsen hele dagen. Hun hjælper og støtter dit barn og vil tage sig godt af hende. Umiddelbart vil jeg give din dagplejemor ret i, at din datter skal være stærk nok i ryggen for at gå rundt. I og med at hun endnu ikke kravler eller forsøger at rejse sig med støtte, er det ikke sikkert at hun er parat til gåture endnu. På den anden side lyder det som om at hun nyder det utrolig meget, når I går med hende.
Jeg synes derfor at I kan bruge aftenerne på at gå lidt hjemme, men hun behøver ikke træning i dagplejen på nuværende tidspunkt. Dertil kommer at din datter måske vil blive motiveret til at forsøge, hvis hun får lov til at sidde lidt. Ved at sidde og iagttage de andre børn lærer hun også meget og får mange nye indtryk, som kan være stimulation nok i øjeblikket og efterhånden vil hun begynde at bevæge sig rundt for at være med. Der sker ikke noget ved at hun bliver lidt gal, når hun ikke kan. Det er udmærket at have lidt temperament, som kan give det sidste skub til at komme frem.
Du må meget gerne øve med hende i kravlestilling. Lad hende ligge på alle fire og hjælp hende til at rokke frem og tilbage. Du behøver ikke at flytte hendes arme og ben, men bare støtte hende i at rokke, så hun langsomt finder ud af at have vægt på arme og ben på en ny måde.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske