Svar: Uroligt barn - 18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Nu er det jo første gang du skriver til mig, og derfor kender jeg naturligt ikke dig og din datter særlig godt. Der er dog lidt ting, som slår mig, når jeg læser din beskrivelse, og jeg vil rigtig gerne dele lidt tanker med dig - og så må du naturligvis selv vurdere, om du tænker, at det kan passe på din datter.
Vi oplever alle verden omkring os med vores sanser, og alle de sanseindtryk, som vi oplever, skal modtages, bearbejdes, fortolkes af vores hjerne, og de skal omsættes til tanker, bevægelser og handlinger. På den måde bliver vi i stand til at forholde os hensigtsmæssigt til vores omverden.
Nogle børn har svært ved at tolke og regulere deres sanser, man kalder det for sanseintegrationsproblemer, og det kan vise sig på forskellige måder.
Nogle børn har en ekstrem følsomhed overfor lugte, lys, smag. Nogle børn har rigtig svært ved balance - vil f.eks. ikke slå koldbøtter eller gynge, de føler sig dårlige, føler at de bliver svimle. Nogle børn vil hellere se på de andre børn end selv at være med, fordi det er svært at være motorisk aktiv. Andre børn reagerer modsat og bliver meget aktive, så aktive, at de nærmest kan virke hyperaktive, og hele tiden er i bevægelse, fordi det er deres måde at lukke sanseindtrykkene ude. Nogle børn reagerer voldsomt på berøring - både kærtegn, massage, de vægrer sig ved at blive rørt ved, de putter sig ikke ind til deres forældre, og der er også børn, der reagerer voldsomt på tøj der kradser, vaskemærker der irriterer, sømme som generer.
Du spørger "er det alderen, eller er der noget i kroppen, som hun ikke kan styre?", og du nævner i dit brev lidt ting, som godt kunne tyde på, at hun måske har lidt sansemotoriske udfordringer. Du nævner, at hun altid har været motorisk igang, at hun har svært ved at sidde stille, at hun kan blive fulstændig hysterisk, hvis du tager hende op på dit skød, og at hun slet ikke kan finde ro på denne måde, men spjætter med arme og ben. Hun løber rundt over alt og sidder aldrig stille - hun har så meget uro i kroppen...
Du nævner også, at hun har svært ved at koncentrere sig omkring maden, sjældent bliver siddende ved bordet, og at hun pt er meget afvisende overfor ny mad...
Din beskrivelse kan sagtens være aldersbetinget. Børn på 1.5 år er aktive, de er motorisk igang og kan næsten opleves som drevet af en indre motor. De vil undersøge, udforske og har en naturlig nysgerrighed på verden og deres omgivelser. Det er vigtigt, at de har denne udforskningstrang, for den hjælper dem jo netop med at lære verden at kende, finde ud af, hvordan ting fungerer og også finde ud af deres krop. Denne indre drivkraft skal vi støtte, anerkende, stimulere, så deres udvikling hele tiden hjælpes på vej i den rigtig retning. Vi skal derfor opmuntre dem til ...
... at afprøve nye ting og være motorisk igang, og i princippet er det f.eks. bedre og rigtig godt, at din datter hellere vil gå selv, end sidde i klapvognen...
At hun spiser mere og mere selektivt kan også handle om alder. Børn i 1.5 års alderen vil naturligt ikke ret gerne smage på nye fødevarer. Det handler ikke om kræsenhed, men om det man kalder fødevare-neofobi. Neofobi betyder frygt for det nye, det ukendte - herunder også ny mad.
Man siger, at det grundlæggende ligger i os mennesker at være på vagt overfor nye fødevarer. Evolutionært kan man sige, at børn har kunne finde mad i naturen, fra de var 1.5-2 år gamle, og deres neofobi har tjent om beskyttelse mod giftig eller dårlig mad. Børn har altså skulle være tilbageholdende overfor fremmed mad eller mad med anderledes smag - og sådan er det stadig. Derfor er det helt normalt, at din datter nu begynder at afvise ny mad. Børn i 1.5-2 års alderen vil spise mere selektivt, og de vil være mere skeptiske overfor forskellige fødevarer...
Det du fortæller, behøver altså ikke være problematisk - det kan være helt normalt. MEN, du skriver jo til mig af en grund - du har en bekymring, og det tænker jeg, er vigtigt at tage alvorligt. For måske er der noget sansemotorisk, som I skal arbejde lidt med...
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Du kunne overveje, om det ville være en idé at få hendes sansemotoriske udvikling vurderet. Altså få vurderet, om hendes store motoriske uro, og det at hun har svært ved at side på skødet, ikke rigtig putter sig til dig osv. om hun er så aktiv, som hun er - hænger naturligt sammen med hendes alder og den store udvikling, som hun går igennem netop nu - eller om det kan hænge sammen med, at hun har behov for nogle sansemotoriske øvelser.
Der findes fysio- og ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med sansemotoriske udfordringer. De kan lave sansemotoriske øvelse med din datter og også give dig idéer til øvelser, som I selv kan lave hjemme.
Sansemotoriske øvelser er ofte sjove for barnet. Øvelser kan f.eks. være specifikke børsteøvelser, hvor barnet børstes på kroppen med en speciel børste. Det kan også være, at hun skal rulles ind i et tæppe, at hun skal gynges med, prøve at hoppe, kaste med en bold, prøve at gå balance, se på forskellige lys og meget mere... Øvelser bliver tilrettelagt efter det enkelte barn, så barnet bliver sansestimuleret på forskellig vis, og man kan ofte se en ændring i løbet af nogle uger.
Går hun i vuggestue? Dagpleje? Du kan også prøve at tale med pædagogerne eller dagplejen og evt. den tilsynsførende pædagog omkring den uro, som du oplever hos din datter. Det er altid godt at få lidt andre øjne på, når man er i tvivl - og hellere spørge en gang for meget, det er kun rigtig fint, at du spørger :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Termin
Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.
Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.
Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.
Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...
Gravid vitaminer
Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.
Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.
Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!
Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.
Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.
Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)
Med venlig hilsen
En familie på fire