Svar: For meget søvn - 7 mdr.
22. december 2022
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
Tak for dit brev og velkommen hjem til Danmark, det lyder dejligt med juleferie her - jeg kan forestille mig, at familien er rigtig glade for, at I er her:)
Det gennemsnitlige søvnbehov er 14-14.5 times søvn i døgnet, for en pige på 7 måneder, og de fleste børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover 2-3 lure dagligt og en længere nattesøvnen. Dagssøvnen udgør ofte ca. 3-4 timer samlet og nattesøvnen 10-11 timer.
Du fortæller, at jeres datter er begyndt at kunne sove en lidt længere middagslur på et par timer, og det lyder super godt. Det kunne godt lyde som om, at hun måske er ved at ændre rytme og derfor vil trives med f.eks. 3 lure dagligt, hvor de ene lur så er en længere lur. Det lyder super fint og helt alderssvarende, hvis det kan være på denne måde.
Du fortæller, at hun vågner kl. 07, men ofte er træt en time senere, så jeg går ud fra, at I putter hende igen omkring kl 8, og her sover hun så ½ times tid. Som jeg læser dit brev, så sover hun så endnu en lur omkring kl. 11, som også er en kort lur, og så sover hun et længere søvnstræk kl. 14-16 og kommer så i seng kl 19. Først på dagen kan hun ikke være vågen så længe af gangen, men om eftermiddagen er hun ofte vågen, til hun puttes kl., 19, og det er helt fint.
Det kan også være, at hendes rytme stille og roligt kan blive sådan, at hun generelt sover lidt senere, så hendes nuværende morgenlur bliver til en formiddagslur, middagsluren vil så ligge lidt tidligere end den gør lige nu, og så vil hun have behov for en 3. lur om eftermiddagen, så dagen ikke bliver for lang for hende - dette kunne derfor også være noget, som I kunne arbejde på. Jeg vil sende dig en dagsplan længere nede, som er et forslag til, hvordan en sådan rytme kunne se ud og dermed et forslag til, hvad I kan arbejde videre med:)
Du skriver, at du er i tvivl om, hvad du kan give hende at spise, og hun må få stort set alt nu. Så det er rigtig godt, hvis I kan tage udgangspunkt i den mad, som I andre spiser. Hun bør få 4 skemåltider dagligt - 2 x grød og 2 x grøntsagsmos. Derudover også frugtmos, ligesom hun bør få kød og fisk i sin grøntsagsmos og også skal tilbydes mad i hånden, som hun selv kan sidde med og gumle på. Det kan være agurk og brød, som du prøver med nu, det kan også være kogte broccoli- og blomkålsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv.
Hun må gerne få både flæskesteg og andesteg/andebryst kørt igennem en persillehakker eller på anden måde hakket meget fint, sammen med f.eks. kartofler og smørsovs - hun må også gerne få brunede kartofler, rødkål og lignende... Brug meget gerne jeres mad som udgangspunkt :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 4/05: Flaske og sover videre indtil kl. ca. 07, hvor hun vågner og dagen begynder
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens første lur - prøv om I kan trække tiden lidt, så hun puttes lidt i 9 i stedet for kl. 08... Prøv om I kan rykke tidspunktet lidt dag for dag. Sover her måske som nu 30-40 minutter og det er fint.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12 - så hun her sover f.eks. fra ca. 12-14 (i stedet for fra 14-16 som nu - fordi hun kun sover en lur om formiddagen i stedet for to)
Eftermiddag 15: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til dagens 3. lur, måske omkring kl 16.30, igen en kort lur på måske 30-40 minutter...
Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, bulgur, ris.. vand af kop.
Flaske og puttes til natten, måske ca. 19.30-20.. det kommer an på, hvornår hun er stået op af dagens 3. lur
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor hun tilbydes flaske igen.
Hvis hun begynder at sove 2 timer midt på dagen og sover ½ time formiddag og eftermiddag, så hun samlet sover ca. 3 timer om dagen, så vil hendes nattesøvn skulle vare ca. 11-11.5 timer - f.eks. fra kl 19.30-20 til 07... Sover hun lidt mere om dagen, så vil hendes nattesøvn naturligt være lidt kortere, og modsat, sover hun mindre om dagen, så vil nattesøvnen være lidt længere. Og når dette er sagt, så er der naturligt tale om et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, så måske passer jeres datter og hendes rytme helt fint - og samlet får hun sit behov fint dækket :)
I skal derfor ikke ændre noget, hvis I oplever, at det faktisk fungerer godt for jer, som det er nu, og din tvivl går på, om hun sover nok. Hun lyder umiddelbart til at sove det, hun har behov for - ikke for meget og ikke for lidt. Men ønsker du at ændre lidt på hendes rytme, i håb om at hun kan sove lidt længere og så lidt færre lure, så er det også helt okay at forsøge dette - og jeg håber at mit forslag til dagsplan giver lidt idé om, hvordan det kan skrues sammen :)
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er grænseoverskridende med mad i hånden, og det er også vigtigt, at du altid har hende under opsyn, når hun sidder med noget selv. Især hvis hun har fået tænder, så kan hun let få bidt et stykke af - men hun kan også, selvom hun ikke har tænder endnu.
Det er vigtigt, at det du giver hende er bløde fødevarer. Det kan f.eks. være en appelsinbåd, som hun kan sidde og sutte saften ud af, du må også gerne give hende en lille smule hindbær, lidt kiwi eller lignende direkte ind i munden... Det kan også være godt kogte grøntsager eller grøntsager bagt i ovnen. Det kan også være ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende. Hun må ikke få hårde ting, der knækker meget let og heller ikke noget med skræl, som kan sætte sig fast i halsen. Hun bør f.eks. ikke få rå æblebåde eller gulerod, ligesom tomat med skræl heller ikke fungerer. Vindruer bør skæres i kvarte og skrællen fjernes, hvis du gerne vil give hende det.
Du kan også købe en frugtfeeder, babyfeeder - som er en lille beholder, hvori du kan komme kogte grøntsager eller frugt, og så kan hun sidde og sutte og gnaske igennem beholderen. Det giver naturligt ikke samme træning, som at sidde med maden direkte, men det kan bruges en gang imellem, og det er bedre, end at hun ikke får lov:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg vil anbefale dig meget at købe et par af mine bøger, nu hvor du er i Danmark. Det kunne f.eks. være "Helens bog om Børn & Mad" (2021) og "Helens bog om Børn & Søvn" (2022). Vær opmærksom på at få fat nyeste udgaver.
Rigtig glædelig jul til jeres lille familie - og fortsat god juleferie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske