Blandingsforhold ved grøntsagsmos

17. november 2022

Alder:
4 mdr.

Blandingsforhold ved grøntsagsmos

Kære Helen

Det går rigtig godt med grøden - lillebror smasker og laver velbehagslyde. Vi har nu prøvet majsgrød, boghvedegrød og hirsegrød.
Han smiler og øver sig i at få det "ned i kråsen" 😉 Det er så hyggeligt og meget nemmere end med storebror, som var meget skeptisk.

Af nemheds skyld (for mig) ville jeg høre dig, hvad blandingsforholdet bør være, når vi ved 5 måneder kaster os over grøntsagsmos for 150 g mos: Lyder 2/3 grøntsager og 1/3 kartoffel eller grød + 5 ml/1 tsk fedtstof fornuftigt? Vi starter selvfølgelig med ganske lidt ad gangen.
Jeg synes det er nemmest at operere sådan, da jeg så kan variere på det grundlag.

For at besvare dine tidligere spørgsmål:
Lillebror skal desværre starte I vuggestue allerede ved 6 måneder, da ...

Annonce

... barselsordningerne ikke er så fordelagtige hernede som i DK. Han skal dog kun være der om formiddagen indtil han fylder 1 år. Jeg henter ham så ved middagstid, ammer og tager ham med hjem. Det gjorde jeg også med storebror I Belgien. Jeg kan arbejde hjemme hver eftermiddag.

Og ja, lillebror er glad og smiler, når han er vågen. Han skriger også, er temperamentsfuld og giver klart udtryk for, hvad han vil og ikke vil. Han vil meget gerne kunne se mig HELE tiden og underholdes. Han er meget vågen og forsøger allerede at skubbe sig fremad med benene på legemåtten.

Tak for tippet med bad om formiddagen. Det resulterede i går allerede i en længere middagslur, dog med et opvågninger, men han faldt til ro igen med lidt hjælp.

Kærlig hilsen

Maria Louise og den bette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Græder sig selv i søvn om aftenen

Hej Helen, Så skriver jeg igen .. Efter mit sidste brev er min datter...

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

6. august 2024 | Udstyr | 5 mdr.

Sove i klapvogn?

Kære Helen Vores datter er nu 5.5 måned gammel og efterhånden en stor pige...

30. juli 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Mælk og allergidisponering

Kære Helen Min dreng, som nu er godt 5 måneder gammel, er for 3 uger siden...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.