Svar: Søvn/rutine/amning 10 uger
29. oktober 2022
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring søvn- og madrutiner :)
Børn i 2 måneders alderen sover meget forskelligt, forstået på den måde, at nogle gange vil de sove få og meget lange lure, og andre gange sove mange korte lure i løbet af dagen og dermed flere lure dagligt. Det er helt normalt - og der kan være forskel fra barn til barn, der kan også være forskel fra dag til dag, så rytmen hos det enkelte barn varierer meget.
Det er en god idé, at man i netop 2 måneders alderen forsøger at indføre lidt putterutiner, som er med til at signalere, at det er ved at være tid til at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen - og dermed rutiner, som på sigt bliver genkendelige og som hjælper barnet med at vide, hvad der nu skal ske og dermed blive forberedt på søvn.
Med til disse rutiner hører alle de ting, som du sandsynligvis allerede gør - skifte bleen, evt. give nattøj på, give mælk, evt. putte med sut og sutteklud, bruge bestemte kærtegn, en bestemt måde du lægger din dreng fra dig på, brug af sovepose, dyne osv. Det kan også være at synge en sang, tænde for en musikuro osv. Altså gøre de ting, som naturligt viser, at nu er det tid ti at koble fra og finde ro - og gøre det samme igen og igen, så det bliver genkendeligt og dermed trygt.
I 3-4 månedersalderen sker der så nogle ændringer. Både rent udviklingsmæssigt, hvor din dreng bliver mere og mere bevidst, skelner mere og mere mellem kendt og ukendt, bliver i stand til at se længere og derfor observerer verden på en anden måde, og også motorisk i og med, at han bliver stærkere, kan holde hovedet, begynder at dreje lidt omkring osv. Mange børn vil i denne alder også begynde at lade sig forstyrre, når de skal spise, og de kan få en tendens til at "slatspise" lidt hele dagen igennem...
Men også rent fysiologisk sker der en ændring med søvnen. I denne alder begynder hans søvn nemlig at indeholde fleres forskellige stadier, og det giver i mange familier lidt ekstra udfordringer, fordi det kan være svært at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor vil mange børn i denne alder f.eks. kunne få tendens til at powernappe, altså tage rigtig mange små lure i løbet af dagen, og dermed få tendens til at "slatsove" lidt og nogle gange lidt for meget..:)
Derfor er det ofte en god idé, hvis man i 3-4 måneders alderen kan forsøge at hjælpe barnet til en 3-lure-om-dagen-rytme. Det vil sige en rytme, hvor barnet får en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Nogle børn har dog brug for en ekstra lur om aftenen, det kommer an på, hvor lange lurene generelt er - for rigtig mange børn har i denne alder også en rytme, hvor de går sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, at barnet sover ca. 10 timer fra kl 22 til 08 og så sover ca. 5 timer i løbet af dagen fordelt på 3 lure (+ en evt lille powernap)....
I forbindelse med, at der kommer lidt mere rytme - hans vågenperioder bliver længere, og han ikke længere er et spædbarn men en aktiv lille baby, som naturligt har brug for at blive stimuleret rigtig godt både motorisk og mentalt i sine vågne perioder - så er det ofte en god idé også stille og roligt at skabe lidt rytme i forbindelse med amning. Her er det stadig en god idé, hvis han som udgangspunkt ammes som en fast del af sit putteritual. Det er dog vigtigt stadig at lade ham have fri adgang til brystet, så hvis han har sovet en god lang lur, så vil han naturligt være sulten/tørstig, når han vågner af sin lur, og hvis han er ked af det, så vil han naturligt også have behov for en trøstetår osv. hvilket han skal have - men at lade amning indgå som en fast del af putningen er generelt en god idé.
Når han får mælk, som en fast del af sit putteritual, så sikrer det, at han kan sove et lidt længere søvnstræk, før han naturligt vågner op, fordi han har brug for mælk igen. Samtidig vil amningen hjælpe ham med at koble fra, finde roen og bedre kunne overgive sig til søvnen. Og når han i tiden fremover stille og roligt skal igang med skemad, som du også nævner, så vil det netop ofte passe rigtig godt med en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner, og stadig tilbydes brystet før han puttes.
Så lige nu, så kan han godt have behov for brystet, både når han vågner og igen før lur - naturligt afhængig af, hvor lang tid han sover af gangen. Generelt er bryst/mælk vigtigt i forbindelse med putning og søvn, også når han begynder med skemad.
Hvis han sover rigtig gode lange søvnstræk om natten, og det lyder det som om, at han gør - så er det super dejligt. Men, det vil naturligt betyde, at han så har behov for hyppigere amning i løbet af dagen. Han må altså gerne sove f.eks. 5 timer om natten, hvis han kan, men om dagen vil der naturligt så nogle gange ikke gå mere end to timer imellem en amning, og den fleksibilitet skal naturligt være der :) Sover han gode lange søvnstræk om natten, så er det ekstra vigtigt, at han spiser hyppigere om dagen:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :) Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn" - I den kan du læse meget mere om søvnen i forskellige aldre og hvad du kan forvente og arbejde med hvornår :) Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave, der står "ny revideret udgave" på forsiden med et rødt bånd :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god søndag:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske