Svar: Dårlige sovevaner - 11 mdr.
14. august 2022
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og alle dine tanker :)
Lad mig starte med at sige, at det godt kan være, at din mand har haft ret, når han siger, at han har været nødt til at trille jeres dreng eller lægge sig med ham. På det tidspunkt, hvor far har overtaget barselsperioden, har jeres dreng sandsynligvis ramt separationsfasen, og det er en periode, som kan gøre det ekstra svært at putte ham.
Når han er i separationsfasen, så øver han sig i at separere sig, adskille sig fra jer. Denne periode hænger ofte sammen med, at han begynder at kravle og også begynder at rejse sig ved møblerne. Han øver sig altså i at være fysisk mere og mere adskilt fra jer og for at kunne dette, vil han ofte søge ekstra tryghed og nærhed og kan derfor virke "mere klyngende".
Han har i denne alder også en stor motorisk uro og meget svært ved at finde ro, når han skal sove. Han karter rundt, lægger sig op i kravlestilling, ligger og rokker frem og tilbage osv. Samtidig vil han i denne alder også opleve verden større og få rigtig mange nye input, som skal bearbejdes - og han vil derfor have sværere ved at koble fra, give slip på dagen og oplevelserne, og han vil ofte også have en stor drømmeaktivitet og dermed sove ekstra uroligt, når han endelig sover:)
Det er derfor ikke det letteste tidspunkt, at far har overtaget barselsperioden på, og det er rigtig fint, at far har forsøgt at give den nærhed osv., som han har oplevet, at der var behov for:) Når det så er sagt, så er det dog samtidig også vigtigt, at man forsøger at holde fast i de gode rutiner, som er skabt forinden, så man ikke pludselig står med et barn, der ikke kan sove uden at man f.eks. skal amme eller give flaske hele tiden, hoppe på en pilatesbold (hvilket også sker i nogle familier), eller vandre flere kilometer dagligt med barnevognen...
I skal være opmærksomme på, at der højst sandsynligt kommer en lignende periode i 13-15 måneders alderen, ofte samtidig med at jeres dreng rigtigt begynder at gå selvstændigt rundt. Det er derfor rigtig godt, hvis I allerede nu kan arbejde på at få ændret nogle af de nuværende vaner og komme tilbage til, at han f.eks. kan sove i sin barnevogn om dagen og også sove i sin seng om aftenen. Det er en god periode at øve netop dette, så det fungerer, før I rammer næste urolige udviklingstrin:)
I første omgang vil jeg anbefale jer at starte med barnevognen om dagen. Og I skal starte med at skabe en helt fast dagsplan, en helt fast rytme, som I følger, uanset om det er hverdag eller weekend. Det vil sige, at han skal op til samme tid hver dag f.eks. senest kl. 07, fordi dette tidspunkt påvirker resten af dagen - og det sikrer, at han faktisk er parat til at blive puttet, når I så putter ham til formiddagslur og middagslur. Hans måltider skal serveres til samme tid hver dag, hans lure skal ligge til samme tid hver dag - rytmen skal følges hele dagen igennem og så vidt muligt kun med +/- 30 minutters forskel.
Mit forslag til en dagsplan ser f.eks. således ud:
Tidlig morgen - vækkes senest kl. 07, hvis han ikke er vågnet af sig selv...
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca. 9.30, sover måske en lille times tid.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, grøntsagsmuffin, 1/2 hårdkogt æg eller lignende, og også gerne rester fra aftensmaden, så han her tilbydes f.eks. kød, fisk, pasta, ris, sovs... Vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur - måske omkring kl.13-13.30, det afhænger lidt af, hvornår han er stået op af sin middagslur. Sover her måske ca. 2 timer.
Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Spiser det samme som jer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som han kan sidde med i hånden, mad i hapsere, som han spiser med fingrene og også gerne moset mad, som kan spises med gaffel eller gives med ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød sammen med vand eller mme af kop ca. 19.30 og får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca. kl. 19.45-20
Vågner han om natten kan han tilbydes vand og sove videre. To flasker i døgnet - før middagslur og aften - vil dække hans behov for mme :) Og når han bliver 12-13 måneder så vil disse flasker skulle trappes helt ud, så han ikke længere får flaske, men drikker sit væskebehov via kop:)
Jo mere I kan følge en fast dagsplan, jo mere vil hans indre ur indstille sig, så han naturligt føler sig sulten, når det er spisetid og også føler sig træt, når det er tid til at sove - og derfor lettere vil kunne overgive sig til søvnen.
Om dagen vil jeg anbefale jer, at I sætter ham op i barnevognen og triller en tur med ham. Lad ham starte med at sidde op, fordi I dermed anerkender hans lyst til at opleve og lære, snak med ham om, hvad I ser på jeres vej, så I også øver lyde og sprog - og læg ham først ned, når han tydeligt viser sig parat. På den måde vil I forhåbentlig ramme hans puttetidspunkt bedst muligt og vil samtidig undgå alt for meget gråd i forbindelse med, at han skal sove. Har han brug for noget at drikke på turen, må han meget gerne få dette af en drypfri kop, en sugerørskop, en drikkedunk eller lignende til børn. Så kan han ligge og drikke selv og på den måde også blive hjulpet til ro.
I første omgang tænker jeg altså, at det vil være rigtig godt at vænne ham til barnevognen og kunne finde roen i den - og dermed vænne ham fra at skulle være i jeres favn eller skulle ligge sammen med jer. Og når han så er tryg ved sin vogn, så kan I begynde at afkorte tiden, hvor I triller tur, men gradvist nå til, at han blot lige skal trilles rundt om huset, eller til sidst slet ikke behøver blive trillet, men blot kan puttes i sin vogn - og i vuggestuen vil de også kunne putte ham i krybbe, eller hvad han nu forventes at skulle sove i der:)
Om aftenen tænker jeg derimod, at det lige nu sandsynligvis vil være nødvendigt, at I stadig putter jer med ham - men i stedet for at han falder i søvn soveværelset, så synes jeg, at I skal putte med ham på hans eget værelse, så han begynder at forbinde sit værelse med stedet, hvor han skal sove. I kan evt. starte med en madras på gulvet ved siden af hans seng og derfra så putte ham over i egen seng.
Det lyder nemlig som om, at det lige nu vil være et meget stort skridt for ham at skulle på eget værelse, og derfor tænker jeg, at I er nødt til at starte med netop denne tilvænning og derfor lægge jer med ham på værelset, så der stadig er genkendelighed og tryghed. Men, hvis I skønner, at han er parat til det, så er der også den mulighed, at I tager en stol ind på hans værelse, og så sætter far sig f.eks. med ham på skødet, kikker lidt i en bog osv. og når jeres dreng så virker parat, så puttes han over i sin seng, så han falder i søvn der. Far må vurdere, om flasken skal gives på skødet eller i sengen, og hvad der vil fungere bedst.
Måske vil det være en god idé med en godnatsang eller måske et stykke afslappende musik eller lignende, som I tænder for, og som på sigt bliver en del af putteritualet. En putteklud, bamse osv. er også en rigtig god idé.
Hvis jeres dreng er meget urolig, rejser sig osv. så kan far naturligt tage ham op, sidde lidt med ham igen, evt. give ham lidt ekstra trykmassage osv. og derefter så putte ham tilbage i egen seng, så jeres dreng oplever, at det er egen seng, som han skal sove i, men samtidig også fornemmer, at far naturligt er der for ham, giver ham nærheden osv. som han søger - men også følelsen af, at han godt kan klare det selv, for far passer naturligt på ham:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og ønsker jer alt det bedste med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske