Svar: Vælling

28. juli 2022

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Signe

Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med, at lille Elias pludselig meldte sin ankomst, det lyder rigtig dejligt med sådan en lille ny, selvom I har haft en lidt voldsom start:)

For at svare på dit spørgsmål omkring vælling først - så ja, du må gerne give ham en flaske vælling. Du kan give den om aftenen, som en del af putteritualet kl. 20, du kan også give ham den som en drømmeflaske sen aften, før du selv går i seng.

Vælling har været taget ud af det danske marked i nogle år, og her har nogle familier valgt at lave det selv, men nu er det kommet tilbage igen, så du kan i dag købe vælling, der blot skal blandes op med vand, det laver Semper.

Vælling er lavet med gryn/mel/korn, og derfor oplever nogle forældre, at det mætter lidt mere end modermælkserstatning. Det tæller dog som et mælkemåltid, og vil således normalt erstatte en amning - det vil sige, at du kan give flaske i stedet for at amme. Du kan dog også prøve at amme først og så supplere med en flaske efterfølgende, det kan fungere for nogen og samtidig være med til at gøre, at amningen lettere bibeholdes. Der er naturligt en risiko for, at jo mere flaske du giver, og jo mindre du ammer, jo mere nedsættes din mælkeproduktion, og amningen stopper.

Da amningen lyder til at køre rigtig godt for jer, og da Elias nu er 7 måneder gammel, så kan det sagtens være sådan, at en flaske om aftenen ingen problemer vil give, men jeg skal fortælle dig, at flaskegivning kan påvirke amningen. Når det så er sagt, så synes jeg, at det er værd at forsøge, hvis Elias vil tage imod en flaske, kan det aflaste dig rigtig meget og give lidt ro. Jeres start har været fyldt med en del gråd og uro, og jeg kan godt forstå, hvis I efterhånden har brug for mere ro og overskud, så kan flasken være med til at give dette, så er det en god prioritering. Samtidig skal du naturligt overveje, hvad jeres planer er fremover, for hvis du gerne vil tilbage på arbejde før Elias er et år, så kan det være rigtig godt, hvis han vil tage imod en flaske, så andre lettere vil kunne passe ham. Har han aldrig fået flaske før, er det ikke sikkert, at han vil have den...

De fleste børn har brug for 4 mælkemåltider i 7 måneders alderen, og det kan hos jer f.eks. godt være 3 amninger og 1 flaske. I 8-9 månederes alderen skrues ofte ned til 3 amninger/flasker, og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger/flasker:)

Du nævner, at I er godt igang med skemaden, og det er super godt. Det lyder meget fint med de 3 måltider skemad - derudover må du meget gerne begynde at indføre mellemmåltider nu, så han får morgenmad, frokost og aftensmad, og derudover mellemmåltider formiddag og eftermiddag.

Du nævner også, at I ...

Annonce

... ikke rigtig har nogen rytme omkring søvn, og jeg tænker, at det netop vil være oplagt at begynde at indføre dette nu. Det vil naturligt hjælpe dig, så dagen ikke skrider for jer, og det vil også være med til at give lidt mere overblik og dermed overskud, hvis du begynder nogenlunde at kunne regne med, hvornår Elias sover og spiser:)

Du skriver, at du putter kl. 10, 16, og 20 til nat. Og det ser ud som om, at Elias derfor sover ret godt om dagen og ofte sover sent, altså har en lidt sen rytme. Det må han naturligt gerne have. Jeg har derfor forsøgt at lave en dagsplan ud fra dine angivne tider, og som samtidig kan passe til et barn på 7 måneder:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre...

Morgen 7.30: Havregrød, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 10 og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen. Sover her måske 2-2.5 time...

Frokost 12.30-13: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen, små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller andre rester fra aftensmaden. Vand af kop.

I leger, hygger, tumler osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 14: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur omkring kl. 16... sover her en kortere lur, måske en god times tid.

Aften 17.30-18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad til hånden, maden gøres gradvist grovere og får naturligt mere og mere bid. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Ammes og/eller tilbydes vælling og puttes til natten ca. kl 20 som nu.

Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes en drømmeflaske med vælling her og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.

I skal nok gå ud fra, at han har behov for at sove ca. 14.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han sover f.eks. 3.5 time i løbet af dagen, så vil han have behov for at sove ca. 11 timer om natten f.eks. fra kl 20 til 07. Sover han mere om dagen, så vil hans nattesøvn naturligt blive kortere, og det kan også være med til at forklare en del af hans natteuro. Det betyder ikke, at han ikke gerne må sove længere dagslure, det er mere for at sige, at der kan være flere faktorer, som spiller ind, og som I er nødt til at kikke på, ligesom hele dagens rytme og plan påvirker nattesøvnen :)

Jeg håber derfor, at mine tanker og forslag til dagsplan, giver lidt idé om, hvordan I kan komme videre, og at du derfor er hjulpet videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke, glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump

BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

6. oktober 2024 | Sovevaner | 11 mdr.

Dreng 11 mdr vil ikke længere puttes af far

Kære Helen Vi står i en lidt presset situation, da vores dreng på 11...

26. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Græder sig selv i søvn om aftenen

Hej Helen, Så skriver jeg igen .. Efter mit sidste brev er min datter...

4. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsrytme for baby på tre måneder

Kære Helen. Først og fremmest mange tak for din gode postkasse. Det er...

1. september 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Vågner fra lure hele tiden

Hej. Jeg har en datter på 3 måneder. Jeg kan simpelthen kun få hende til at...

26. august 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Tvillinger snart 8 mdr.

Kære Helen Ja nu måtte jeg ty til dig. Jeg er mor til tvillinger der bliver...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind kreativt legetøj til dit barn!

Værdi 520,-

tilmeld

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor