Svar: Hvor meget mælk og grød til min datter på 5½ måned og kan jeg selv lave vælling?
21. september 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Det ser meget fint ud. Jeg går ud fra at grøden du laver er lavet med ca ½ dl erstatning, hvilket også tæller med i beregningen. Hvis jeg tæller de tal sammen som du har givet mig, får din datter umiddelbart den mængde mælk, som hun har behov for.
Det er også flot at hun er kommet så godt igang med grøden,- fortsæt endelig. Med hensyn til grøntsagsmos, så har kartofler en konsitens og en mild smag, som mange børn godt kan lide, men der er jo også undtagelser. I jeres tilfælde kunne du evt. forsøge at starte med gulerodsmos, som har en lidt sødere smag.
Når din datter vågner om natten skal du selvfølgelig være opmærksom på om hun nu er sulten, eller om det bare bliver en vane at vågne op på dette tidspunkt. Hun er snart så gammel at hun ikke længere ernæringsmæssigt har behov for mad om natten, men kan istedet tage lidt ekstra i løbet af dagen eller aftenen. Jeg vil dog lige sige, at hvis hun sover fra kl. ca 20 til 6 næste morgen, så er der måske ikke noget at sige til at hun har brug for lidt ekstra undervejs.
Du kan sagtens lave vælling selv. Vællling er egentlig en tynd grød, hvorfor den på nogen børn har en lidt mere mættende effekt end ren mælk. Du kan lave vælling af både majs- og rismel samt af hirseflager. Vællingen bliver da lidt fnugget i konsistensen og kræver et lidt større hul i flasken. Du kan også lave vælling af majsstivelse, f.eks Maizena, så bliver vællingen mere lind.
Det er en fordel at bruge modermælkserstatning, da dette er jernberiget, men man kan også lave vælling med modermælk.
Opskrift på vælling:
2 dl vand
2 tsk majsstivelse eller 1½ spsk. majs/rismel eller hirseflager
4-6 mål modermælkserstatningspulver
Fremgangsmåde:
1. Vand og stivelse/mel/flager piskes sammen i en lille gryde
2. Koger langsomt op under piskning
3. Læg låg på og skru ned for varmen
4. Lad småkoge i få minutter. Majsstivelse skal kun koge 1-2 minutter, hvor mel og flager skal koge i 5-10 min.
5. Tag gryden af varmen og lad afkøle lidt
6. Tilsæt mælk og pisk vællingen sammen
Rigtig god fornøjelse og velbekomme
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske