Brev:
Sover ikke meget - 20 mdr.
21. maj 2022
Alder:
20 mdr.
Sover ikke meget - 20 mdr.
Hej Helen
Jeg har nu igen nogle spørgsmål vedr. min søn. Jeg sender hvert emne for sig i et brev.
Det første spørgsmål handler om hans søvn. Min søn er nu næsten 1 år og 8 måneder. Den sidste måned har været meget kaotisk. Vi har skullet flytte grundet at vores lejlighed skal renoveres. Det har været meget travlt og rodet. Og jeg kan helt klart mærke at flytningen har påvirket min søn.
Et af områderne, hvor der er sket en forandring, er hans søvn. Han har aldrig haft et stort sovehjerte, men jeg synes godt nok, han sover lidt for tiden. Jeg putter ham ved halv 8-tiden. Men han falder faktisk tit ikke i søvn før kl. halv 9. Og han vågner stadig mellem 5 og 6 om morgenen. Så han sover cirka 8,5-9 timer om natten. Til middagslur sover han mellem 1,5 og 2 timer. Han vågner også gerne nogle gange i løbet af natten, hvor han lige skal have sutten, eller vil over i min seng og sove videre eller lignende.
Jeg er lidt splittet om, hvad jeg skal gøre ved det. For jeg kan ikke finde ud af, om det reelt er fordi, han ikke har brug for mere søvn, eller om det er fordi, der simpelthen er sket for meget, så han har svært ved at finde ro tidligere.
Vi har en rimelig fast putterutine med ren ble, creme, et glas mælk, godnathistorie, nattøj, børste tænder og så godnatsang. Når jeg har sunget godnatsang får han godnat-kys og -kram, og så går jeg ud og tjekker til ham ofte. Før vi flyttede lagde han sig bare ned og sov ret hurtigt. Men nu er der brug for flere sang, flere kys, dynen ligger ikke rigtigt, nattøjet driller osv. Han virker ikke træt, selvom jeg først putter ham kl. halv 8.
Før vi flyttede blev han puttet kl. 7. Men han får nogle voldsomme raserianfald i løbet af dagen (som et af mine næste breve handler om), så det kunne måske godt tyde på, at han har brug for mere søvn.
Han har også haft nogle gange, hvor han er vågnet med voldsomme grædeture midt om natten, så jeg tænker, om han måske kan have haft mareridt eller noget. Måske er han bare ikke helt tryg ved at sove? Jeg ved det ikke ...
Hvad tænker du omkring det?
Kærlig hilsen
en mor