Svar: Børn i eget værelse - del II
12. april 2022
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen :)
Væske på ørene gør ondt, og børn med øreproblemer vil ofte have problemer med at sove sammenhængende, ligesom de kan protestere mod at skulle puttes. Når barnet ligger ned, så stiger trykket i øret, og dermed smerten i øret. Derfor vågner barnet, og når jeres datter så kommer op at sidde, komme spå højkant, så falder trykket i øret og dermed smerten og efter lidt tid, så kan hun puttes igen - indtil trykket i øret så atter stiger og hun atter vågner.
Der er derfor god grund til at tro, at jeres datters øreproblemer er en del af årsagen til, at hun har svært ved at sove - og hvis hun har øreproblemer nu, så er det naturligt svært at lave nye søvnvaner og rutiner. Det gøres bedst i en periode, hvor ørerne ikke giver udfordringer. Problemet er dog ofte også, at kroppen husker. Så børn, der gennem længere tid har haft øreproblemer, og som derfor er blevet vækket med smertejag fra ørene, de har en erfaring med sig om at blive vækket på denne måde om natten. Og selvom ørerne ikke længere giver problemer, eller selvom de f.eks. har fået lagt dræn, så vil de ofte stadig vågne, fordi kroppen husker. Og her er der så en vigtig opgave i at hjælpe dem med at finde ud af, at det ikke længere gør ondt, og at de derfor stadig roligt kan sove videre, og det kan naturligt godt tage tid at få en ny erfaring indlejret i kroppen.
Det er altid en lægelig vurdering, hvorvidt der skal lægges dræn eller ej. I Danmark er det øre-næse-hals-lægen, der laver denne vurdering, og jeg tør ikke svar på, hvorvidt dræn vil være relevant hos jer. Umiddelbart lyder det jo lidt som om, at øreproblemerne måske er på retur, så tiden arbejder lidt for jer her....
Som jeg læser din beskrivelse, så er jeres datter slet ikke til at putte i egen seng. Hun har brug for at være i jeres favn, og hun har brug for, at I går rundt med hende. Det er altså vigtigt for hende at mærke jer og også vigtigt for hende med bevægelse. At komme fra favn og bevægelse over i egen seng lyder derfor til at være et for stort skridt for hende lige nu. Og at presse egen seng igennem og dermed risikere, at hun bliver utryg ved at sove, ser jeg ikke som nogen god løsning. Det er vigtigt, at hun forbinder det at sove med noget trygt og dejligt. Det skal være rart at komme i seng. Hvis hun er tryg ved at sove, så bliver det naturligt lettere at skabe nye søvnrutiner senere hen - også selvom I skal flytte om få uger.
Hvis det ikke kan lykkes at vænne hende til egen seng, før I flytter, så skal målet måske i stedet være, at I vænner hende til ikke at behøve bevægelse. Det er uholdbart, hvis I skal gå rundt med hende, for at hun kan sove. Det kan I ikke holde til i længden, og det er vigtigt, at hun lærer at falde i søvn liggende stille - for det er dette, hun skal I sin seng. Derfor kan det være en god idé, at jeres først mål er at trappe ud af behovet for bevægelse. Det vil sige, at I om dagen kan øve at trille mindre og mindre med barnevognen, og at I om aftenen lige nu øver, at hun falder i søvn i jeres favn, men ikke hvor I går rundt. I stedet kan I evt. lægge jer sammen med hende, så hun stadig får masser af nærhed og tæt kontakt, men altså lærer at falde i søvn liggende stille.
Hvorvidt I skal bibeholde eller trappe ud af flasken lige nu afhænger af, hvordan I skønner, at I bedst kan få hende til ro. Hvis hun f.eks. kan ligge sammen med jer, finde roen og falde i søvn på denne måde, så er det jo super godt. Så kan hun evt. starte med at få sin flaske, imens I ligger sammen, men I kan give hende minde og mindre mælk, så hun til sidst helt undværer. Hun kan evt.få lidt vand i stedet. Og samtidig kan I så forsøge at indføre lidt nye putterutiner med f.eks. godnatsang eller lignende, når hun skal overgive sig til søvnen. Generelt er gradvise ændringer bedst.
Hvis I lige nu vælger at lægge jer med hende og falde i søvn sammen med hende i dobbeltsengen, og på den måde får indført nogle gode trygge rutiner her, så vil det måske være lettere at lægge jer med hende på en madras på gulvet i børneværelset, når I flytter. Det handler meget om at skabe nogle rutiner, som er genkendelige og dermed trygge, så der ved flytningen sker så lidt nyt som muligt. Så alt omkring hende egentlig er, som det plejer at være, og det nye I øver så er, at hun falder i søvn på eget værelse.
Når hun har lært at falde i søvn liggende stille ned ved siden af jer, ikke længere er afhængig af bevægelse, er stoppet med flaske, og kan finde ro med f.eks. godnatsang, så kan I begynde at sætte jer op ved siden af hende, imens hun stadig ligger ned. I kan stadig synge sang, og I kan her også begynde at introducere en godnathistorie eller lignende, ligesom puttekluden stadig gerne må være der. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en klud, så at hun afviser den nu er ikke ensbetydende med, at hun vil forsætte med dette... og derfra kan I så måske nå til at putte hende i egen seng, hvor I så sidder ved siden af sengen på en stol, stadig synger sang, læser bog osv. som I plejer, men så hun lærer at sove i egen seng. Hvis hun så samtidig oplever at sove sammen med storesøster, så vil det måske kunne fungere, fordi I vil kunne sidde og læse højt for begge piger...
Løsningen er måske derfor stadig madrassen på gulvet i det nye hus, det nye værelse, men på sigt få begge piger over i hver deres seng, hvor I så kan sidde mellem sengene og læse højt for dem, når de skal sove.
Det lyder som om, at det er noget, som hos jer kommer til at tage lidt tid, men det kan godt lade sig gøre. Det kræver dog rigtig meget tålmodighed og overskud, og også at I er bevidste om, hvad I indfører af rutiner og hvorfor - og hvad planen med det hele er fremadrettet, så det hele tiden er et skridt på vejen i den retning, som I forsøger at nå til i sidste ende.
Jeg forstår godt, at I gerne vil have ændret vaner, før I flytter, og det er generelt også en god idé at introducere det nye værelse og de nye rutiner samtidig med flytning, så jeres piger med det samme vænnes til alt det nye, for det kan blive rigtig svært at flytte dem på eget værelse senere, hvis I bibeholder jeres nuværende løsning med at mor sover med storesøster og far med lillesøster. Samtidig er det dog også svært at kræve, at pigerne i løbet af de næste 5 uger skal acceptere helt nye rutiner, som de naturligt ikke forstår, hvorfor skal ske. De trives jo storartet, som det er lige nu, og vil naturligt begge gøre alt, hvad de kan, for at holde fast i det, de har lært, og som de er trygge ved. Hvilket man jo ikke kan fortænke dem i. Derfor er det rigtig vigtigt, at I mærker efter, hvad I har overskud til midt i en flytning, og hvad der vil være et reelt mål for jer at arbejde på som situationen er hos jer lige nu :)
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker videre, rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske