Brev:
Børn i eget værelse - del II
12. april 2022
Alder:
13 mdr.
Børn i eget værelse - del II
Kære Helen
Nu skriver jeg igen vedrørende søvnen i forlængelse af dit seneste svar.
Vi har prøvet ad flere omgange at putte lillesøster i sengen med flasken, men så snart den er drukket, så rejser hun sig og bliver dybt ulykkelig. Det eneste hun vil er at blive taget op og gået rundt med. Vi kan slet ikke få hende til at ligge og slappe af i sin seng, og vi ved derfor ikke, hvordan vi skulle kunne lade hende være i sengen, mens vi læser en godnat historie. Hun bliver stiktosset.
Vi kan heller ikke senere om aftenen lægge hende over i sin seng, for så går der maks 15 min. Før hun vågner dybt ulykkelig. Når det er lykkes far at putte hende i egen seng, hvor hun er døsig, inden hun bliver lagt, Så kan hun sover der, lige indtil vi går i seng og hun accepterer ikke at sove i sengen derefter, uanset hvad vi gør. Vi forsøger at trøste osv. i sengen, men det bliver bare værre og værre og jo længere tid vi forsøger, jo sværere er hun at få til ro efter.
Vi har i sidste uge fået konstateret, at hun har lidt væske på begge ører. De kunne også konstatere, at hendes trommehinder slet ikke vibrerer og lægen mente på den baggrund, at hun må have haft en del væske gennem længere tid, som nu er aftaget. Dette kan jo forklare den helt forfærdelige søvn vi tidligere har haft og måske også hendes ubehag ved at skulle sove ? De gør ikke noget ved det (vi bor i Sverige, hvor de er noget mere tilbageholdende med dræn)
Vi er gået ned til en lur, og selvom hun er meget træt ved 11.30-12-tiden når jeg putter hende, så skal jeg rulle en lille tur med hende, for at få hende til at falde i søvn. Ofte bliver hun rigtigt ked af det, når hun bliver sat i vognen, men accepterer det normalt også rimeligt hurtigt igen. Her sover hun så to timer.
Jeg overvejer lidt, som du skriver, bare at trappe hende helt ud sf flasken, når den alligevel ikke kan få hende til at falde i søvn, samtidigt får den hende til ro og til at blive døsig, hvis hun får den i favnen, så alternativet er jo nok desværre, at vi må gå rundt med hende, og så er vi vel lige vidt. Jeg kan slet ikke se, hvordan vi skal trappe hende ud af hjælpen. Hun hader sutten og vi har siden hun blev født givet hende en nusseklud, når hun skal sove. Hun kaster den væk. Vi prøver at introducere en bamse - hun kaster den væk. Det er som om, hun stritter imod alt det, der minder hende om at sove, medmindre hun får lov til at sove på mig, mens jeg går rundt.
Vi har meget svært ved at se, hvordan hun skal kunne falde i søvn i sin seng i det nye værelse og hvordan vi nogensinde skal få hende puttet tilbage i seng. Vi er begge stædige, tålmodige og fastholdende og vi har virkeligt forsøgt at berolige hende i sengen, hjælpe så lidt som muligt osv. men efter ca. 23-tiden, så kan vi slet slet ikke putte hende tilbage i seng.
Jeg tænker umiddelbart, at din ide med madrassen vil have størst succesrate, men jeg har svært ved at se, at lillesøster ikke bare kravler ud, stikker af osv.
Jeg ville bare ønske, at vi kunne nå at gøre lillesøster tryg ved at sove i sin seng, så skiftet ikke bliver så stort for hende. Er det bedre blot at lade hende sove i vores seng, indtil vi flytter og så gøre det du foreslår med madrassen på gulvet, men hvad så hvis hun stikker af, og synes det er vildt morsomt og vi så må hente hende tilbage, indtil hun bliver tosset og vi til sidst er nødt til at gå rundt med hende, til hun falder i søvn og vi så samtidigt ødelægger putningen for Storesøster.
Bør vi slå i bordet og bede om at få dræn ? Hun vågner stadig flere gange om natten, rejser sig op og er ked af det. Vi har lige haft en god periode, men de
Sidste to nætter, har vi måtte give Panodil, når hun har ligget ned i nogle timer. Tidligere har hun sovet fint, så længe hun sover i ske med far.
Med venlig hilsen
En mor