Svar: Putning af datter
7. april 2022
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Far
Tak for dit brev og tilbagemelding, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig igen:)
Det er rigtig vigtigt, at I anerkender, at jeres datter har behov for sin mor, når hun skal sove om aftenen. Det er rigtig svært for hende at dele mor med lillebror, som jo kun er en uge gammel, og alt er derfor meget nyt - og det er vigtigt, at jeres datter oplever, at mor også stadig prioriterer hende, vil hende og giver plads til hende. Hun må ikke føle, at mors kærlighed ikke rækker til hende mere. Derfor er det vigtigt, at mor prioriterer selve putningen om aftenen, fordi det er det tidspunkt, hvor jeres datter kan have mor lidt for sig selv og netop føle sig prioriteret.
Det er dog meget vigtigt, at du gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det skal være dig, som giver jeres datter et bad om aftenen, tørrer hende med håndklædet, smører hende ind i creme, giver hende lidt massage, gør hende klar med ren ble, nattøj osv... ligesom det også skal være dig, som f.eks. serverer et godnatmåltid, hvis hun har behov for dette. Det kan være et rigtig hyggeligt ritual, hvor I sidder ved bordet, og hun spiser lidt rester fra aftensmaden eller måske får en portion havregryn med mælk... og så er det også dig, der børster hendes tænder. Det vil være rigtig godt, hvis du så kan følge hende i seng, og derefter så kommer mor så ind og siger godnat, læser godnathistorie, eller hvad der nu er behov for - og imens tager du dig af lillebror.
Det er vigtigt, at I forsøger at undgå, at mor skal tage sig af lillebror samtidig med at storesøster skal puttes. Det er netop dette, som er svært for hende. Du skriver blandt andet at "Hun vil også gerne have mor holder hende i hånden heletiden når hun ligger på madrassen, men dette kan mor ikke da hun ammer. Så rejser vores datter sig, græder og hænger op af sengen, hvor far ikke kan trøste hende".
Det er vigtigt, at mor er der, når hun puttes om aftenen, men det er også vigtigt, at mor øver, at jeres datter slipper hendes hånd, når hun skal sove. En måde at øve dette på er at læse en godnathistorie højt, og hvor mor beder jeres datter slippe sin hånd, hver gang mor skal skifte side og læse videre. Mor kan ikke bladre i bogen og kan ikke læse videre, hvis ikke hun har hænderne fri. Det er derfor en måde gradvist at gøre jeres datter tryg ved at kunne ligge og lytte til historien uden at skulle have hænderne holdt hele tiden. Hvis hun lærer at sove uden at holde i hænder om aftenen, vil hun også har lettere ved at undvære hænderne om natten... Og så er det naturligt godt, hvis hun har noget at putte sig med - en bamse, slaskedukke, en aflagt t-shirt eller lignende, som alternativ til mors hænder:)
Sover jeres datter i en åben seng på eget værelse? Det er godt, hvis hun har en åben seng, fordi det signalerer, at hun selv kan komme ud og søge jer, hvis hun har behov for det. Og det kan faktisk være en god ting at lære hende - så hun ikke vågner og kalder om natten, og I så skal gå derind, og hun så bliver ekstra ked af det, når det er far og ikke mor, som kommer... I kan evt. sætte en pære i stikkontakten, så hun kan finde døren og finde ind til jer på egen hånd, og I kan øve at hun kommer selv.
I kan så have en madras på gulvet i soveværelset, hvor hun kan lægge sig, så hun på den måde er i soveværelset - ligesom mor, far og lillebror - og dermed ikke føler sig udenfor...
Det er vigtigt, at du generelt om dagen forsøger at være så meget omkring jeres datter som muligt og laver ting med hende, som er "far-datter-ting". Jeg har f.eks. foreslået, at I f.eks. tager i svømmehallen eller lignende, hvor du naturligt hjælper hende, og hvor hun naturligt bruger dig, som sin trygge og sikre base - så denne følelse atter styrkes hos hende, og hun dermed også bedre kan bruge dig om aftenen og natten igen. Det vil naturligt komme tilbage, men det kræver lige nu både stor tålmodighed, ro og rummelighed fra din side - og det er rigtig svært, hvis hun afviser dig igen og igen. Husk dog på de følelser, du selv ville have, hvis du stod i en situation, hvor din kone kom hjem med en ny mand...:)
Jo mere du på den måde kan være der for hende hele dagen igennem, jo bedre vil du naturligt også kunne hjælpe hende aften og nat. Det er en periode, som I lige nu skal igennem, og det bedste du kan gøre er at være der, vise forståelse, anerkende, hvor svært hun har det - og bare elske hende, som jeg fornemmer, at du gør :)
Og ja, jeg synes det lyder rigtig fint, at du om natten har kunne holde hende, kramme hende, snakke stille og roligt, forstående og kærligt til hende - det har givet hende roen, og hun er faktisk endt med at sove sammen med dig, imens mor så gik i stuen med lillebror. Det lyder meget fint, da det jo netop bekræfter, hvor gerne du vil hende, og at hun stadig kan finde roen med sin far, og det giver mor mulighed for at koncentrere sig om lillebror, som hun naturligt er nødt til lige nu.
Jeg tænker, at tiden arbejder for jer. Alt er så nyt endnu, og det er en stor omvæltning at gå fra at være tre til at blive fire.. men I er rigtig godt på vej, og du gør det rigtig godt, når du igen og igen viser jeres datter, at du stadig er der for hende :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - fortsat held og lykke og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske