Svar: Gråd ved aftenputning 6 måneder
6. april 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og hendes søvnproblemer:)
Det er dejligt at læse, at putningen om dagen går godt. Det er vigtigt, at jeres datter sover trygt og godt i dagtimerne, og det er en helt klar forbedring i forhold til tidligere, så det er så dejligt. Det er også rigtig godt, at I fornemmer, at hun faktisk sover godt om natten, når hun først falder i søvn - det at lægge sig til at sove om aftenen, er svært for hende.
Mange børn har svært ved at koble fra og finde roen, når de skal sove om aftenen. De skal kunne slippe alle oplevelser og finde både fysisk og mental ro - og det er svært efter en lang dag fyldt med masser af stimuli. Det er ofte ekstra svært for børn, som er født for tidligt. Jeres datters sanseapparat, nervesystem og hele hendes sansemotoriske fundament kan godt have behov for ekstra tid, det kan godt være lidt umodent på grund af den lidt for tidlige fødsel, og det kan derfor godt være med til at forklare, hvorfor hun har sværere ved at overgive sig til søvnen, og også hvorfor det er ekstra svært om aftenen.
Nogle børn græder, som en del af det at skulle falde i søvn. Det er deres måde at lukke lidt overskudsenergi ud og først derefter kan de falde til ro. Nogle børn græder også naturligt i starten, fordi mødet med verden er et bombardement af sanser, og det bliver så ligesom deres måde at sige godnat på, så de faktisk bliver ved med at græde lidt, når de skal sove.. også selvom deres nervesystem bliver mere og mere modent og kan klare flere ting.
Jeg nævner dette, fordi I naturligvis skal overveje, om gråden er blevet jeres datters måde at falde i søvn på, og noget I derfor ikke skal gå i panik over, men måske i stedet prøve at rumme og acceptere :) Jeg er helt med på, at det ikke er rart, når hun græder, og det går naturligt lige i hjertet på jer, for der er naturligt ikke noget I ønsker mere, end at hun finder roen og falder fredfyldt i søvn - men det er ikke farligt, at hun græder lidt, hvis hun derefter kan sove og i øvrigt sover fint, og det lyder det som om, at hun gør. Måske kan det derfor hjælpe jer at se hendes gråd som "jeg synes, det er rigtig svært at falde i søvn", så I derfor kan møde hende med "ja, du er så træt, det bliver dejligt at sove, det er helt okay" og lignende og ikke bliver unødigt urolige over gråden, for hun vil også spejle sig i jeres uro...
Derudover, så skal I naturligvis gøre alt det, som I fornemmer virker bedst. Da søvnen om dagen umiddelbart fungerer nu, så kan det være en god idé, at I forsøger at efterligne jeres dagsritual så meget som muligt. Måske skal hun puttes i sin Stokke vogn om aftenen og først sen aften flyttes til egen seng, måske plejer hun at få flasken i sin vogn, og I kan på samme måde give hende flaske direkte i sengen, så hun ikke oplever skiftet fra favn og ned, hvor hun skal sove. Måske plejer hun at blive puttet med en putteklud, vugning, kærtegn, beroligende ord, white noise eller lignende - som I så også med fordel kan bruge om aftenen. Jo mere genkendelighed, jo bedre vil det ofte være.
Derudover kan det også være en idé at se lidt på hele dagsplanen og hele dagens rytme, fordi dagens forløb naturligt også spiller ind på nattens forløb. Du fortæller, at hun nu er 6 måneder gammel, og jeg tænker, at hun stille og roligt skal øges i skemad, så hun får mere og mere rigtig mad og derfor også større mæthed hele dagen igennem - hvilket også vil spille ind på nattesøvnen.
Hun må meget gerne få 3 hovedmåltider - morgen, frokost og aften - og i løbet af de næste par uger, vil det være rigtig godt, hvis hun også kan begynde med lidt mellemmåltider samt kød/fisk i mosen og også mad i hånden, samt vand af kop. Det vil sige, at mit forslag til en dagsrytme f.eks. kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, og dagen starter som nu omkring kl. 6.30
Morgen 7-7.30: Havregrød, speltgrød eller lignende og vand af kop.
Mellemmåltid ca. kl 8 - frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur ca. 8.30 som nu
Frokost 11: Grøntsagsmos - og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 12 som nu.
Eftermiddag 14.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til dagens 3. lur ca. kl 15.30 som nu
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød/fisk i mosen, udgangspunktet bliver gradvist mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover videre - og i takt med at indtaget om dagen øges, så vil behovet for brystet midt nat ofte kunne udskydes, så hun kan sove et lidt længere søvnstræk, før du så ammer hende igen :)
Hvis jeres datter lige nu har behov for en ekstra 4. powernap om aftenen kl 18-19, så skal I naturligvis give hende dette, men jeg tænker, at hun måske godt kan begynde at klare sig med 3 lure dagligt, og at skemaden om aftenen måske kan være med til at gøre, at hun så er vågen der - og i stedet kan puttes tidligere for natten. Det kan nemlig også være med til at gøre en forskel hos jer, så hun lettere overgiver sig til søvnen, når det er sovetid.
En anden mulighed er, at I om dagen forsøger at lægge et bad ind mellem frokost og anden lur, så hendes vågenperiode forlænges lidt her. Hvis hun sover lidt senere middagslur, så vil hendes 3. lur også kunne ligge lidt senere, og det kan være med til at gøre, at hun så kan holde sig bedre vågen til putning omkring kl 19.30-20 - og derfor ikke behøver den 4. lur.. så det kan også være noget, I kan forsøge:)
Som jeg læser dit brev, så har jeres datter rigtig meget brug for nærheden og brug for at mærke jer, når hun skal sove. Du fortæller, at I ofte oplever, at gråden stopper, når I tager hende op, og det er naturligt også vigtigt at medtænke, at hun måske netop har behov for at have jer nær, når hun skal sove. Du skriver, at I har koblet hendes tremmeseng til jeres seng, og det er super godt. Det giver nemlig mulighed for, at hun kan blive puttet i egen seng samtidig med, at I er lige ved siden af. Det kan derfor godt være en løsning, at far lægger sig med hende i dobbeltsengen og giver hende flaske og masser af nærhed og tæt kontakt imens hun ligger ved siden af ham i sengen og gradvist derfra så arbejder på at flytte hende over i egen seng, imens far stadig er lige ved siden af. Så hun på den måde lærer at falde i søvn liggende stille og stadig får nærheden og den tætte kontakt, samtidig med at hun gradvist lærer at forbinde sin seng med stedet, hun skal sove. Så gråden på denne måde også kan undgås :)
Jeg håber, at du/I kan bruge mine tanker lidt videre, og at I har fået lidt idéer at arbejde videre med. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske