Svar: Græder hysterisk ved putning til nat
28. marts 2022
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Lad mig starte med at sige, at det er rigtig godt, at du er stoppet med flaske og har fået erstatte med vand i stedet for. Det lyder rigtig fint i forhold til din datters alder. Det er dog naturligvis rigtig synd, at jeres ellers hyggelige putteritual nu trækker ud i timer, og det er ikke særlig rart at mærke, at lillepigen pludselig bliver så ked af det..
Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer. Det ene er hendes alder og udvikling. Netop i 13-15 måneders alderen oplever mange forældre, at deres børn kan være ekstra klyngende og vise ekstra afhængighed. Hun er stadig så lille, at hun ikke helt forstår, at du stadig er der, selvom hun ikke kan se dig, og hun kan derfor blive rigtigt ked af det, hvis du f.eks. går i køkkenet uden hende eller går i stuen, når hun er puttet. Og selvom I sover sammen og du altid har ligget hos hende, så kan hun godt være bevist om, at du nogle gange går fra hende - f.eks. om dagen, når hun skal passes - og derfor pludselig blive utryg ved, om du mon går.
Derfor er det rigtig godt, at du prioriterer at være hos hende, når hun skal sove, ligesom det er vigtigt, at du om dagen forsøger at give hende så meget nærhed og fysisk kontakt, som du har mulighed for. Det er kun på denne måde, at hun kan mærke, at du ikke forlader hende, at du stadig er der for hende. Man kan sige, at hun skal have sit mor-depot fyldt op, så hun har lidt at tære af:) Du vil sandsynligvis opleve, at hun nogle gange vil op, så vil hun ned, så vil hun kramme, så alligevel ikke - og det skyldes netop denne alder og det udviklingsspring, som hun går igennem. Man kan kalde det en slags separation-gentilnærmelsesfase, en slags "jeg vil have min mor, jeg vil prøve selv".
Derudover, så lyder det som om, at hun har brug for en eller anden substitut måske en putteklud, som kunne være en aflagt t-shirt af dine, fordi hun forbinder den med dig. De kan også være en bamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en sådan substitut bevidst, og det lyder umiddelbart som om, at hun kan have glæde af, hvis du kan introducere en sådan. Den skal følge hende hele dagen, være med når hun passes, være i barnevognen, autostolen, på sofaen, puslepuden, sengen.. så den bliver en fast følgesvend og det hun forbinder med at skulle finde ro og overgive sig til søvnen - og den ven hun har med sig, selvom mor ikke altid er der.
Det er rigtig fint med vand i stedet for mælk, når hun skal sove. Hun må også gerne få et godnatmåltid, så hun med sikkerhed ikke er sulten. Ritualet med at læse i en bog er også en god idé, fordi det giver mulighed for, at I kan ligge i sengen sammen, kikke på billeder, tale lidt om det I læser osv. Så hun på den måde finder ro og kommer væk fra at skulle hoppe rundt, prutter med munden på din arm osv. Hvis hun altså kan finde roen til at kikke i en bog, det er ikke sikkert, at hun kan det endnu, men du kan forsøge:)
Godnatsang er også godt - men det lyder som om, at hun bliver frustreret, når du under for en sang, så måske skal du i stedet prøve at synge lidt for hende, imens hun ligger ved siden af dig og du kan kærtegne hende, stryge hende på kroppen, måske give hende lidt massage eller hvad du nu tænker kan gøre, at hun falder til ro.
Det er ofte en god idé med en aftenrytme, som ser således ud:
Aften: I spiser sammen, almindelig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller mælk at kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. Hvis badet ligger ca en time før putning og afsluttes med f.eks. massage, så kan det have en beroligende effekt, når hun puttes.
Tilbydes godnatgrød sammen med mælk eller vand af kop og får herefter børstet tænder. Og puttes så derefter til natten. Tidspunktet vil naturligvis afhænge af, hvornår hun er stået op af sin middagslur og af hele dagens rytme...
Det er vigtigt, at du er opmærksom på rytmen og på puttetidspunktet. Når hun peger mod døren og viser tegn på at ville ud, så skal du prøve at vurdere, om det er fordi hun faktisk ikke er parat til at sove, så måske skal hun puttes enten lidt tidligere eller lidt før.
Du skriver, at du lige nu ofte bruger 1.5-2 timer på at få hende til at sove, og det er meget længe. Hvis du bruger al den tid i soveværelset, så begynder hun at forbinde det at sove med noget, som ikke er trygt, dejligt og rart. Det er derfor ikke godt at holde fast i at putningen skal vare så længe og være på denne måde.
Der er ikke noget mere frustrerende end at blive lagt i seng og blive bedt om at sove, hvis man ikke føler sig træt og parat til at sove. Det er enormt frustrerende for din datter, og du kender det sikkert også fra dig selv - hvis du går tidligt i seng, fordi du skal til et vigtigt møde næste dag, så kan du ligge og vende dig, dreje dig omkring og kan naturligt ikke falde i søvn. Det er frustrerende, og ingen kan sove på kommando.
Du skal forestille dig, at der kører et søvntog, og at det drejer sig om at springe på toget, når det holder ved perron. Kommer I for sent til et tog, så er I nødt til at vente på at næste søvntog kommer forbi og mister I også dette, så må I igen vente på det næste. Kommer I for tidligt til toget, så må I også vente på at toget kommer, og det er bare enormt frustrerende at vente uanset om man er tidligt eller sent på den...
Det betyder, at hvis du putter din datter i seng, og hun tydeligt ikke er træt nok til at sove, så er søvntoget ikke kommet forbi. Derfor nytter det ikke noget at lade hende blive i sengen i 1.5-2 timer, for det vil ikke gøre, at hun sover hurtigere, tværtimod. Faktisk kan det være med til at udskyde toget, så det lyder "toget er forsinket" i højttalerne:)
Derfor er det vigtigt, at du finder det tidspunkt, hvor søvntoget kommer forbi. Det finder du både ved at se på din datter og de signaler hun sender, men især også ved at se på dagsplanen, rytmen, hendes samlede søvnbehov osv. og lave en simpel udregning. Du skal nok regne med, at hun har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis hun f.eks. står op kl 6.30, sover en formiddagslur på en time og f.eks. en middagslur på 2 timer mellem kl 13-15, så hun samlet sover 3 timer i løbet af dagen, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen være omkring kl. 20 - da hun vil have brug for ca. 10.5 times nattesøvn. Sover hun mere om dagen, står hun tidligere op, står hun senere op osv. så vil det naturligt give nogle andre tider.
Hvis du igen og igen oplever, at din datter ikke kan finde ro om aftenen og bliver frustreret over at skulle puttes, så kan det altså være tegn på, at søvntoget ikke er kommet forbi, og så er det ikke en god idé at blive i soveværelset med hende i en time eller mere. I stedet bør du tage hende ud og vente på at næste søvntog kommer forbi. I må sætte jer, lege stille og roligt, og så må du holde øje med hende, og hvornår hun virker parat. Søvntog kører ofte med 20 og 40 minutters interval, så hvis du ikke har nået det ene tog, så er det vigtigt at holde øje med, hvornår næste tog kommer forbi og så springe på det:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske