Brev:
Græder hysterisk ved putning til nat
28. marts 2022
Alder:
14 mdr.
Græder hysterisk ved putning til nat
Kære Helen
Min datter har jo altid haft sine udfordringer med søvnen, jeg har skrevet et par gange. Men - i en lang periode er putningerne til nat faktisk gået godt. Hun fik, indtil for 14 dage siden, flaske som en del af sit putteritual til nat. Jeg trappede langsomt ned, indtil jeg helt droppede at tilbyde den. Nu tilbydes hun i stedet vand af sin vandflaske, og jeg sørger for, at hun er godt tanket op på mad, inden hun skal sove. Selvom hun ikke faldt i søvn ved sin flaske, gav den hende alligevel en form for ro; for når hun ikke ville drikke mere, væltede hun sig selv om på siden og tumlede rundt i sengen i ca. 30 minutter, inden hun faldt i søvn, uden gråd. Jeg vil lige tilføje, at vi sover i samme seng.
Det er meget lang tid siden, at hun har grædt ved putningerne, men det gør hun nu. Putteritualet er det samme, men så snart jeg tænder for godnatsangen, begynder hun at græde "hysterisk" og pege på døren. Hun signalerer tydeligt, at hun vil op, og jeg fortæller, at vi ikke skal mere i dag, og hun skal ligge sig ned og sove. Herefter fortsætter putningen med gråd, hende der prøver at kravle over mig, oven på mig, rejser sig i sengen og laver en masse numre; prutter med munden på min arm, prøver at give mig hendes sut i munden mv. Hun peger flere gange mod døren, og når jeg afviser det, bliver hun ekstremt ked af det (nogle vil kalde det hysterisk gråd). Putningen tager 1 1/2 - 2 timer. Det er som om, at hun til sidst i putningen er så træt, at hun nemmere opgiver og bedre kan acceptere, at jeg f.eks. hjælper hende med at ligge sig ned, men den første halve time til 3 kvarter går med gråd og masser af uro. Selv når hun nærmest sover, hvor øjnene kun lige er sprækker, sætter hun sig op i sengen. Som om hun bare ikke VIL sove.
Jeg er ved at miste min ellers store tålmodighed :-) Og det er enormt hårdt at se hende så ulykkelig ved noget, som vi ellers havde en hyggeligt stund ved indtil for ganske nyligt. Jeg prøvede i dag at tage en bog med op, så vi kunne læse lidt inden godnatsangen, men det ændrede ikke på gråden eller putningen ellers.
Hun sover stadig 2 lure, en formiddag og en eftermiddag. Der er i øvrigt ingen forskel i gråden, om hun er overtræt eller ej. Det er det samme.
Jeg håber, du kan give mig et par gode råd!
Bedste hilsner