Svar: Søvn og bryst som eneste trøst
28. marts 2022
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne give dig lidt idéer til, hvad I kan gøre hos jer:)
Det lyder som om, at I skal have skruet mængden af mælk lidt ned - du fortæller, at din dreng kun kan finde ro med brystet, og at dette fortsætter hele natten igennem. Og selvom du fornemmer, at han ikke rigtigt spiser, men blot sutter, så er der nok ingen tvivl om, at han får en del mælk i maven.
Det er en forudsætning for at undvære brystet om natten, at han tilbydes tilstrækkeligt med både mad og væske hele dagen igennem - og det er rigtig vigtigt, at du forsøger at finde balancen, som giver plads i maven til begge dele. Du skal derfor både forsøge at sætte hans indtag om dagen op, samtidig med at du forsøger at sætte indtaget af mælk om natten ned.
Derudover, så er det rigtig vigtigt, at du arbejder bevidst på, at jeres dreng ikke falder i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt, at han om dagen ammes, før han skal sove, men det er samtidig vigtigt, at han slipper brystet og puttes fra din favn ned i sin seng eller barnevogn, før han sover helt. Så han nu lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove.
Hvis han falder i søvn med dit bryst i munden og i din favn, så vil han naturligt søge dette, hver gang han skal sove og vil også have brug for det, når han i søvnen har sine små opvågninger. Det er ofte lettest at øve adskillelse af bryst og søvn om dagen og derefter gradvist overføre det til om aftenen.
Du skal forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så ammes, før han skal sove. På den måde giver du bedst plads i maven til begge dele og efter amningen kan du så putte ham fra dig. Prøv at lægge ham fra dig, der hvor han skal sove (seng eller barnevogn), når du kan se, at han er rigtigt træt og fyldt godt op med mælk. Stå lidt ved ham, læg hænderne beroligende på ham, tril ham i barnevognen osv. så han på den måde lærer at sove i barnevogn og seng i stedet for i favn.
Når du putter ham om aftenen, må du gerne lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng, hvis det lige nu fungerer bedst. Men det er stadig vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet. Du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, før han sover helt, og det vil være rigtig godt, hvis du kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Gradvist vil I så skulle øve at nå dertil, hvor han puttes i egen seng og sover videre. Det kan være en fordel, hvis hans seng er koblet til din seng, da han på den måde både lærer at sove i egen seng, men samtidig har dig lige ved siden af sig, og du kan som nu stadig berolige med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. så han hele tiden kan mærke, at du er der, men ikke behøver brystet i munden.
Hvis han om natten bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du naturligvis give ham det. MEN det er her så vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun trøstes. Det betyder, at du giver ham brystet, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden. Hvis han kun hyggesutter, som du skriver, så vil du sandsynligvis godt kunne vænne ham til at brystet i munden ikke er nødvendigt hele tiden:)
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så er det rigtig fint, at du stadig har ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Du skal altså gradvist arbejde på, at du netop kan berolige ham og hjælpe ham videre i søvnen med dine hænder og kærtegn, og uden at han behøver brystet. Og det hele starter som sagt om dagen - både med mad og væske nok, men også ved at medtænke, hvordan han falder i søvn der:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at sutte på selv og lidt frugtmos på en ske. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur - øve at blive puttet, før han sover helt, så han registrerer, hvor han puttes og så bryst, favn og søvn adskilles.
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - og igen øver du at putte ham, før han sover helt, så bryst og søvn adskilles, selvom han stadig ammes.
Eftermiddag 15: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på selv og lidt frugtmos på en ske, vand af kop.
Ammes ofte også stadig eftermiddag og sover måske en powernap og måske springes den over nu...
Aften 17.30-18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet afhænger dog af, hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen. Øver også her at falde i søvn uden brystet i munden og uden at være i favn - gradvist vænne ham til at det er okay at falde i søvn liggende ved siden af dig og med dine kærtegn.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Nat 03: Denne amning trappes gradvist ud. I takt med at indtaget af skemad og vand om dagen øges, og han stadig ammes ca 6 gange i døgnet, så er denne amning ikke længere nødvendig.
Du skriver, at han ofte spiser mest om aftenen og i løbet af dagen ikke spiser så meget. At hans indtag om dagen er sparsomt hænger sandsynligvis sammen med hans indtag af mælk om natten, samtidig vil et øget indtag af skemad om aftenen godt kunne give ekstra uro om natten, som igen kan gøre, at han så søger brystet mere og mere. Derfor er det rigtig vigtigt, at du forsøger at holde igen med brystet om natten og forsøger at fylde ham ekstra op med både grød, mos og vand hele dagen igennem - og naturligvis stadig ammer ham.
Jeg håber, at mine tanker og dagsplan viser hvordan :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske