Brev:
Sparring til putteritual
27. marts 2022
Alder:
2 år, 7 mdr.
Sparring til putteritual
Kære Helen.
Denne gang skriver jeg for råd og vejledning til putning af vores store dreng. Han er 2,5 år og har som de fleste andre i den alder krudt bagi. Han snakker som et vandfald og han er glad og trives generelt. Men de sidste mindst 6 måneder har putningen været er mareridt.
Vi synes vi har prøvet alt. Vi har altid haft et meget fast putteritual hvor han fåe lov at vælge 2 bøger til oplæsning, herefter blev lyset slukkes lyset og vi synger 2 sange, siger godnat og går. I laaaang tid gik det fantastisk. Han lagde sig til at sove efter at have ligget og snakket lidt, men efterhånden ville han have vi skulle sidde derinde. Det gjorde vi en periode hvor det tog længere og længere tid og gik op i hat og briller og vi besluttede at gå tilbage til at forlade værelset.
Vi indførte en alternativ “stryge tøj” metode da vi ikke kan stå ude i gangen og folde tøj. I stedet ordnede vi køkken efter aftensmad så han kunne høre vi skramlede. Det havde fin effekt for en kort periode. Men. Så begyndte han at løbe ud af sengen og ud af sit værelse og så kunne vi gang på gang på gang på gang følge ham tilbage i seng. Ofte endte vi med at synge nogle sange igen og så forfra. Og det er sådan set der vi stadig er.
Det egentlige putteritual med bøger og sang er det samme. Tager ca 15 min. Herefter begynder aftenshowet og han spæner frem og tilbage fra sit værelse. Griner og råber og synger. Det ender altid med at vi til sidst bliver vrede i afmagt og til trods for det griner han stadig bare og forsætter.
Det tager ofte halvanden time at putte ham og vi er kede af, at det at putte i stedet for at være en hyggestund bliver en kamp med sure forældre der bagefter er kede af at endnu en aften er endt dumt.
Jeg ved at du nok vi svare at fordi det har stået på så længe så er det det der nu for ham opfattes som putteritualet.
Så derfor håber jeg du har et godt råd til hvordan vi kan starte “forfra” og gøre putningen god igen. Vi har overvejet om hans middagslur skal fjernes. Han sover ofte fra kl 11.30-14.30 i vuggestuen, hvilket resulterer i at han først sover kl 21 og vågner frisk og frejdig kl 05.30. I vuggestuen er de ikke meget for at fjerne luren da han er så træt efter frokost, men det tror da pokker når han sover så få timer om natten.
I weekenden har vi forsøgt at holde ham fra luren og han har kapituleret og taget en powernap på vej ned at handle om eftermiddagen og desværre har aftenputningen været samme helvede selvom vi har forsøgt at putte tidligere og han tydeligvis er dødtræt.
Gode råd og specifikke putteritualer modtages med kyshånd.
Med venlig hilsen
mor og far til den lille cirkusklovn :)