Brev:
Urolige nætter del 2
1. marts 2022
Alder:
3 mdr.
Urolige nætter del 2
Kære Helen.
Jeg bliver allerede nødt til at kontakte dig igen, da vores nætter den seneste uges tid er gået endnu mere i hårdknude. Og jeg er nu så udmattet at jeg er begyndt at græde af udmattelse og håbløshed.
Du nævnte i dit svar, at det kunne være en ide at forsøge at have fokus på at min dreng ikke slatspiser i løbet af dagen. Jeg har siden da forsøgt dit tip med at dele amningen om i to, men det vil min dreng slet slet ikke være med til. Og nu virker det efterhånden til at han har byttet rundt på mælkeindtaget nat og dag.
Når han vågner efter en lur, skynder jeg mig at tage ham med ind i et roligt rum uden forstyrrelser og så vil han rigtig gerne tage en god tår. Nogen gange spiser han også lidt af det andet bryst. Men når vi nærmer os næste lur ca 1,5-2 timer senere, så begynder han straks at græde og skrige når jeg tilbyder ham brystet. Det virker som om han refleksmæssigt putter læberne omkring, hvorefter han straks kaster hovedet bagud og skubber mig væk med sine hænder. Nogen gange kan jeg ligesom vugge ham hen på brystet, evt svøbt, og så kan han nogengange overtales til at tage en meget lille tår. Men jeg synes mest jeg får en ubehagelig oplevelse og han mere luft i maven. Det har ihvertfald ikke hjulpet på nætterne. Tværtimod.
Nætterne den sidste uges tid har forløbet således, at han, som tidligere skrevet, bliver puttet omkring kl 20.30/21.00 nogen gange lidt tidligere. Han har ofte taget en rigtig god mælketår efter sin sene eftermiddagslur, som typisk SLUTTER omkring kl 18/19 og har varet alt fra 30 min til 1,5 time. Men når han skal puttes til natten vil han ofte ikke rigtig ammes. Det har faktisk været et problem tidligere, hvor han virkede til at blive for overtræt og derfor ikke kunne samle sig om amning. Så vågnede han ca 30 min senere og fik en ordentlig tår og så tog han et godt stræk.
Nu vågner han allerede en time efter putning (putning går stadig nemt) og får en tår, selvom han ellers lige var kommet ind i en rytme hvor han tog 3-4 timer. Efter sin ekstra ammetår omkring kl 22 begynder han at vågne resten af natten efter 1,5 time. Jeg prøver alt hvad jeg kan at undgå at amme. Særligt fordi han virker til at være voldsomt plaget af mavekneb om natten. Men han helmer ikke før han får en ny tår. Jeg kan ikke ligge og amme ham, for han mister hele tiden grebet om brystvorten. Det har altid været et problem at han ligesom ikke kan lave nok vakuum til at amme liggende og i stedet sluger han en masse luft.
Han fik klippet tungebåndet for ca 4 uger siden, hvorefter vi havde en periode hvor luft i maven ikke har været et problem, men nu er det kommet igen, og det undrer mig, da jeg var overbevist om at det var det stramme tungebånd der tidligere fik ham til at sluge en masse luft.
Jeg bøvser ham i dagtid altid af efter amning. Om natten vækker det ham for meget hvis jeg roder med ham og jeg får oftest alligevel ingen bøvs ud. Og i dagtid masserer jeg maven, laver cykelbevægelser osv.
En sidste ting, som jeg måske hellere må bede om råd til i et andet brev, da jeg allerede har skrevet en marathon er, at han nægter at sove i sin egen seng/bedside crib, selvom han nemt puttes der om aftnen, hvor jeg sørger for at han registrerer at han bliver lagt. Resten af natten vågner han efter 5-10 min hvis jeg prøver at lægge ham i sin seng efter amning og klynker og begynder at græde og falder først til ro når han ligger ved siden af mig.
Har du nogen forslag til, hvordan jeg kan vende hans døgn så han spiser mere om dagen og ikke vil spise så meget om natten? Jeg har helt overvejet om jeg skal smide amningen over bord og se om han vil tage sutteflaske, så min mand og jeg kan dele nætternes tumult. Og har du andre gode råd til hvordan vi kan gribe det an at han ikke vil spise andet end efter en lur, eller skal jeg bare acceptere at det er sådan det er for tiden?
Med venlig hilsen
en frustreret mor