Svar: Søvn og slyngevugge - del II
24. februar 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du kan bruge mit tidligere svar :)
Når jeres dreng vågner op efter 30-45 minutter, ligger og kikker og efter 10 minutters vågentid giver sig til at protestere og vise tegn på at ville op - og samtidig er glad og smilende, når I kommer hjem - så tænker jeg, at han har fået den mængde søvn, som han har behov for.
Han sover ofte en meget lang nattesøvn, ofte på 12 timer, nogle gange faktisk 13 timer, og så lang en nat vil kun give plads til ca. 2 timers dagssøvn, da hans samlede søvnbehov er ca. 15 timer i døgnet. Han er nødt til at sove flere lure dagligt - ofte vil børn i 3-4 måneders alderen trives med en 3-lure-om-dagen rytme (nogle gange 4), og derfor bliver hans lure naturligt korte. Han kan simpelthen ikke sove 1.5-2 timers lur, for så er hans søvnbehov dækket via en enkelt lur, og det kan ikke fungere for ham. Han har behov for de små afbræk, som lurene om dagen giver ham og for ham kan det altså godt være 3-4 små lure af 30-45 minutters varighed.
Det behøver ikke være et problem for ham, at han sover 30-45 minutter af gangen. Netop fordi han vågner op, smilende og glad, så må du gå ud fra, at han har fået den mængde søvn, som han der har behov for. Hvis han derimod vågnede op grædende, så kunne det godt være tegn på, at han skulle hjælpes til at sove længere lure.
Jeg har en formodning om, at han vil ændre rytme igen i løbet af de næste måneder, så tiden arbejder også for jer. Dertil kommer, at der naturligt også er udvikling inde over, som du selv er opmærksom på. Og ja, der ligger et 3. tigerspring her:) Han begynder at kunne se længere nu, og får gradvist mere og mere fornemmelse af rum og omgivelser. Han begynder så småt også at reagere på, om han er hjemme eller ude - og det er f.eks. ikke usædvanligt at børn i denne alder kan være rigtigt kede af det, hvis man er ude, men så snart man kommer inden for døren hjemme, så falder de til ro, smiler og er glade igen.
Han følger mere og mere bevidst med i, hvad der foregår omkring jer. Begynder at kunne holde hovedet selv og drejer hovedet bevidst - og han får naturligt en masse indtryk og stimuli hele dagen - som han både skal kunne koble fra overfor, når det er tid til at sove, og som han også skal bearbejde, når han endelig sover. Hans lyst til at opleve og bruge sig selv mere og mere spirer derfor nu, og det kan naturligt også godt være med til at påvirke hans søvn.
Så længe han trives, får sit søvnbehov dækket, virker glad, smilende og tilfreds, spiser og vokser og er godt igang udviklingsmæssigt, så er det rigtig fint. Også selvom lurene lige nu er korte. Det er hårdt for dig, fordi det naturligt betyder, at du ikke får ret meget tid til andre ting i løbet af dagen, og det forstår jeg godt. Det er dog højst sandsynligt noget, som vil ændre sig gradvist i takt med at han bliver ældre.. krydser fingre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske