Svar: Søvn og slyngevugge
23. februar 2022
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at jeres dreng trives rigtig godt på sin flaske. Han sover nogle gode lange stræk om natten og tager et rigtig fint langt søvnstraæk fra kl 19 til 02/03 og igen til kl 05/06. Det er super flot! Derudover fortæller du, at hans attesøvn ofte varer fra kl 19 til 7.30-08, hvor I står op - hvilket betyder, at han ofte sover 12.5-13 timer om natten.
Han må meget gerne sove så lang en nattesøvn, det er helt fint. Men det vil naturligt påvirke hans dagssøvn. Samlet set, vil han have behov for ca 15 timers søvn i døgnet, og hvis han ofte sover ca. 12 timer om natten, så giver det plads til ca. 3 timers søvn i løbet af dagen. Samtidig har børn i jeres drengs alder ofte behov for ca 3 lure dagligt, og det betyder, at hver lur naturligt ikke kan vare mere end ca. 1 time. Og sover han kortere lure eller sover 4 lure dagligt, så får han samlet sit søvnbehov dækket på denne måde, og det er helt normalt og fint. Du beskriver en dreng, som lyde til at trives med sin søvn og sin rytme - og som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer - og hos jer bliver søvnbehovet som sagt samlet fint dækket:)
Så er der hele problematikken omkring slyngevugge og motor. Det er helt naturligt, at små børn finder ro ved vugning og bevægelse. Når barnet ligger i maven, så bliver det naturligt vugget og beroliget, når mor bevæger sig rundt, så når barnet kommer ud af maven, så er det genkendeligt og trygt, når vi vugger barnet og det giver naturligt ro. Det behøver ikke være et problem, mange børn vokser fra det stille og roligt, men nogle gange bliver behovet for vugning og bevægelse en dårlig vane. Ofte er det som om, at der skal mere og mere vugning og bevægelse til. Hvor man i begyndelsen blot vugger stille i armene, så skal man pludselig vugge mere og mere, hoppe på en pilatesbold eller lignende. Slyngevuggen skal vugges mere og man ender med at købe en vuggemotor. Barnevognsturene kræver mere og mere bevægelse, så man ender med at skulle køre hen over brosten, vejriste og lignende for at barnet kan sove... og det lyder som om, at det måske er ved at ske for jer...
Jeres dreng er ofte ked af det om aftenen, det er rigtig svært for ham at koble fra og give slip på dagen og alle dagens indtryk, og her hjælper slyngevuggen ham med at finde ro og falde i søvn. Jeg tænker derfor, at det vil være helt okay, at I lige nu forsætter med at putte ham i slyngevuggen om aftenen. Jeg vil dog foreslå dig, at du prøver at flytte ham fra slyngevuggen og over i hans bedside, når du selv går i seng. Så han ikke først flyttes over i egen seng kl 02-03, men måske allerede flyttes til egen seng omkring kl 22, eller hvornår det nu kan passe. På den måde kan du gradvist vænne ham til at sove længere tid i egen seng om natten.
Det kan godt være, at han vil vågne op og måske vise behov for en flaske, men det er okay, hvis han får en drømmeflaske kl 22 og så måske kan springe flasken kl 02 over i stedet. Lige nu ligger hans længste søvnstræk mellem kl 19-02/03 og måske vil hans søvnstræk komme til at ligge fra kl 22 til 05/06, hvor han normalt får flaske. Det er tidligt, at han sover igennem, men super flot at han kan det, og det kan godt være at en drømmeflaske kl 22 vil være en idé hos jer - også fremadrettet. Men - hvis han ikke vågner af at blive flytte, så kan du også bare flytte ham og lade ham sove videre og bibeholde flasken kl 02/03 som nu.
Derudover, så vil jeg anbefale dig, at du om dagen forsøger at minimere behovet for bevægelse, og det gør du f.eks. ved at slukke for vuggemotoren, når han ligger i den, så han ikke længere holdes i konstant bevægelse. du kan vugge ham lidt, lige når han puttes, men hvis han ikke siger noget og bare ligger, så skal du ikke vugge ham.
Du gør det også ved at holde barnevognen stille, når du triller tur - så han også i den vænnes til, at det er helt okay at ligge stille. I princippet skal han holdes stille, når han er stille og ikke siger noget og først hvis han giver lyd fra sig, så triller/vugger du ham lidt igen, når han atter er stille, så holder du ham stille. På den måde kan du gradvist lære ham, at det er helt okay at ligge og kikke, at han ikke behøver være i bevægelse for at kunne finde ro og overgive sig til søvnen. Og det gælder både i slyngevuggen og i barnevognen.
Det vil sige, at i stedet for at du som nu går byen rundt for at holde ham sovende, så skal du prøve at putte ham i barnevognen og blive hjemme - og kun trille ham, når han siger noget, men de lange gåture skal I lige nu forsøge at komme væk fra. Det vil også gøre, at han på sigt godt kan blive gået med, men ikke vågner op, så snart I er hjemme og barnevognen stilles :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske