Svar: Ekstrem urolig 15 måneder
22. februar 2022
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Først - jeg tænker ikke, at din datter har hverken ADHD eller er autist. Det kan man ikke udlede, af det du fortæller, og måden din datter er på - og det er rigtig synd, hvis to personer i din familie giver dig sådanne bekymringer. Hvad er det hun gør, eller hvad er det de oplever, som får dem til at sige sådan? Som jeg læser din beskrivelse, så har du jo rigtig fin kontakt med din datter. I leger sammen, og I deler oplevelser, I kommunikerer med hinanden, men hun er motorisk rigtig godt igang og er ikke en pige, der gider at sidde og nusse særlig lang tid af gangen, der skal ske noget...
Børn er forskellige, de har forskellig personlighed, de udvikler sig forskelligt og de lærer forskelligt. I 1980erne kom den amerikanske psykolog Howard Gardner med en beskrivelse af måden børn lærer på - og hvor forskellige de er. Han beskriver f.eks. at nogle børn er det man kan kalde kropsligt intelligente.
Det kropsligt intelligente barn vil helst røre ved ting, afprøve ting. Det betyder, at barnet har svært ved at sidde stille og det finder løsninger ved hele tiden at prøve sig frem. Det betyder igen, at barnet virker meget aktivt og livlig og det lærer bedst, når det er i bevægelse. Disse børn er ofte gode til at koordinere deres bevægelser. De har god balance, stor styrke, fleksiblitet og hurtighed. De klatrer, kravler, kryber, hopper, danser, løber. Og de elsker fysisk bevægelse og har brug for at flytte på sig ofte - også når de skal lære... Og måske er din datter netop kropsligt intelligent - i modsætning til f.eks. at være logisk-matematisk intelligent.
Hvis et barn er logisk-matematisk intelligent, så interesserer det sig for detaljen og studerer til bunds. Det er f.eks. det barn, som ofte sidder og vender og drejer hvert eneste stykke legetøj igen og igen. Barnet elsker at eksperimentere, det udforsker mønstre, spørger og undrer sig over forskellige begivenheder, og disse børn tænker ofte også en del over tingene. Større børn kan f.eks. stille spørgsmål om årsag-virkning "hvad sker der hvis?". Barnet kan måske også godt lide at bygge puslespil eller få små opgaver, som det skal regne ud...
Der findes i følge Howard Gardner 9 forskellige intelligenser og hans teori er blandet andet blevet kritiseret for ikke at kunne dokumenteres eller måles. Det er dog en meget god beskrivelse af, hvorfor børn er forskellige og lærer forskelligt - og netop når man er sammen med andre børn i mødregruppe, legestue, dagpleje, vuggestue, så bliver det pludselig tydeligt, at der er denne forskellighed. Det er vigtigt at sige, at det ikke er bedre, at man er det ene eller det andet - det er blot en beskrivelse af forskellighed.
Derudover, så har din datter nu lært at gå og hendes "så vil hun op, så vil hun ned igen, så op igen" hører alderen til. Man kan sige, at børn i 13-15 måneders alderen og netop ofte sammenholdende med, at de begynder at gå, rammer det man kan kalde en "separation-gentilnærmelses-fase", som netop viser sig ved at de vil op, så ned, så op, så ned igen.
Det, at hun har lært at gå, giver hende naturligt nye muligheder for at udforske verden, og hvor 9-12 måneders alderen ofte bliver beskrevet som "kravlealderen", så vil alderen 12-18 måneder ofte blive beskrevet som "gå-alderen". Hun vil udforske, og være igang både inde og ude. Hun lærer med kroppen og er drevet af en indre lyst til hele tiden at bevæge sig og finde ud af hvordan verden fungere. Og det er rigtig vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv og vigtigt at du støtter op omkring hendes nysgerrighed. Når man har så aktiv en pige, som du har, så er det vigtigt, at du ikke bremser hende for meget, men i stedet hjælper hende med at kunne bevæge sig sikkert omkring - hvor hvis man har et mere forsigtigt barn, så skal man måske arbejde lidt mere med at opmuntre til bevægelse og prøve nye ting :)
Giv hende legetøj, som kan skilles ad og samles. Det kan være tårn af klodser, som du bygger ovenpå hinanden og som din datter vælter. Det kan være byggebægre, der kan komme ind i hinanden og ovenpå hinanden. Det kan være end bil eller et skib med låger, der kan åbnes og måske dyr, der kan kommes ind. Det kan være legetøj med bolde, der kan kommes ind og som triller ud, når hun f.eks. trykker på en knap. Hun kan også have glæde af en gå-vogn eller en dukkevogn, som er stabil, som hun kan køre med og måske komme en stofdukke ned i. Prøv også at kikke på MODU legetøj, som I selv kan bygge til forskellige tumle- og bevægemøbler og igen og igen variere.
Hendes øreproblemer vil naturligt også kunne påvirke hendes sprog og opmærksomhed, ligesom det også påvirker hendes søvn og kan forklare, hvorfor hun vågner og græder om natten. Alle de oplevelser hun har i løbet af dagen skal dog bearbejdes, når hun sover, så den store udvikling og bevidsthed mod verden, giver også urolig søvn.
Læs bøger højt for hende hver dag, prøv at gøre det til en fast rutine i løbet af dagen, at I på et tidspunkt sætter jer og læser lidt i en bog eller to. Vælg bøger med flapper, som hun skal løfte eller små knapper, som hun skal trykke på, hvorved bogen spiller musik, siger dyrelyde eller lignende, så hun på den måde er aktivt med i det I læser og taler om og kikker på.
Brug også sang og musik i hverdagen. Da hun er rigtig glad for at bevæge sig, så udnyt dette til at danse sammen, rokke til musik, gå efter hinanden, prøve at trampe i gulvet til rytmen osv. I kan også spille på forskellige instrumenter f.eks. en tromme eller bruge rasleæg imens I danser og synger sammen. Det er en rigtig god måde at være sammen på og nyde hinandens selskab på, samtidig med at hun bruger sin krop og også styrkes sprogligt.
Tag hende også med udenfor, så hun kan gynge, lege i sandkasse. I kan vælte en træstub eller kikke under en stor sten, I kan tage til stranden eller i skoven, samle blade i en spand, vande med en vandkande...
Knus og tumlelege er også vigtigt. Kropskontakten er naturligt vigtigt, som du er inde på, så prøv om du kan give hende fysisk kontakt og nærhed ved at tumle med hende, kilde hende, kramme hende osv. Du må også meget gerne give hende massage med lidt creme, eller du kan cykle med hendes ben, imens du synger "hjulene på bussen". På den måde kan I stadig have tæt kontakt. Da hun er så aktiv som hun er, så er det vigtigt, at du husker på, at hun ikke siger nej til kropskontakt, men sandsynligvis siger nej til den begrænsning, der ligger i at blive holdt fast - så når hun ikke vil sidde på dit skød, så er det ikke, fordi hun ikke vil have kontakt med dig, men sandsynligvis fordi hun gerne vil have mere aktiv kontakt - og det kan I stadig have via tumlelege :)
Når alt dette er sagt, så kan jeg jo ikke se din datter, og derfor ikke vurdere hendes og din kontakt, så hvis du er oprigtigt bekymret og føler, at kontakten er forkert, og at hun er mere urolig, end hun bør være, så er det en rigtig god idé, at du drøfter det med jeres læge eller sundhedsplejerske. Du kan godt ringe til sundhedsplejersken og tale med hende, måske har de også åbent hus, hvor du kan møde op. Tal også med lægen om det, når I skal til 15 måneders undersøgelse, hvis I ikke har været det endnu :) Hellere spørge en gang for meget!
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske