Svar: Søvn eller mangel på samme - 11 mdr.
9. februar 2022
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige og alle dine tanker :)
Lad mig starte med at kommentere på dit spørgsmål "hvis det er en uhensigtsmæssig søvnassociation, bør hun vel ikke vågne op hele tiden?" - Jo, det er netop det, et søvnassociationsproblem handler om. Hvis jeres datter har lært at falde i søvn med brystet, i din favn, skal gås med og vugges i jeres arme og lignende, så kan hun ikke sove på anden vis - så har hun brug for bryst, favn og vugning både, når hun skal overgive sig til søvnen, men også når hun igennem hele natten skal videre i søvnen, når hun har sine naturlige små opvågninger. Det er derfor søvnassociationen (bryst, favn, vugning) bliver uhensigtsmæssig, fordi det ikke er noget, I kan holde til i længden, og fordi jeres datter har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I voksne har.
Jeg tør ikke svare på, hvorfor det ikke er lykkes for jer at få lavet nogle gradvise ændringer - der kan være mange gode grunde:) Du fortæller, at du igennem flere måneder har forsøgt at trække brystet væk, før hun sover, har forsøgt at lægge jer med hende osv. men intet har fungeret, og du nævner, at hun bliver dybt ulykkelig og mere og mere ulykkelig hver gang.
Jeg hæfter mig ved, at du skriver "det er som om, hun har en frygt for at falde i søvn, for når hun er lige ved at falde i søvn, så knækker hun helt sammen". Og det tror jeg, du har ret i. Nogle børn er bange for at falde i søvn - det kan både være noget, de har med sig fra deres første start på livet, det kan også være noget som kommer til, hvis de f.eks. oplever at blive presset til søvnen på en måde, som de ikke mestrer - f.eks. hvis man lader dem græde igennem længere tid og ikke reagerer på deres gråd.
Jeg tænker, at jeres start nok ikke var den letteste, da hun er født lidt før tid - hvilket sagtens kan spille ind. Jeg kan dog ikke helt gennemskue, om I har arbejdet så meget på at lære hende at sove selv, at det måske har forstærket hendes behov for nærhed... måske er det en blanding af begge dele, måske spiller flere ting ind, højst sandsynligt:)
Hvorom alting er, så er det rigtig vigtigt, at I forsøger at gøre jeres datter så tryg ved søvnen som muligt. Og i første omgang tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I kan give hende masser af nærhed og tæt kontakt, men undgå amning i forbindelse med hver putning, ligesom det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge ikke at gå rundt med hende hver gang hun skal sove.
Brug barnevognen om dagen, så hun efter sit formiddagsmåltid sættes i den og så triller I en tur, hvor hun kan sidde og kikke på verden - og I skal først lægge hende ned, når hun tydeligt er parat til det. Brug også barnevognen før middagsluren - gør det samme, lad hende starte med at sidde op, tril en tur og lad hende opleve og mærke verden, blive klar til at koble fra og på den måde falde i søvn.
Det vil være rigtig fint, at hun får 2 mælkemåltider nu - det kan være amning eller flaske, og det kan feks. være før middagslur og aften, eller aften og sen aften. Jeg læser lidt mellem linjerne, at hun ammes betydligt mere, ligesom I ofte giver 1-2 flasker, og dette er du nødt til at skrue ned for:)
Fordelen ved flasken er, at den kan gives direkte i sengen (eller barnevognen), der hvor I ønsker, at hun skal sove. Du skriver blandt andet "Vi er nu begyndt at give hende en flaske i min favn og så lægge hende ned efter. Men selvom hun er helt døsig ved flasken, så går hun helt i gang, når vi lægger hende ned." Det lyder for mig som om, at hun simpelthen reagerer på det skift, der er fra favn og ned i sengen, det bliver for voldsomt for hende, og så vågner hun op, bliver utryg ved at skulle sove og protesterer og græder så.
Derfor kan I forsøge at putte hende i seng (eller barnevogn) og så give hende flasken der. Det er vigtigt at elevere hendes hovedgærde, så hun ligger højt med hovedet, men hun må gerne få sin flaske på denne måde, fordi det måske netop kan hjælpe hende med at blive tryg ved at falde i søvn et andet sted end i favnen og tæt med jer. Hvis I vælger, at hun skal have flaske før middagslur og aften, så kan hun få sin flaske i barnevognen om dagen og i tremmesengen om aftenen. Hvis I vælger, at hun skal have flaske aften og sen aften, så er det også fint. Om dagen kan hun så sættes i sin barnevogn, få lidt blød frugt, en klempose eller lignende at sutte på og derefter så falde i søvn.
Du skriver, at du ikke ved, hvordan du skal gøre hende tryg ved at falde i søvn - og jeg kan sagtens forstå, at det er svært. Det er dog vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du reagerer på hendes. Hvis du selv virker ængstelig på grund af hendes gråd og protester, så kan det faktisk være med til at forstærke hendes ængstelighed. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at tage det så stille og roligt som muligt. Du skal hjælpe hende med at regulere sine følelser og finde ud af, at det slet ikke er farligt at skulle sove, det er helt okay og noget, som hun sagtens kan klare, og du er der, hjælper hende, støtter hende.
Nogle gange kan det hjælpe både dig og din datter, hvis du kan sætte lidt ord på det hele og sige det højt "sååå, skat, jeg er lige her, det er okay, jeg passer på dig, du kan roligt lægge dig til at sove, alt er godt" eller lignende. Tal stille og roligt, gerne med en dyb stemme, så hun kan høre din ro. Prøv det :)
Nogle gange kan det også være nødvendigt at tage udgangspunkt i det, som du ved virker. Og hvis det eneste der virker f.eks. er at give hende bryst eller flaske i munden og lade hende falde i søvn med det, så kan det være nødvendigt at starte der - og så først flytte hende fra dig, når hun sover tungt. Så det at falde i søvn bliver forbundet med noget trygt igen. Det kan nogle gange føles som at "gå tilbage" og som du også selv skriver, så skal hun jo ikke have hverken bryst eller flaske hver 2 time hele natten.
Derfor vil en løsning hos jer også kunne være, at du lader hende falde i søvn med brystet eller flaske i munden i din seng i en periode. På den måde får hun lov til at falde i søvn med bryst eller flaske - hvilket er det, som virker, og uden at hun oplever at skulle flyttes, hvilket hun protesterer imod. Hun har dig tæt på hele tiden, også når hun vågner om natten, så hun behøver ikke brystet i munden igen og igen og hun behøver ikke komme op og blive gået med, vugget osv. fordi I sover sammen, så nærheden er der fra start og hele tiden. Så I starter med at lade hende sove ved jer, og når hun så kan sove på den måde, når hun igen er tryg ved at falde i søvn og tryg igennem sine opvågninger om natten, så kan I arbejde på at øge den fysiske afstand mellem jer gradvist mere og mere...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke med at få gjort lillepigen tryg ved søvnen igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske