Brev:
Søvn eller mangel på samme - 11 mdr.
9. februar 2022
Alder:
11 mdr.
Søvn eller mangel på samme - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg synes, at vi har prøvet alt og fulgt alle tips og råd, men søvnen er stadig helt forfærdelig om aftenen/natten og det er også blevet sværere at putte hende til lur.
Vi har igennem flere måneder prøvet det du har skrevet med at hun skal sove liggende, at hun ammer, og at jeg trækker brystet væk lige inden hun falder i søvn. Jeg har prøvet når hun var lidt døsig, nærmest faldet i søvn og alt derimellem, hun bliver dybt ulykkelig, når jeg fjerner brystet eller forsøger at rykke hende væk. Jeg har gjort dette et utal af gange hver aften og hun bliver mere mere ulykkelig for hver gang.
Vi har prøvet at trappe hende ud af natamningen, min mand har taget over osv. når vi gør dette vågner hun hele tiden. Nogle gange nærmest hvert 5.-10. Minut, og vi kan ikke lægge os ned, heller ikke hvis hun ligger på os eller lignende.
Vi er nu begyndt at give hende en flaske i min favn og så lægge hende ned efter. Men selvom hun er helt døsig ved flasken, så går hun helt i gang, når vi lægger hende ned. Hun er ofte tæt på at falde i søvn der, men når hun bliver rigtigt træt bliver hun ked og har brug for favn det sidste stykke. Det er som om hun har en frygt for at falde i søvn, for når hun er lige ved at falde i søvn, så knækker hun helt sammen. Men selvom hun lægges ned og når at registrere, at hun lægger i sin seng - når det en sjælden gang lykkes så vågner hun alligevel hele tiden. Vi kan ikke lægge hende ned og vi kan heller ikke lægge os ned sammen med hende. Hun vågner med det samme og hele tiden.
Vi er ved at blive fuldstændigt desperate herhjemme. Det er ikke bare én gang i timen. Det er mange gange i timen og de fleste gange må vi op og vugge hende. Ofte kan en flaske give os to timer, hvor hun skal ligge op ad os, men vi kan jo ikke give en flaske hver anden time.
Vi er meget i tvivl, om det er hendes refluks (som eller virker til at være blevet bedre) eller om det er noget andet. Det bliver dog ikke bedre eller værre nætter af om hun får 7, 10 eller 20 mg. Nexium. Hun virker til at have ondt, men jeg er sådan i tvivl, for hun virker ikke til at have ondt om dagen. Hun sover med åben mund, og jeg forsøger at lukke den (ved ikke om det har betydning) vi prøver pt. At vænne hende af med amning om natten og hun får nu tilbudt en flaske sen aften eller midt nat, men det gør nærmest heller ingen forskel. Jeg tror ikke, at hun er sulten om natten. Hvis det er en uhensigtsmæssig søvnassociation, bør hun vel ikke vågne op hele tiden ?
Om dagen er jeg begyndt at skulle trille hende en længere tur, men når hun ruller med øjnene og er lige ved at falde i søvn, så stikker hun i et skrig og ofte er jeg nødsaget til at tage hende op og vugge hende i mine arme til hun falder i søvn. Vi er kommet ind i et helt forfærdeligt mønster, og jeg ved ikke, hvordan jeg kan gøre hende tryg ved at falde i søvn. Hun tager ikke sut og har altid har en nussekluden, men hun tager den ikke rigtigt til sig endnu.
Hilsen herfra