Svar: Hjælp til ny søvnrytme
3. februar 2022
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar - og at der har været en, som ville lægge øre til ;) Jeg er kun glad for, hvis jeg har kunne hjælpe jer lidt videre og være med til at skabe lidt ro derhjemme :)
Hvor er det også dejligt at høre, at Villum faktisk har haft så stor glæde af at få lagt dræn - og rigtig godt, at far har haft mod på at tage over - igen igen - og at det faktisk har gjort, at Villum nu i en alder af 10 måneder er i stand til at sove igennem om natten. Så dejligt! Kæmpe skulderklap for at nå dertil!
Så længe Villum ikke er ældre, end han er, så vil han have behov for to lure dagligt, og det er vigtigt og godt, at vuggestuen er indstillet på dette. Jeg tænker umiddelbart, at det sandsynligvis vil passe godt ind i deres hverdag, hvis han kan puttes til første lur omkring kl 8.30-09.. og middagsluren kan så ligge omkring kl 13, som han nu viser behov for.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en enkelt lur om dagen, så det er helt naturligt, hvis han ikke kan det endnu. Det er samtidig også sådan, at jo tidligere dagen begynder, jo længere tid vil det være nødvendigt med to lure dagligt.
Det er også meget sandsynligt, at han vil blive ekstra træt, når han starter i vuggestue. Det er en helt ny verden at skulle forholde sig til, der er mange nye børn og voksne, nye rutiner, ny måde at gøre alting på, han skal være adskilt fra mor og far - og han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvad der sker, hvor I er og ikke kan spørge.. han kan blot følge med, og det trætter naturligt rigtig meget. Og her reagerer børn forskelligt. Nogle børn begynder at sove mere afbrudt, så dagssøvnen bliver kortere - andre børn begynder at sove længere lure.. Det kan også være sådan, at han måske viser træthedstegn tidligere, fordi der netop sker så meget, eller det kan være modsat, at han pludselig ikke virker parat til at sove, fordi han hellere vil følge med, lege og være en del af alle dagens aktiviteter. I må derfor se, hvad tiden bringer, og hvordan han reagerer:)
Det betyder dog, at jeg ikke umiddelbart tænker, at I skal ændre så meget lige nu. Det vil være rigtig godt, at holde fast i de to lure dagligt, så han har en rytme med formiddagslur og middagslur. Det vil også være en god idé, hvis I kan forsøge at starte dagen til det tidspunkt, som han forventes at skulle følge, når han starter vuggestue. Så længe han vågner så tidligt, så kan I naturligt ikke ændre på dette, men netop starten i vuggestue vil godt kunne spille ind, så det hele ændrer sig lidt af sig selv hen af vejen - krydser fingre - og netop stå op tidspunktet vil naturligt vil være med til at sætte rytmen for resten af dagen.
Det vil være rigtig fint, hvis han f.eks. sover 45-60 minutter om formiddagen f.eks. mellem 8.30-9.30 og så kan sove et par timer til middag mellem kl 13-15 - og så kan I hente ham og hygge jer sammen resten af dagen, indtil han skal puttes om aftenen omkring kl 19-19.30, som han nu viser sig parat til. En sådan rytme, tænker jeg, godt vil kunne hænge sammen med hverdagen i vuggestuen og vil samtidig sikre jeres drengs behov. Det vil også være rigtig fint, hvis han sover ca. 2 x 1.5 time som nu, det må I gerne lade ham selv regulere, som sagt kan det ændre sig i forbindelse med vuggestuestart og sover han ca. 3 timer i løbet af dagen, så er det super fint, uanset om det er fordelt på den ene eller den anden måde:)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen - vågner og dagen begynder. Det er fint, at I forsøger at se, om I med nærhed kan få ham til at sove lidt videre, men er han bare frisk, så stå op.
Morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Sen morgen/formiddag 8-8.30: Mellemmåltid f.eks. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop. Og puttes herefter til formiddagslur, sover 1-1.5 time... Tal med vuggestuen om, hvad der kan lade sig gøre her.
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pasta, kød, fisk, æg, ost. Må også meget gerne få varm mad til frokost, hvis det tilbydes i vuggestuen, vand af kop.
Puttes til middagslur måske kl. 13 og sover 1.5-2 timer. Det vil ikke være usædvanligt, at han bliver tidligere træt på grund af vuggestuestarten og derfor kan puttes lidt før I plejer at putte ham hjemme. Hvis han har brug for det, og personalet i vuggestuen vil tilbyde ham det, må han gerne få lidt banan eller lignende at sove på...
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, får måske lidt tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende - hvad vuggestuen nu tilbyder. Vand af kop.
Hentes og får et mellemmåltid omkring kl 16.30 - det kan være en grød- eller grøntsagsmuffin, grødsmoothie, lidt grønt, eller lignende. Vand af kop.
Aften 17.30: Udgangspunktet er familiemaden - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og får lidt babymassage og gøres klar til natten...
Godnatgrød ca. kl 18.45-19 og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca. 19.15..
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes en gang efter behov.
En plan som dette tænker jeg giver mulighed for, at jeres dreng kan spise sammen med de andre børn - både frokost og eftermiddagsmåltid, og samtidig vil hans søvn stille og roligt passes ind med de tidspunkter, hvor de andre børn også sover på. Hans rytme vil ændre sig rigtig meget de næste måneder, og denne plan vil være et skridt på vejen, som samtidig hænger sammen med den rytme, som han vil skulle forventes at følge.
I skal være opmærksomme på, hvad I laver, når han vågner kl 04 - hvis han ofte tilbydes mad og drikke der, så vil han kunne blive ved med at vågne, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Derfor anbefaler jeg, at morgengrøden først gives ca. 6.30, hvilket jeg tænker vil være et passende tidspunkt også for tiden frem... Er et andet tidspunkt mere passende for jer, så skal I naturligvis lægge morgengrøden der.
Derudover så har jeg i min dagsplan indført en godnatgrød, fordi den også kan være med til at sikre, at han ikke vågner tidlig morgen, fordi han reelt er sulten :)
Det er helt rigtigt set, at I ikke skal vente for længe med at putte ham, for så bliver han overtræt og vil have sværere ved at sove og vil ofte også sove dårligere, når han endelig sover. Det er derfor bedre, at I putter ham kl 19.15 og han er træt og parat til at overgive sig til søvnen, end at I putter ham kl 20, og han så er nået at blive overtræt. Af samme grund skal han også stadig have to lure dagligt og skal puttes til dagens første lur omkring kl 8.30, hvis han er træt der - det vil som sagt ændre sig - tiden arbejder også rigtig meget for jer :) Og nej, han skal ikke sove en længere lur på f.eks. 3 timer til middag og nøjes med en lur dagligt, det er han stadig for lille til. Han er tydeligt træt mellem 8-9, hvor han jo også har været oppe i mange timer, og det er vigtigt, at han får sin formiddagslur.
Så blive ved med at holde fast i de to lure, forsøg at holde en rytme, som dækker hans behov nu og som også kan fungere for tiden frem jf. min dagsplan :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke med det hele :) Det bliver spændende at starte i vuggestue! Det glæder jeg mig til at høre mere om... knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske