Brev:
Hjælp til ny søvnrytme
3. februar 2022
Alder:
10 mdr.
Hjælp til ny søvnrytme
Kære Helen,
Jeg bliver nød til at starte med at sige at der er godt nyt !!!!
Tak for dine råd og nok mest dine øre at lægge til..
Villum sover nu meget bedre end før hvor jeg har skrevet.
Jeg tror bestemt at det er drænen, som har gjort forskellen. Så jeg er glad for du lyttede til mig, når jeg havde min mor-fornemmelse og fik mig ikke til, at tro jeg var en pylret mor selvom jeg havde været ved ørelæge 3 gange.
Efter drænen, begyndte han at spise allerede et par dage efter. Fra at tage maks 2-3 skeer mad hver dag, spiser han flere gange om dagen og uden at være ked af det som før.
Mht sove var jeg så nervøs efter dræn om en dårlig vane havde lagt sig. Måske du husker at Villum vågnede hver 30.minut til han var 8 måneder. Vi prøvede alt, og alle dine råd og mere til. Men intet hjalp.
1 måned efter dræn, havde jeg næsten givet op.. men så prøvede vi eget værelse og far trådte til for 500.gang. men denne gang virkede det.. efter træning, kunne far få ham til ro, uden mors bryster (ikke altid men de fleste gange..)
Nu kan Villum - 10 mdr, efter træning, sove på eget værelse. Alene uden far har en hånd på. Han kan sove fra 7-04 uden opvågning (det er så stort) og andre gange er der selvfølgelig mange opvågninger, men kan være mange ting (tænder mareridt m.m) og det må der jo også godt være med en baby. Det er stadig flot når man tænker på før…
Men vi har brug for hjælp til en rytme til ham. Han starter vuggestue om 14 dage, og har samtidig en dreng som vågner mellem 03:30-04:45 hver dag- og selvom det er ingenting i forhold til hvordan vores nætter har set ud, vil vi jo gerne hjælpe, da han ikke får sine 12-14 timer.
Villums dag:
Kl. 03:30/04:45 – står op. Han er umulig at få videre i søvn. Vi har prøvet at amme ham hen, synge, vand, musik, helt mørkt, far prøver, mor prøver.. intet virker. Han er top frisk… eller falder hen maks et par minutter efter gråd og vågner igen…
kl. 08:00/09:00 bliver han lagt til første lur og sover 1 ½ time. Det er svært at holde ham vågen i længere tid, når han står så tidligt op. Han er nem at putte…
Kl. 13:30/14:00 bliver han lagt til 2. lur og sover 1 ½ time igen. Igen nem at putte.
Kl. 19/20 - Ammes og puttes og lægges mellem 19-20 afhængig af humøret.
Og vågner så igen oftes kl.03:30/04:30 ……… vi ville gerne have den hed kl.05 + …… mininum…
Villum er super nem at få til at sove og bliver kun ammet til aften inden putning og om natten hvis han er ked og ikke vil sove videre..
- Vi er begyndt at lægge ham tidligere end i stedet for kl.10 og igen 15. det fungerede med han sov til 5:30-6:30 men til gengæld havde han 15 opvågninger …. Nu når vi ligger ham tidligere synes vi det virker til at det er grunden til at han sover igennem til kl.03/04..
Og samtidig når han starter i vuggestue og bliver hentet 15:45 er det bedst han ikke sover der…
I vuggestue lægger de ham når han har brug for det… de andre børn bliver lagt ca 11:30 og har kun 1 lur, men hvis han skal lægges 2 gange gør de selvfølgelig det.
Jeg tænker der ikke går længe før 1 lur, men vi er der ikke helt endnu… så har du en tanke om lurerne skal lægges anderledes og om de ligger forkert, og det er derfor han ikke vil sove længere.
Ligger vi ham 19 i stedet for 20 ser vi oftes han vågner før, så derfor prøver vi at trække den til 19:30-20 i håb om han sover til mere end 3:30… men bliver han lagt kl.19 vågner han tidligere oftes.. ikke hver gang vi kan regne med det…
Tænker du vi skal arbejde på 1 lur.. er det der problemet er?
Jeg synes bare kl.8/9 er han vildt træt… og tanken om at han bliver lagt kl. 18-19 igen gør, at jeg frygter natten mere…… fordi hvis vi ligger ham kl.11:30 fx tror jeg han sover 3 timer og så er vi lige vidt…
Tak.